Dag 22: Hove

September 4, 2022 in Norway ⋅ ⛅ 14 °C

Na een dag niks doen gingen we vandaag mountainbiken op elektrische mountainbikes. We hadden wel ervaring op gewone mountainbikes en ook ervaring op een elektrische crossmotor, nu dus iets dat er een beetje tussenin ligt.

In de vroege ochtend hoorden we de regen al kletteren op het dak. Ohja, het zou gaan regenen deze ochtend, dat waren we even vergeten. Wij moesten rond 9:30 uur bij het activiteitencentrum staan waar we konden meerijden en rond 10:00 uur zouden we gaan beginnen aan de tocht. Het leek steeds harder te gaan regenen en rond 10:00 uur kwam het met bakken uit de hemel. We hadden wel beide een regenjas maar Wesley had alleen een korte broek en zijn Crocs sandalen. Vooral dat laatste was nog wel een vraagteken. De gids keek ons ook verwonderd aan dat dat de schoenen waren waarop Wesley ging fietsen. Eigenwijs als hij was hoefden er geen andere schoenen geregeld te worden.

Het parcour bleek totaal anders dan wat wij gewend waren met onze eigen mountainbikes. Waar in Nederland de meeste parcouren gericht zijn op snelheid was het hier één en al techniek. Veel boomstronken, keien en rotsen, zowel omhoog als naar beneden.Smalle houten bruggetjes maar ook wel singletracks met een goede flow. De gids maakte het steeds wat lastiger. Soms moesten we afstappen, vaak doordat ons achterwiel dan weggleed op een boomstronk. Deze waren erg glad door de regen die nog steeds naar beneden kwam. Ongeveer twee uur later hadden we allebei veel bijgeleerd en ging het best goed. Afdalingen over grote keien met veel ongelijkheden waren geen probleem meer. Omhoog op een technisch stukje bleef wel lastig, net als hele korte bochten maken.

We hebben het erg naar ons zin gehad en de sandalen van Wesley werkten prima. Qua veiligheid is het natuurlijk niet aan te raden maar met de grip op de pedalen was niks mis. Daarna begon de terugreis met de bus want we konden niet teruggebracht worden.
    Op zondag rijden er schijnbaar niet zoveel bussen want we moesten uiteindelijk een uur wachten. Maar tegen 15:00 uur waren we weer terug bij het huisje. Douchen, eten en verder uitrusten en voorbereiden voor de tocht van morgen.

We hebben een aantal opties voor morgen, elke 10km is er een camping en wellicht komen we zelf nog een leuk plekje tegen.