Colombia

Top 10 Travel Destinations Departamento del Cauca
Show all

Marokkanisches Paradies

April 6 in Colombia ⋅ ☁️ 20 °C

Gestern kamen wir in der Nähe der Stadt Silvia auf einem Overlanderplatz an, der von ehemaligen Overlandern betrieben wird. Das marokkanische Paar war selbst 3 Jahre mit dem Wohnmobil in Südamerika unterwegs.
      Man spürt die Liebe zum Detail und sieht, dass sie aus eigener Erfahrung wissen, was Langzeitreisende wirklich brauchen. Es ist ein Ort der Erholung, der Entspannung und der sozialen Interaktionen mit anderen Overlandern.
      Es gibt eine Gemeinschaftsküche, ein Kühlschrank mit kalten Getränken, viele verschiedene Sitzmöglichkeiten, eine Waschmaschine und saubere Bäder mit heißen Duschen.
      Wir unterhalten uns mit Kika, der Besitzerin. Sie hat so viele Tipps und so großes Wissen und auch tolle Geschichten aus ihrer eigenen Reisezeit, dass die Zeit nur so dahinfliegt.
      Das Sahnehäubchen ist aber das Restaurant. Hier werden wir mit original marokkanischen Tajines verwöhnt. Genial.

Popayan

January 9, 2020 in Colombia ⋅ ☀️ 25 °C

Wir verbrachten 2 Tage in Popayan. Eine Geschichtsträchtige Stadt mit knapp 400.000 Einwohnern die für ihre weiß gekalkten Fassaden bekannt ist. Im Rahmen einer Free Walking Tour (kostenlose Stadt führung die auf Trinkgeld basiert) erfuhren wir viele interessante Informationen über die Stadt und ihre Geschichte. Die Stadt brachte 12 Präsidenten Kolumbiens hervor und ist außerdem für ihre Universität bekannt.
      Da sich in der Nähe ein Nationalpark mit Vulkanen und heißen Quellen befindet wollten wir eigentlich um einen Tag verlängern, jedoch stelle sich heraus, dass der Park, der von der dort lebenden indigenen Gemeinde verwaltet wird und ein Zutritt nur mit Guide gestattet wird. Auf eine Wanderung mit einem Guide, den wir sowieso so gut wie nicht verstehen weil er kein Englisch spricht, hatten wir keine Lust. So geht die Reise weiter nach Pasto, eine Stadt in unmittelbarer Nähe zur Grenze Ecuadors.

Fahrt nach Popayan, Kolumbien

February 20, 2020 in Colombia ⋅ ☁️ 28 °C

Durch eine wunderbare Landschaft, so auf rund 2500m fahre ich auf der Panamericana Richtung Popayan. Es erstaunt mich immer wieder wie hier in den Anden bis über 4000m noch viele Felder begepflanzt werden.Read more

Popayan bei Regen

February 21, 2020 in Colombia ⋅ 🌧 20 °C

Mit einem Chiva Bus unternehmen wir eine City Tour nach Popayan. Diese Kleinstadt liegt im Pubenza Tal auf rund 1700m. In der Stadt werden wir von einem Gewitter überrascht, doch dies hat auch seinen Reiz. Popayan bei Regen!Read more

On ne dort qu’une nuit sur deux 🆘

July 7, 2022 in Colombia ⋅ ⛅ 24 °C

Pour vous remettre dans le contexte, cela fait maintenant 24h que nous sommes embarqués dans ce fameux transport communément appeler bus.

Autant vous dire qu’en descendant du bus on est plus qu’heureux d’avoir un peu de répit. Il est 6h et, très vite on s’enfonce dans le centre colonial de la ville. On est tous très agréablement surpris par la beauté de la ville « blanche ». On traverse des parcs et des universités avec des arbres immenses en pleine ville. On a même le droit à un cours d’histoire délivré par le gardien de l’université. L’ambiance universitaire nous remémore à la fois de bons souvenirs et nous paraît très loin de notre vie de sud américains.

Après un petit déjeuner constitué de pains typiques, on se dirige vers le mirador de la ville. On est un peu déphasés alors on lézarde quelques temps au soleil. On a du mal à croire qu’on est en Colombie. A 10h30, on se démoule enfin pour continuer la visite de la ville. Petite goute de sueur coule sur ma tempe droite lorsqu’on assiste à une agression au couteau de cuisine sous un pont. L’ambiance Colombienne est assez ambivalente, l’insécurité est plus présente et à la fois les villes sont beaucoup plus vivantes et festives. Plus tard dans la matinée on s’arrêtera dans la petite cours du conservatoire de la ville où une orde d’étudiants tente d’harmoniser leurs talents. On y passera plus d’une heure. Bilan : J’adore la première impression que j’ai de l’ambiance des villes Colombiennes. N’oublions pas que nous sommes dans le pays réputé pour être le plus accueillant au monde.

Après avoir mangé dans le meilleur restaurant végétarien ET typique Colombien, et Dieu sait que l’association est rare, nous nous dirigeons vers la banque ou je me ferai dérober 70€. Oui oui, je me fais littéralement rouler dessus depuis le début de la Colombie. Pas le temps d’aller régler ça avec la banque puisque notre prochain bus plaisir nous attend. Ce bus plaisir se révèle être un collectivo, mini bus ayant pour caractéristique d’être inconfortable au possible, nous amènera à travers route, chemin et meme champs jusqu’à la fameuse ville de Neiva. Un monsieur très détendu dans le bus détient un sac de produits de beautés se révélant être tous constitués d’une séduisante poudre blanche. Après un long contrôle de police, les agents laisseront partir le mécréant. Nous voilà reparti et après de multiples arrêts nous arrivons à notre hôtel suite à pas moins de 9h de bus. La douche et le lit sont plus qu’appréciables ce soir là. Je vous jure... ON EN PARLE ENCORE !

Gorgona Island - deel 1

July 9, 2022 in Colombia ⋅ ⛅ 26 °C

Voor onze allerlaatste footprint haalden we het onderste uit de kan en maakten een video recap van ons 3-daags verblijf op Gorgona island! Het filmpje was te lang dus moeten we het opdelen in 2 footprints: eentje boven en eentje onder water! 😊

Gorgona is een eiland in de pacifische oceaan dat behoort tot Colombia, maar dat relatief moeilijk te bereiken is en waarbij er steeds slechts een gelimiteerd aantal mensen het eiland mag bezoeken. En wat een paradijs! De natuur is hier - buiten op het kleine stukje met huisjes en eetzaal na - volledig onaangeroerd gebleven. We werden onmiddelijk gebriefd over de gevaren die hierbij komen kijken, zoals de talrijke soorten (giftige) slangen, het vallen van de kokosnoten vanop grote hoogte, maar ook de militaire aanwezigheid om drugssmokkel via het eiland tegen te gaan. Zonder gids op wandel gaan was een absolute no-go, en zeker na avondval rond 18h. We kregen een rondleiding door de oude gevangenis die in 1984 werd gesloten en waar de natuur het weer volledig heeft overgenomen van al het beton en de stenen; indrukwekkend!

Maar wij werden vooral aangetrokken tot Gorgona omdat je er prachtig kan duiken en omdat het er toen volop walvissen seizoen was, wanneer ze dus erg dichtbij het eiland komen en de zwangere vrouwtjes hun jongen baren. En effectief, ze stelden niet teleur!
      Je kon gewoon aan het strand gaan zitten en voor je het wist zag je wel ergens aan de horizon een walvis water in de lucht spuiten. 🐳

Maar de meest indrukwekkende momenten beleefden we tussen onze duiken door tijdens het surface interval. Twee keer zagen we een zogenaamde ‘heat run’ waarbij een 6-tal mannetjes indruk proberen maken op een vrouwtje en haar op sneltempo achtervolgen kriskras doorheen de oceaan. Hierbij kwamen ze tot op een tiental meter afstand van ons en konden we hun in al hun glorie bewonderen! Jammer genoeg hadden we net geen camera bij toen, maar gelukkig beleefden we nog enkele ‘close encounters’ vanop de boot.

Ook tijdens het duiken waren ze enkele keren erg dichtbij, wat duidelijk was door hun mooie gezang dat erg luid klonk. Jammer genoeg is de visibiliteit in de pacifische oceaan niet erg goed en bleef het gokken waar de walvissen juist waren. Aan het einde van onze allerlaatste duik waren hun geluiden zo ongelooflijk luid dat het moeilijk te geloven was dat we ze niet konden zien. En inderdaad, we zaten nog geen minuut in de boot wanneer vlak naast ons een walvis omhoog sprong! Terwijl de gids in het water dook met een snorkel en zijn gopro grepen wij onze camera en konden nog net een laatste glimp vastleggen van dit majestueuze dier.

Wat een fantastisch einde van een prachtige reis!

Popayan

October 18, 2022 in Colombia ⋅ 🌧 19 °C

Wir waren hier weil Ruedi gesagt hat, dass es hier so schön sei. Nein, Spass bei Seite. 😉
      Popayan war für uns ein Zwischenstopp in Richtung Süden Kolumbiens.
      Popayan wird auch „die weisse Stadt“ genannt, für uns wird sie als „die verregnete Stadt“ in die Geschichte eingehen. 🌧️ Bis auf etwa zwei Stunden, in denen wir einen Spaziergang ausserhalb der Stadt unternahmen, hat es pausenlos geregnet. Dementsprechend haben wir auch nur sagenhafte acht Fotos gemacht und können euch auch nicht viel erzählen. 🙈
      Dazu war noch ein Feiertag, wir fanden zuerst fast nichts zu essen und anschliessend nichts zu trinken, weil fast alle Geschäfte geschlossen waren.

Popayán

January 6, 2023 in Colombia ⋅ 🌧 20 °C

Vanochtend heb ik gewandeld door San Antonio, over het algemeen de vriendelijkste wijk van de stad, waarna ik een taxi naar de busterminal heb genomen.
      Na door chauffeur Orlando de hele busterminal door te zijn geloosd, op zoek naar een ticket en de bijbehorende bus, kwam ik aan het einde van de middag aan in Popayán.

De sfeer in Popayán was vandaag erg anders dan normaal. Vandaag is namelijk Driekoningen, dat hier best groot wordt gevierd, in vergelijking met Nederland. Het centrum, waar ook mijn hostel is, was volledig uitgestorven. Alles was dicht, en bijna niemand was op straat. Een grote doorgaande weg aan de rand van de stad daarentegen, stond vol met mensen die elkaar onderspoten met een soort wit poeder/schuim. Waarom? Geen idee. Maar het zag er erg grappig uit. Mensen die rondrenden als gekken, helemaal wit, op een compleet witte straat. Een soort sneeuwballengevecht met spuitbussen. En uiteraard werd ik ook slachtoffer...

Ergens met een kop koffie in de regen

January 11, 2023 in Colombia ⋅ 🌧 18 °C

Een ticket naar Pasto bleek wat ingewikkelder te liggen dan ik dacht. Er gaan geen bussen, maar alleen groot uitgevallen auto's. Ik had er één gevonden, waarna ik ook de prijs pas begreep. 120.000 pesos, in plaats van 50.000. (zo'n 24 euro ipv 10). Dit vanwege de extra afstand van de omleiding om de landslide heen. Omdat Google Maps zei dat de omweg om de landslide heen, niet meer dan twee uur extra reistijd zou opleveren, vond ik dit vrij absurd. Maar volgens medepassagiers was dit toch echt de prijs.

Vrij snel bleek waarom. Binnen een uur stonden we al in de file, vlak voor de afslag voor de omleiding. Hier hebben we zo'n anderhalf uur gestaan... En toch was het erg leuk! In de auto zit ook een Amerikaan en twee Colombiaanse jongens met wie leuk te praten viel, en ook hebben we nog praatjes gemaakt met willekeurigen uit de file. Hier is de Amerikaans (Nolan) en mij onder andere Cavia aangeraden, de specialiteit van Pasto.

Eindelijk konden we, in hele kleine stukjes, doorrijden. Een aantal uur ging dat zo door, totdat we rond 20:00 stil stonden vlak na La Sierra, waar de lokale bevolking, inclusief de dominee, het verkeer stond te regelen. Hier verlieten we de (grotendeels) verharde weg, en gingen een landweggetje op. Vrijwel direct kwamen we alweer stil te staan, en deze ging zo'n drie uur duren. Het was donker, werd wat kouder en het regende hard. Dat laatste is exact niet wat je wil met een file op een landweggetje. Het zeldzame verkeer dat uit tegenovergestelde richting kwam (daarom vroegen we ons af waarom wij uberhaupt stil stonden), kwam regelmatig vast te zitten.

En hierom zijn Colombianen zo geweldig: met heel veel mankracht, werd auto na auto uit de modder gesleept. In de keiharde regen, met alleen licht van een paar koplampen trok iedereen met man en macht aan een touw om iedereen weer los te krijgen. En misschien nog wel beter: mensen die in La Sierra of de boerderijtjes in de omgeving woonden kwamen op hun motoren met thermoskannen vol koffie en manden vol broodjes om iedereen in de file te voorzien! Gratis en voor niks reden ze op en neer naar hun huizen om nieuwe koffie en nieuwe broodjes te halen. Zelfs toen iedereen in de auto zat, werd er nog regelmatig geklopt op de ramen, of we koffie wilden. Hoe zo'n wilde rit toch nog fantastisch kan zijn!! Ondanks dat de hele omleiding, van de eerste file tot de normale weg (hemelsbreed 19 kilometer), zo'n 11 uur duurde, was het een geweldige ervaring. En props naar de Colombianen!

Uiteindelijk bleek dat verderop de weg eenrichtingsverkeer was, waardoor we zo lang moesten wachten. Na nog overgezet te zijn van bus, kwamen Nolan en ik ergens midden in de nacht aan bij ons hotel, waar we de eigenares wakker moesten bellen. Het bed was heerlijk.

vu ecuador nach kolumbien

February 12, 2023 in Colombia ⋅ ☁️ 14 °C

nüs land nüs glück 😁 da ecuador üs nöd würgli umghaue het (user d galapagos natürli😍) hend mir üs entschiede das mir me ziit in kolumbiä wend vrbringä. ecuador isch wunderschü aber nöd würgli anderst as das womer bis ez gseh hend. es het sich alles chlei wiederholt vu de lüt, vu dä märt, vu dr landschaft etc.

agfangä het eigentli alles super, bus am strasserand fürs dorf ader grenzä hemmer gad verwürscht und au dr grenzübergang het wunderbar klappt. eigentli hemmer anä anderä ort herä wellä als popayan aber dethi chunsch anschinend gar nöd so eifach. also striched mir das und warted 5 stund am busbahnhof ufä bus nach popayan😁 am morgä am zwei gaht plötzli nüt mi de bus staht. und am morgä am 8 heissts de es gaht erst am mäntig witer🤣 was es isch fritig. irgendwo im nirgendwo hotel hets keis, essä und trinkä chunsch über aber me hets nöd. üserä bus isch vollä chind also het üserä bus gfundä gümmer ad dstrassesperri fürä gu reklamierä. es het sich de usägstellt ases en erdrutsch gi het und d strass am nami wiedr sötti fri si. also heissts wartä. und tatsächli am nami am zwei gahts los überä strass wo naja kei strass isch eher e bergstrass null teered links und rechts gahts hauptsächli abä. anstatt 1.5 stund vu det womer gwarted hend gahts de numal 6 stund. insgesamt simmer 36 stund unterwegs gsi und eifach nur froh gsi womer us dem bus usä hend chänä🚌 isch sehr abendtürlich gsi.

leider hend mir wieder ganz schlimmi sache gseh womer gwarted hend. d muätterä wo diä brucht windlä i wald werfed, oder eifach en ganzä sack voll abfall wird am strasserand enrsorgt. es grossi wo zum enkel seit a wirfs eifach det abä. autotürä gaht uf petfläschä werded usä gworfä und türä wiedr zuä. so sachä mached mich unglaublich trurig und sprachlos. jede da het das nüstä handy also chasch mir nöd vrzellä as du nöd mitüberchunsch as all das eifach nur schädlich isch!!! diä schön natur eifach so schad😔

Departamento del Cauca