Colombia
Isla Gorgona

Gorgona Island - deel 1

July 9, 2022 in Colombia ⋅ ⛅ 26 °C

Voor onze allerlaatste footprint haalden we het onderste uit de kan en maakten een video recap van ons 3-daags verblijf op Gorgona island! Het filmpje was te lang dus moeten we het opdelen in 2 footprints: eentje boven en eentje onder water! 😊

Gorgona is een eiland in de pacifische oceaan dat behoort tot Colombia, maar dat relatief moeilijk te bereiken is en waarbij er steeds slechts een gelimiteerd aantal mensen het eiland mag bezoeken. En wat een paradijs! De natuur is hier - buiten op het kleine stukje met huisjes en eetzaal na - volledig onaangeroerd gebleven. We werden onmiddelijk gebriefd over de gevaren die hierbij komen kijken, zoals de talrijke soorten (giftige) slangen, het vallen van de kokosnoten vanop grote hoogte, maar ook de militaire aanwezigheid om drugssmokkel via het eiland tegen te gaan. Zonder gids op wandel gaan was een absolute no-go, en zeker na avondval rond 18h. We kregen een rondleiding door de oude gevangenis die in 1984 werd gesloten en waar de natuur het weer volledig heeft overgenomen van al het beton en de stenen; indrukwekkend!

Maar wij werden vooral aangetrokken tot Gorgona omdat je er prachtig kan duiken en omdat het er toen volop walvissen seizoen was, wanneer ze dus erg dichtbij het eiland komen en de zwangere vrouwtjes hun jongen baren. En effectief, ze stelden niet teleur!
      Je kon gewoon aan het strand gaan zitten en voor je het wist zag je wel ergens aan de horizon een walvis water in de lucht spuiten. 🐳

Maar de meest indrukwekkende momenten beleefden we tussen onze duiken door tijdens het surface interval. Twee keer zagen we een zogenaamde ‘heat run’ waarbij een 6-tal mannetjes indruk proberen maken op een vrouwtje en haar op sneltempo achtervolgen kriskras doorheen de oceaan. Hierbij kwamen ze tot op een tiental meter afstand van ons en konden we hun in al hun glorie bewonderen! Jammer genoeg hadden we net geen camera bij toen, maar gelukkig beleefden we nog enkele ‘close encounters’ vanop de boot.

Ook tijdens het duiken waren ze enkele keren erg dichtbij, wat duidelijk was door hun mooie gezang dat erg luid klonk. Jammer genoeg is de visibiliteit in de pacifische oceaan niet erg goed en bleef het gokken waar de walvissen juist waren. Aan het einde van onze allerlaatste duik waren hun geluiden zo ongelooflijk luid dat het moeilijk te geloven was dat we ze niet konden zien. En inderdaad, we zaten nog geen minuut in de boot wanneer vlak naast ons een walvis omhoog sprong! Terwijl de gids in het water dook met een snorkel en zijn gopro grepen wij onze camera en konden nog net een laatste glimp vastleggen van dit majestueuze dier.

Wat een fantastisch einde van een prachtige reis!

Gorgona Island - deel 2

July 10, 2022 in Colombia ⋅ ⛅ 25 °C