Zuid-Korea

A short but fine adventure by Corné en Aniëlla 2017 Read more
  • 49kilometers

Zuid- Korea Seoul

June 5, 2017 in South Korea ⋅ ⛅ 26 °C

Vanuit Tokio vliegen we naar Seoul en hebben nogmaals een geweldig uitzicht op Fuji, dit keer vanuit het vliegtuig.

Eerst even wat leuke feitjes over Zuid Korea. Als een baby wordt geboren in Korea is deze meteen 1 jaar oud. Maar 3.2% van de Zuid-Koreanen heeft overgewicht, daarmee hebben de inwoners gemiddeld (samen met Japan) het laagste percentage ter wereld.

Mensen die een relatie hebben houden ervan om matchende kleding te dragen.Winkelen vinden ze sowieso geweldig, een van de grootste centra in de wereld staan in Korea en deze zijn tot 4:00 in de ochtend open.

Op Valentijnsdag geven vrouwen chocola of andere cadeau's aan hun partner. Op 14 maart vieren ze 'white day' waarbij mannen een cadeau voor hun partner kopen, maar dit moet 3x zoveel waard zijn als het cadeau dat zij van hun vriendin/vrouw hebben gekregen op Valentijnsdag. Eigenlijk is elke 14de van de maand een romantische dag (kiss dag juni, knuffeldag december). De verdrietigste dag is 14 april, 'black day', waarbij alle vrijgezelle Koreanen rouwen omdat ze geen geliefde hebben. Ze eten dan plakkerige, zwarte noedels, deze heten: jajangmyeon.

Seoul is de hoofdstad van Zuid-Korea. Bijna de helft van de bevolking (50 miljoen in totaal) woont in of rondom de hoofdstad dus het is er druk! Het is er ook erg netjes, de vloer van het toilet op het vliegveld wordt zelfs met plakband schoongemaakt. Wat ons meteen opvalt is dat de mensen erg lijken op Chinezen, maar dan modieuzer gekleed. Ze zijn ook behoorlijk ijdel, vrouwen maken hun gezichten witter en plastische chirurgie is hier doodnormaal (vooral neus, ogen, tanden en kin moeten eraan geloven). Zuid Korea heeft de grootste markt ter wereld als het plastisch chirurgie ongeveer tussen de 1/5 en 1/3 heeft tenminste 1 ingreep laten doen. De meest rijke Zuid Koreanen krijgen voor hun 16de verjaardag een ooglid correctie om meer op westerse mensen te lijken.

Zuid Korea blijkt ook een van de vooruitstrevende landen ter wereld te zijn als het gaat om schoonheidsproducten. Op iedere hoek zien we winkels met schoonheidsproducten, de meest bekende Koreaanse merken zijn: Skinfood, Tony Moly, Nature Republic en Etude. Ze verkopen o.a. producten met slakkengel, paardenvet, caviaar, haaienvinnen, geitenmelk uit Nieuw Zeeland en de Aziatische Ginseng wortel. Ook de mannen houden van make-up ze geven ongeveer US$900 miljoen per jaar uit, een kwart van de producten voor mannen in de wereld. Ongeveer 20% van de mannelijke populatie gebruikt make-up regelmatig.

Op onze tweede dag lunchen we in Hongdae een hippe wijk met 3 meisjes (2 Engelsen en 1 Amerikaanse). Zij geven Engelse les op een privéschool en zij bevestigen het schoonheidsbeeld. Het is zelfs heel normaal om collega's of zelfs wildvreemden aan te spreken op hun uiterlijk en daarbij suggesties te doen over wat beter kan. Het leuke is dat we met deze dames in contact gekomen zijn via onze vriend Ravi uit India. Hij is een kennis van 1 van hen (Nikki).

Zuid Korea lijkt in veel opzichten (qua bezienswaardigheden) op Japan, en is ook ongeveer net zo rijk en ontwikkeld. Amerika is het grote voorbeeld qua muziek, eten, enz. Ook qua religie lijkt zuid Korea op Amerika, de meest voorkomende is namelijk het christendom.

Tijdens een rondwandeling over de enorme stadsmuur zien we ook verschillende kerken. De route over de stadsmuur is erg mooi, we komen o.a. langs een hippe buurt met cafeetjes en muurschilderingen. Verder bezoeken we de Bongeunsa Tempel waar Koreanen traditionele kleding huren om in op de foto te gaan. Hier zien we dat het dak rond is gevormd, in de vorm van een glimlach. In de avond eten we Gimbab ons favoriete gerecht, het lijkt op sushi maar dit gerecht heeft meer vulling en ook met meer groente.

Wat zuid Korea echt uniek maakt is het feit dat het land officieel in oorlog is, en in en rond Seoul kun je daar veel van zien. Zo bezoeken we het zeer grote en interessante oorlogsmuseum in het centrum, waar enorm veel oorlogstuig staat opgesteld (tanks, vliegtuigen en zelfs een schip). Ook wordt er veel aandacht besteed aan United Nations, met een enorme eregalerij. De oorlog duurde van 1950 tot 1953 en ligt dus al een paar generaties stil. Het houdt de zuid Koreanen dan ook zeker niet dagelijks bezig, zelfs niet als er weer eens een kernproef plaatsvindt bij de buren. Het is wel een belangrijk onderdeel van de opvoeding; kinderen worden al jong bewust gemaakt van de treurige situatie in het buurland ("eet je bord leeg, denk aan de kindjes in noord Korea").

Om Korea nog wat beter te leren kennen spreken we af met Jay Park, een student met een baantje in een in ontwikkeling zijnd museum. Hij laat ons de plek zien waar het museum in aanbouw is en de omgeving is prachtig. De ligging is hoog, met uitzicht op de bergen een tegen een deel van de oude stadsmuur aan. We bezoeken een koffietentje, een overdekte markt en drinken uiteindelijk wat op straat, iets wat veel koreanen graag doen savonds. In Zuid Korea, is het legaal om alcohol in het openbaar te drinken. Hij vertelt openhartig over het leven in Korea. Bijvoorbeeld over hoe de overheid een hele generatie heeft opgeofferd (hard werken, weinig verdienen) om de economie van het land te laten groeien. Het zegt dat de mensen 16 uur per dag werken en de flats de mensen als het ware opzuigen en weer uitspugen. Ook verteld hij over de dienstplicht. Hij is overtuigd pacifist en mocht gelukkig in de keuken werken. Tijdens je dienst verdien je bijna niks en ook het niveau van training is niet erg hoog. Bijna iedereen heeft er daarom een hekel aan. Wat hij wel mooi vind is reizen; hij wil graag de zijderoute gaan afleggen. Als Jay helemaal los is vragen we hem of hij bereid is om op camera het in brabant beroemde zinnetje: "je kunt de groeten uit Brabant krijgen k*t" uit te spreken. Hij neemt de opdracht zeer serieus en doet het geweldig. Desalniettemin liggen we in een deuk van het lachen. Als tegenprestatie doet Corné hetzelfde, maar dan in het Koreaans.

Noord/Zuid Korea DMZ

June 9, 2017 in South Korea ⋅ 🌫 19 °C

Seoul was vroeger de hoofdstad van heel Korea, en ligt dan ook dichtbij de grens. Via een georganiseerde excursie kun je eenvoudig een bezoek brengen aan de gedemilitariseerde zone.

In in de bus worden we vergezeld door een vrouw die in 2011 gevlucht is uit noord Korea en die via China, Laos en Thailand uiteindelijk in zuid Korea is aangekomen. Het is zeer gevaarlijk om te vluchten en ze heeft er in totaal 6 maanden over gedaan. Vluchten kan alleen via de Chinese grens en China stuurt ontdekte vluchtelingen direct terug naar noord Korea, ook al worden zij daar vermoord of naar werkkampen gestuurd. Haar dochter studeert op dit moment in China terwijl haar man nog in noord Korea is. Hij heeft verklaard dat zijn vrouw tijdelijk in China is voor werk maar die smoes wordt zo langzamerhand niet meer geloofd. Zijn baan is hij al kwijt en zijn toekomst is erg onzeker. Ze vertelt dat ze in zuid Korea goed is opgevangen (je krijgt automatisch asiel en een soort cursus van een aantal maanden om je vertrouwd te maken met het alledaagse leven in zuid Korea). Ze was verbaasd bij het zien van zoveel auto's en zoveel voedsel ("de honden in China eten beter dan de mensen in noord korea") en had bijvoorbeeld geen ervaring met de metro. Noord koreanen die weten te ontsnappen worden in het zuiden helaas nog wel eens argwanend bekeken en als dom of onderontwikkeld gezien. Zij heeft het op dit moment echter gelukkig vrij goed voor elkaar. Wij zijn benieuwd hoeveel noord koreanen geloven dat de propaganda verhalen (noord korea is het paradijs en de leider is goddelijk) werkelijkheid zijn. Ze geeft aan dat dit geldt voor zo'n 40 tot 50 procent. De rest is kritisch of twijfelt maar durft dit niet uit te spreken. We zijn diep onder de indruk van deze dappere vrouw en de heenreis is dan ook voorbij voor we er erg in hebben.

De DMZ is een strook land van 4 km breed waarbinnen de grens ligt, en waarin bijna geen militairen zijn. Aan de grens zelf en buiten deze strook zijn et echter heel erg veel. Omdat zuid Korea maar een heel klein leger heeft wordt zuid Korea beschermd door soldaten van de Verenigde naties (vooral amerikanen). Noord Korea heeft zelf een enorm leger (de dienstplicht duurt daar maar liefst 13 jaar). We besluiten om een volledige dagtour te doen, te beginnen met het hoogtepunt: de JSA (joint security area, oftewel de grens). Onderweg hiernaartoe komen we langs verschillende checkpoints (paspoort laten zien) en worden we overgezet op een militaire bus onder toezicht van een vriendelijke maar uit de kluiten gewassen Amerikaanse soldaat. Er is een grote spanning voelbaar wanneer we via het freedom house op de plek aankomen waar we de grens met noord Korea kunnen zien. Er zijn geen noord Koreaanse soldaten aanwezig maar wel veel VN soldaten en aan de overkant kijken we uit op een groot grijs gebouw. Op de grens staan gebouwtjes die soms worden gebruikt voor overleg tussen de landen. We mogen 1 van de blauwe gebouwtjes in en ook daarbinnen staan soldaten. 1 staat met zijn rug naar de "achterdeur". Wie door die deur gaat staat op noord Koreaanse grond en kan "misschien niet meer terugkeren". Het is spannend en indrukwekkend om hier te zijn. Aan de ene kant is de situatie een beetje belachelijk en aan de andere kant zeer serieus. Zou er hier, nu een oorlog uitbreken dan sneuvelen er naar schatting 1 miljoen mensen binnen de eerste 24 uur. We hebben kort de tijd voor foto's en als we weer op de plek zijn waar we van bus wisselden zien we op een beeldscherm waarom: aan de noordkant verschijnen nu toeristen die, vergezeld van een groep noord Koreaanse militairen, dezelfde tour doen als wij.

Voordat we aan een heerlijke lokale lunch beginnen (bulgogi, een traditioneel gerecht met rundvlees en rijst) bezoeken we ook nog de freedom bridge, een niet langer toegankelijke treinrails die noord en zuid verbind met elkaar. Het middagprogramma brengt ons langs een uitkijkpunt waar je een noord Koreaans "spookdorp" kunt zien. Hier woont niemand naar er is wel een enorme vlaggenmast en er schalt propaganda door speakers. Flauw genoeg doet zuid Korea hetzelfde vanaf hun kant: ook daar een enorme vlaggenmast en speakers met zowel pro-zuidkoreaanse teksten als Amerikaanse rockmuziek. In eerste instantie was de zuidelijke vlag hoger gehesen (100 meter), dus de mast in het noorden is na verloop van tijd vervangen door een veel hoger model (160 meter!). Hoezo kinderachtig? Wat ons opvalt is dat het niemandsland eigenlijk een prachtig, rustiek heuvelachtig gebied is. Maar schijn bedriegt: overal hangen camera's en er liggen ook zeer veel landmijnen. De laatste grote stop is een noord Koreaanse infiltratietunnel die in de jaren 60 is ontdekt. In een soort achtbaankarretje kun je via een rails afdalen en een stuk door de tunnel lopen. Er zijn in totaal 4 tunnels ontdekt maar er zijn er waarschijnlijk meer in de regio. Toen de zuid koreanen de tunnel ontdekten werd deze door de noord koreanen gemaskeerd als oude, onschuldige kolenmijn en snel verlaten. De tunnel gaat echter dwars door een granietlaag dus kolen komen daar helemaal niet voor... je ziet nog steeds het kolengruis dat tegen de muren is gesmeerd.

Ondanks dat de twee landen zo verschillend zijn in hun overtuiging denken en hopen de meeste zuid koreanen dat hun land op een dag weer 1 wordt. Ook al is de urgentie er straks niet meer omdat de familieleden en geliefden die destijds van elkaar gescheiden zijn niet langer in leven zijn. Onder de indruk en weer een stuk wereldwijzer keren we weer met de bus terug naar seoul.