Hong Kong

A short but fine adventure by Corné en Aniëlla 2017 Read more
  • 0kilometers

Hong kong

April 1, 2017 in Hong Kong ⋅ ☀️ 20 °C

Via Bangkok, waar we een onverwacht gevoel van thuiskomen ervaren, vliegen we naar Hong Kong. WOW!! Vanuit het vliegtuig zagen we de imposante skyline al maar van dichtbij is het pas echt indrukwekkend. Een stadsbus brengt ons rechtstreeks van het vliegveld naar ons guesthouse. In Hong Kong is de grondprijs de hoogste ter wereld, en dat is aan onze kamer te zien: een piepklein postzegeltje met een bed waarvan 2 poten verkort zijn zodat het ding aan één kant kan steunen op de plinten (wat precies 2 waardevolle centimeters scheelt).

Om in onze kamer te komen staan we soms lang in de rij bij de lift, maar de ligging is perfect; midden in het centrum en vlakbij de beroemde ferry naar Hong Kong island. In deze dure stad zijn slechts twee dingen spotgoedkoop: deze ferry en de mcdonalds. Van beide maken we dus zoveel mogelijk (minimaal dagelijks!) gebruik ;).

Wat ons opvalt aan de mensen is dat ze er geen enkel probleem mee hebben om lang in de rij te staan. Ongelofelijk hoe geduldig men is. Rij bij de bushalte, rij bij de gucci winkel, rij bij een kraampje met gratis lipton tea samples... bij het trammetje naar de top van hong kong island staat zelfs de HELE DAG DOOR een rij van RUIM 3 UUR! Ons krijgen ze hier echter niet in mee, wij staan 'lekker' om 6 uur op, pakken de eerste ferry en lopen zo door naar het allereerste trammetje van de dag (BAM, level uitgespeeld!). Eenmaal boven hebben we een geweldig uitzicht, en lopen we prachtige route rondom de top met overal uitzicht op het water, de haven en de skyline.

Hong Kong heeft veel te bieden op het gebied van eten, shoppen, musea en ontspanning en we genieten er volop van. We bekijken de dagelijkse lichtshow bestaande uit verlichtte gebouwen en laserstralen, eten de beste dumplings ter wereld (serieus, ze hebben zelfs een Michelin ster), struinen over de beroemde nachtmarkt en maken een 'ritje' op de langste roltrap ter wereld. Ook bezoeken we nog het prachtige hong kong historisch museum. Hier leren we over de geschiedenis van de stad, met o.a. de Japanse bezetting en de vlucht van rijke chinezen naar Hong Kong tijdens de Chinese burgeroorlog. Hong Kong viert dit jaar trouwens haar 20 jarig jubileum als regio van China. Daarvoor was het officieel van de Britten.

Na 4 dagen te hebben doorgebracht in deze bijna utopische wereld is het tijd om het 'echte' china te gaan verkennen. Geheel tegen onze verwachting is de grensovergang (via 2 bussen) een peulenschil. We hadden hier 3 uur voor uitgetrokken ('want ze zullen wel moeilijk gaan doen') maar we konden zo doorlopen. Wat ons wel meteen opvalt is dat Chinezen absoluut geen Engels spreken. Waar hong kong perfect tweetalig is verstaan de meeste 'mainland' chinezen letterlijk geen woord. Maar ach, we zijn inmiddels ervaren reizigers (hebben heel wat baggage :p) en niet vies van een uitdaging. Op naar Guilin dus!