Satellite
Show on map
  • Day 16

    Van Figueira via Sagres naar Silves

    March 15, 2023 in Portugal

    Van 10 tot 13 maart lekker blijven chillen op de camping in Figuera. Heerlijk wandelen, dat moest ook wel want de dichtstbijzijnde supermarkt was 2,5 kilometer lopen. Opgetrokken met een paar mensen die er voor langere tijd staan, hun camper is hun huis.
    Maar op 13 maart was het tijd om te vertrekken. Ik wilde naar Cabo Sao Vincente, het meest zuidwestelijke puntje van Europa, met een vuurtoren, waar de Atlantische oceaan om de punt op de kliffen beukt, prachtig schouwspel! Op weg naar Sagres langs een fort dichtbij Cabo Sao Vicente. Daar kon je naar beneden klimmen en er was beneden een grot die je alleen maar kon zien als je beneden was. Het was erg verlaten allemaal, maar gelukkig kwamen er nog twee mensen zodat ik kon vragen of ze een foto van mij in de grot wilden maken. Tenslotte op naar Sagres waar ik laat in de middag aankwam. Het was een enorm groot fort met spectaculaire uitzichten. Heel bijzonder was een gebouw in de vorm van een slakkenhuis. Het was gebouwd op een opening in de rotsen waar heel ver beneden het water in de grot binnenkwam en tegen de wanden beukte. In het midden van het slakkenhuis was een rooster waar je op kon staan. Dan hoorde je ineens een heel hard geluid van het water dat tegen de wanden sloeg en je voelde de druk van de luchtverplaatsing. De pijpen van mijn broek gingen heel hard tekeer alsof ik in een hevige storm liep. Ik heb daar best een tijd gestaan, eigenlijk kon ik er geen genoeg van krijgen. Heel bijzonder hoe ze hoorbaar en tastbaar hadden gemaakt wat een kracht de golven hebben.
    Weer een nachtje wild gekampeerd dicht bij het fort.
    14 maart weer op pad naar Silves. Waar ik afgeleid werd door een bordje met Megalithic Monument er op. Toen ik die ging zoeken kwam ik op een kleine weggetje terecht en helemaal aan het eind was een klein strand waar hele grote golven waren en waar mensen aan het surfen waren, of eigenlijk heet het boarden denk ik.
    Heerlijk een paar uren gekeken naar alweer de machtige golven en hoe de surfers daar gebruik van probeerden te maken. Op de terugweg de Megalith ook nog gevonden, leek op de Menhir waar Obelix altijd mee sjouwt.
    Uiteindelijk in de middag in Silves aangekomen. Dat was oorspronkelijk de oude hoofdstad van de Algarve. Tijdens de Moorse periode (9-12e eeuw) was Silves heel belangrijk. Vanuit het kasteel verdedigden de Moren de hele regio. Vanuit de haven voeren boten de rivier de Arade af om handel te drijven met Noord-Afrika. Nu is het een mooi, heerlijk rustig stadje vooral in vergelijking met de drukke badplaatsen aan de kust.
    Ik sta tussen de overwinteraars in, de meesten blijven hier 4 maanden tot een half jaar. Dat is nog niets voor mij, nog te veel dat ik wil zien. Wel handig want ze kunnen me alles over het stadje en de omgeving vertellen. En ze helpen je met alles.
    Morgen met de bus naar Armacao de Pera voor een boottocht naar de Benagil grotten. Kijk er nu al naar uit!
    Read more