Cornelia’s Camperreis

February - May 2023
Drie maanden camperen in Portugal, Spanje en Frankrijk. Read more

Op weg

February 28, 2023 in the Netherlands ⋅ ☁️ 6 °C

Het leukste busje van Texel gaat voor 3 maanden op reis!
    Op een nieuw avontuur, dit keer met mijn prachtige Octobus.
    Na een heleboel inpakken en handiger maken nu eindelijk klaar om de zon op te zoeken, blijven waar het leuk is en vertrekken als het tegenvalt.
    Ja een heel zwaar leven 😂
    Eerst even op bezoek bij mijn moeder die een paar kleurige sokken voor me heeft gebreid.
    Dan door naar Marieke in Oosteeklo, in de buurt van Gent.
    Even een tentje brengen dat zij gaat gebruiken op haar fietsreis van Genève naar de Middellandse Zee, de Rhone volgend.
    In ruil daarvoor lekkere quiche bij haar gegeten en mee geweest naar de kapperschool waar zij een opleiding doet.
    Lekker mijn haar gewassen, haarmasker, hoofdmassage en mijn prachtige nieuwe speld er in gestoken. Ik ben nu helemaal klaar voor mijn reis ❤️
    Ik slaap in mijn campertje op het plein midden in Oosteeklo.

Brrrr, wat is het koud!!!

March 2, 2023 in France ⋅ ☀️ 8 °C

De derde dag op pad.
    Mooi plekje op de parkeerplaats in Vivonne, tussen de reuzen in 😂
    En voor het eerst in 3 dagen koffie.
    Baquette voor bij de Linzensoep zo meteen.
    Al met al vond ik het heel spannend om voor het eerst met mijn Octobus in het buitenland te rijden. Wat heeft België slechte wegen zeg. Ik dacht de hele tijd dat er iets met mijn Octobus aan de hand was omdat het zo'n lawaai gaf.
    In Frankrijk had ik "Snelwegen en Tolwegen" uitgezet. Dat gaf best een mooie route, maar voor het eerst kreeg ik ook te maken met afdalingen van 10%, helppppp 🥵
    En het was eigenlijk te koud om uit te stappen en iets te gaan bekijken.
    'sMorgens was het 1 graad en vanmorgen zelfs 0 graden en alle ramen rondom bevroren.
    's Nachts heb ik de standkachel niet aan vanwege de geur en het geluid.
    Ik wilde eigenlijk maar één ding: direct wegrijden de warmte tegemoet, voor alle andere dingen was het te koud.
    Gisteren op een camperplaats in Honfleur gestaan waar geen toilet en water was. Electriciteit zou er moeten zijn, maar het werkte niet. Jammer, het was een heel leuk stadje om te zien, maar vanmorgen wilde ik alleen maar naar het zuiden rijden.
    Dus vanmorgen alleen "Tolwegen" uitgezet, dat ging een stuk sneller gelukkig.
    Ben benieuwd hoe koud het vannacht zal zijn en waar ik morgen terecht kom. De stress om het rijden in Frankrijk is nagenoeg weg en de goede zin is weer terug!!!

Bilbao

March 3, 2023 in Spain ⋅ ☁️ 7 °C

Ja hoor ik ben er, in Bilbao.
    Op een fijne camperplaats met mooi uitzicht.
    Vandaag voor het eerst dat ik het leuk begin te vinden.
    Om te beginnen koffie in de bar in Vivonne, oh wat is dat toch een goed begin van de dag!
    Daarna ook "Tolwegen vermijden" uitgezet.
    Het leek te doen om vandaag naar Bilbao te komen.
    Het rijden gaat steeds makkelijker en die Tolwegen zijn echt heel fijn. Het enige nadeel is dat het nogal wat kost en de diesel is al zo duur in Frankrijk, langs de weg 2,08 per liter.
    Maar wat een vrachtwagens op de weg, de hele eerste baan was gevuld met ēēn grote kolonne vrachtwagens, soms kon je er even tussen om de snellere autos op de tweede baan voorbij te laten gaan.
    Ik heb nog nooit zo veel vrachtwagens bij elkaar gezien. Misschien komt het omdat het vrijdag is vandaag en ze allemaal naar huis wilden?
    In Bilbao aangekomen het pop-up dakje open gedaan en heerlijk gekookt. Het idee was wraps, maar om die gevuld te eten was wat veel gevraagd. Alles vloog er uit als ik een hap wilde nemen. De tweede portie dan maar gewoon op een bord en de wrap er bij happen alsof het brood is. En ja het biertje was noodzakelijk want het eten was echt heel pittig 🤪
    Zit nu lekker in mijn campertje met het elektrische kacheltje aan, zo had ik mij het reizen met de camper voorgesteld. De afgelopen drie dagen waren echt afzien, dat vergeet ik dan maar snel weer.

Trujillo en jarig

March 5, 2023 in Spain ⋅ 🌧 9 °C

Uit Burgos vertrokken met de zonnebril op, rijdend op bijna lege autowegen. Allengs werd het landschap mooier en het weer slechter, maar wat leverde dat fantastisch mooie luchten op!
    Naast mij een lege plastic waterfles die met een knetterende tik steeds aangaf dat het kouder of warmer werd in de cabine.
    Onderweg genietend van het prachtige Spaanse landschap waarin ooievaars vliegen en je ze op de vele ooievaarsnesten ziet zitten.
    Tijd voor introspectie met de reis van vandaag als metafoor.
    Dit mensenkind werd 69 jaar geleden om 20.00 uur in een nest in Crooswijk (Rotterdam) geboren.
    Evenals het weer was het leven niet altijd zonnig, maar van de moeilijke tijden veel geleerd en dat is mooi. Het ging steeds met een knetterende tik van goed naar slecht en weer goed.
    En nu 69 jaar later om 20.00 uur is dit mensenkind op reis in een campertje en staat bij Trujillo naast de arena.
    Er is geen plek meer bij de arena en dat klopt helemaal. Ik hoef niet meer te vechten tegen wat dan ook, die tijd is voorbij.
    Wat voel ik mij een bevoorrecht mens dat ik dit allemaal kan doen.
    In het bezit van fijne familie en vrienden.
    Weg blijven zolang als ik wil.
    Geld krijgen zonder er voor te hoeven werken.
    Een dak boven mijn hoofd als nest om steeds nieuwe plannen uit te broeden.
    En vooral dat ik dit allemaal kan doen in goede gezondheid.
    Nog steeds opnieuw leren en grenzen verleggen. Deze reis zat m dat in opnieuw leren rijden in een geladen Octobus met afdalingen van 10%, wat was dat eng........ maar nu gaat het een stuk beter en heb ik het vertrouwen dat ik het wel kan.
    Morgen ga ik fysiek weer over een grens, dan ben ik namelijk in Portugal.
    Wie had dat 69 jaar geleden kunnen bedenken.
    Ik hoop nog veel te mogen leren en grenzen te verleggen.
    Het is wel goed gekomen met dit mensenkind.

Van Trujillo via via naar Figueira

March 10, 2023 in Portugal ⋅ ☁️ 1 °C

Vertrokken vanuit Trujillo 6 maart op weg naar Evora in Portugal, dat was goed haalbaar. Maar het liep even anders, toen ik dichtbij Evora in de buurt was zag ik opeens een bordje met "camping" en besloot daar eens te gaan kijken.
    Wat een verademing om weer eens lekker te kunnen douchen. Je kon er ook een pizza bestellen voor 's avonds. Die kwam de meneer van de camping gezeten in een soort golfkarretje helemaal bij de Octobus afleveren, wat een service.
    Op de camping kreeg ik wat informatie over de stadjes in de omgeving en Evoramonte trok mijn aandacht. Vanaf de camping ging er een busje naar toe, maar omdat het weer niet bijster goed leek speelde ik met de gedachte om het zelf te gaan rijden en dan direct door te gaan naar Evora. Toen ik de meneer vroeg of ik het met mijn Octobus kon doen zei hij dat dat prima kon, de weg was wel wat smal, maar daar had ik alleen last van met tegenliggers.
    Daar ging ik dan, 7 maart. Gelukkig had ik intussen al aardig wat geoefend met steile hellingen. Hoe hoger ik kwam hoe mistiger het werd en op het eind moest ik door een poort waarvan ik dacht dat het niet paste. En natuurlijk kwam er net een auto uit de poort en moest ik terug op de steile helling, pfffff dat was niet fijn. Maar uiteindelijk belandde ik in een uitgestorven dorp dat in mist gehuld was, een prachtige ervaring.
    Er was ook een kasteel, uit 1531, waarvan je de toren kon beklimmen, maar eerst ben ik door het stadje gaan lopen om te genieten van de mist en de stilte.
    Toen de mist optrok de toren op geweest en vanuit daar een prachtig uitzicht over het oude stadje, als je goed kijkt zie je Octobus op de parkeerplaats binnen de muren van het stadje staan.
    Stiekem hoopte ik dat er een andere weg terug zou zijn, maar nee hoor ik moest weer door de poort, gelukkig ging het nu naar beneden dat was wel wat makkelijker.
    Ik wilde ook graag wat meer over de kurkproductie weten, waar de economie van Portugal voor een deel op drijft. Dus op weg naar Azaruja om een kurkfabriek te bezoeken.
    Heel indrukwekkend om te zien dat er bergen van kurk opgestapeld liggen. Het meeste indruk maakten de stoelen en de krukjes op mij. Er was een stoel gemaakt van een omhulsel van de boom van kurk, met een zitting van kurk er in. Ik dacht dat daar wel een frame in zou moeten zitten om de zitting op zijn plek te houden. Maar een man tilde de stoel op en liet zien dat er helemaal geen frame in zat. De zitting was taps toelopend gemaakt en zat als een soort keg in de holte vast.
    De krukjes werden van oudsher gemaakt van kurk, omdat dat het materiaal was dat voorhanden was. De man beschreef dat de huizen grote schoorstenen bevatten waarin worsten gedroogd werden en de mensen zaten dan op krukjes bijna in de schoorsteen om het warm te hebben. Kurk kan ook goed tegen warmte, dus dat kan geen kwaad. In het winkeltje heb ik een onderzetter gekocht gemaakt van drie kurkvissen verbonden met touw en een sleutelhanger in de vorm van een vis.
    Na het kurkverhaal wilde ik nog naar een stadje waar veel aardewerkfabriekjes waren. Op weg daarheen zag ik heel veel bomen met bijzondere vormen waarvan ik dacht dat het olijfbomen waren. Ze waren wel erg groot voor olijfbomen en opeens zag ik dat er een deel van de boom gestript en zwart gemaakt was en daarboven zag ik nog kurk. Nou zeg het waren kurkeiken. Ik ben uitgestapt om te kijken of het blad ook op de eikenbladeren lijkt zoals wij die kennen. Maar nee, dat was niet het geval. En hoe kon het nou dat die kurkeiken hun blad nog hadden? Verliezen die hun blad dan niet?
    Allemaal vragen doemen in mijn hoofd op, ik ben voorlopig nog niet klaar met dat kurkeikenverhaal. Wel een mooi duurzaam product want de kurkeik wordt geschild en dan groeit er gewoon weer nieuw kurk terug.
    Dus verder naar Redondo het stadje van het aardewerk. Daar een aardewerkfabriekje bezocht en gekeken hoe drie vrouwen het aardewerk decoreren en beschilderen. Zij hebben geen voorbeeld van hoe het moet worden, ze gaan gewoon aan de gang. Ze krassen het motief in het aardewerk en dat wordt dan geschilderd, waarna het geglazuurd wordt en de oven ingaat op 940 graden gedurende 6 uur. Ik kon het niet laten en heb een mooi schaaltje gekocht in de vorm van alweer een vis.
    Nog even een bezoekje aan Monsaraz, een middeleeuws stadje dat op 350 meter ligt. Wat was dat alweer een prachtig stadje omgeven door oude stadsmuren en een toren waar je op kon klimmen voor een prachtig uitzicht. Op weg naar boven zag ik dat er een parkeerplaats was met nogal wat campers en ja hoor daar mocht je blijven slapen. Dat was echt super dat je zo dicht bij een prachtig oud stadje mag overnachten.
    De volgende morgen, 8 maart, kreeg ik een berichtje van iemand van Alleenrijdende Campervrouwen met de vraag wanneer ik naar de Algarve kwam, zij ging naar Praia da Marinha. Het weer was niet geweldig en toen ik op de kaart keek was het best te doen in één dag, dus vertrokken naar het Zuiden.
    Een leuke ontmoeting met Britta. Samen gegeten en de volgende dag een mooie wandeling gemaakt over de kliffen van Praia da Marinha.
    Gisteren 9 maart vertrokken richting Sagres het meest zuidwestelijke deel van Portugal en onderweg op een camping blijven steken in Figueira, heerlijk douchen en de was gedaan. Vandaag naar het strand gelopen, dat viel nog niet mee. Om op het strand te komen moest je het laatste stuk een rots omhoog klauteren om dan weer naar beneden te gaan om op het strand te kunnen komen. Er lag een grote poel water tussen de weg en het strand waardoor je niet verder kon.
    Heerlijk van de zon genoten. Morgen wil ik naar de vuurtoren bij Sagres gaan om het woeste water te zien.

Van Figueira via Sagres naar Silves

March 15, 2023 in Portugal

Van 10 tot 13 maart lekker blijven chillen op de camping in Figuera. Heerlijk wandelen, dat moest ook wel want de dichtstbijzijnde supermarkt was 2,5 kilometer lopen. Opgetrokken met een paar mensen die er voor langere tijd staan, hun camper is hun huis.
    Maar op 13 maart was het tijd om te vertrekken. Ik wilde naar Cabo Sao Vincente, het meest zuidwestelijke puntje van Europa, met een vuurtoren, waar de Atlantische oceaan om de punt op de kliffen beukt, prachtig schouwspel! Op weg naar Sagres langs een fort dichtbij Cabo Sao Vicente. Daar kon je naar beneden klimmen en er was beneden een grot die je alleen maar kon zien als je beneden was. Het was erg verlaten allemaal, maar gelukkig kwamen er nog twee mensen zodat ik kon vragen of ze een foto van mij in de grot wilden maken. Tenslotte op naar Sagres waar ik laat in de middag aankwam. Het was een enorm groot fort met spectaculaire uitzichten. Heel bijzonder was een gebouw in de vorm van een slakkenhuis. Het was gebouwd op een opening in de rotsen waar heel ver beneden het water in de grot binnenkwam en tegen de wanden beukte. In het midden van het slakkenhuis was een rooster waar je op kon staan. Dan hoorde je ineens een heel hard geluid van het water dat tegen de wanden sloeg en je voelde de druk van de luchtverplaatsing. De pijpen van mijn broek gingen heel hard tekeer alsof ik in een hevige storm liep. Ik heb daar best een tijd gestaan, eigenlijk kon ik er geen genoeg van krijgen. Heel bijzonder hoe ze hoorbaar en tastbaar hadden gemaakt wat een kracht de golven hebben.
    Weer een nachtje wild gekampeerd dicht bij het fort.
    14 maart weer op pad naar Silves. Waar ik afgeleid werd door een bordje met Megalithic Monument er op. Toen ik die ging zoeken kwam ik op een kleine weggetje terecht en helemaal aan het eind was een klein strand waar hele grote golven waren en waar mensen aan het surfen waren, of eigenlijk heet het boarden denk ik.
    Heerlijk een paar uren gekeken naar alweer de machtige golven en hoe de surfers daar gebruik van probeerden te maken. Op de terugweg de Megalith ook nog gevonden, leek op de Menhir waar Obelix altijd mee sjouwt.
    Uiteindelijk in de middag in Silves aangekomen. Dat was oorspronkelijk de oude hoofdstad van de Algarve. Tijdens de Moorse periode (9-12e eeuw) was Silves heel belangrijk. Vanuit het kasteel verdedigden de Moren de hele regio. Vanuit de haven voeren boten de rivier de Arade af om handel te drijven met Noord-Afrika. Nu is het een mooi, heerlijk rustig stadje vooral in vergelijking met de drukke badplaatsen aan de kust.
    Ik sta tussen de overwinteraars in, de meesten blijven hier 4 maanden tot een half jaar. Dat is nog niets voor mij, nog te veel dat ik wil zien. Wel handig want ze kunnen me alles over het stadje en de omgeving vertellen. En ze helpen je met alles.
    Morgen met de bus naar Armacao de Pera voor een boottocht naar de Benagil grotten. Kijk er nu al naar uit!

Het boottochtje dat niet doorging

March 16, 2023 in Portugal

Vanmorgen bericht dat wegens de weersomstandigheden het boottochtje naar Benagil Grotten niet door kan gaan. Hë wat jammer nou, wat ga ik vandaag dan doen? Besloten om de busreis naar Armacao de Pera toch te gaan maken en daar wel te zien wat er te doen is. Wat een goed plan, ik was er om 11.00 uur en het was gewoon een feest om daar op het strand te zijn. Er lagen veel visserbootjes die smorgens uitgevaren waren en met de vangst weer terug waren. Er was veel bedrijvigheid met netten leeghalen en opvouwen. Boten weer klaar maken voor de volgende vistocht. Netten die gerepareerd moesten worden. Genoeg te zien voor een paar uur. Wat een geluk dat de boottocht niet doorging want die zou om 14.00 uur vertrekken. Misschien zou ik er dan een half uurtje van te voren zijn en als je na 15.00 uur terugkomt is al de bedrijvigheid van de vissers al weer afgelopen.
    Dit is de eerste kleine, oorspronkelijke vissershaven die ik tegen gekomen ben tot nog toe. De boten liggen gewoon op het strand en worden met een tractor het water in getrokken.
    Ik heb zoveel mooie foto's gemaakt dat ik er een aparte footprint van heb gemaakt want het is echt zonde als deze foto's tussen foto's van andere bezienswaardigheden verdwijnen.
    Ik heb genoten van het foto's maken, zoals je kunt zien heb ik veel gebruik gemaakt van bijzondere perspectieven. Ik hoop dat jullie net zo genieten van het bekijken van de foto's.

Monchique, Soundjourney en boottocht.

March 20, 2023 in Portugal

17 maart laat vertrokken richting Monchique (de hoogste berg van de Algarve), wat een leuke trip over de kleine bergachtige wegen. Ik kan merken dat ik intussen al wat meer ervaring heb met het in de bergen rijden, de grootste stress is er af.
    Laat vertrokken en heel rustig aan gedaan, dus laat in de middag in Monchique aangekomen. Het lukte me niet om een camperplaats te vinden waar je mag overnachten. Uiteindelijk stond ik op het parkeerterrein van de Intermarché en besloot om daar te blijven overnachten.
    Het was toch best een beetje eng want de auto’s die er stonden vertrokken allemaal na 21.00 uur, sluitingstijd. Afijn het was inmiddels donker en als ik met licht al geen camperplaats kon vinden ging me dat zeker in het donker niet meer lukken.
    Niet zo goed geslapen, veel wakker geworden ‘s nachts. Toen ik uiteindelijk ‘s morgens wakker werd van een heleboel lawaai zag ik vanachter mijn gordijntje dat ik helemaal ingebouwd stond door allemaal 4x4 terreinwagens. De mannen die daar bij hoorden stonden in groepjes met elkaar over de auto’s te praten en in de restaurantafdeling van de Intermarché was er ontbijt voor ze en konden ze zich inschrijven voor een soort terreinroute die ze uitgezet hadden.
    Wat was dat grappig om eerst helemaal alleen te staan en nu helemaal ingebouwd!
    Het was echt koud en druilerig weer, ik wilde Monchique een echte kans geven, maar dat was dus niet vandaag.
    18 maart had ik ingeschreven voor een Sound Journey in Aljezur met Pedro die om 18.00 begon, een sessie met allemaal instrumenten als Tibetaanse klankschalen, trommels, fluiten etc. Ook hiervan was tot 2 uur van tevoren niet zeker of het doorging want er moest een minimum aantal deelnemers zijn en die waren er nog niet.
    Ik had gelezen dat de stranden aan de Atlantische kust zo prachtig waren, dus besloot ik om daar heen te gaan. Als de Sound Journey niet doorging had ik in ieder geval de westkust wat beter gezien.
    De reis ging weer over kleine bergweggetjes en was heel mooi, het was duidelijk te zien dat Monchique het hoogste punt was. Nu kwam ik ook hellingen van 12% tegen en dat was wel weer even grenzen verleggen, maar ging goed. En wat is die Atlantische kunst ruig en spectaculair mooi. Als ik al dacht dat ik woeste golven had gezien moest ik nu toch toegeven dat dat kinderspel was met wat ik nu gezien heb.
    En ja ik had geluk de Sound Journey ging door. Ik moest nu toch wel een overnachtingsplek gaan zoeken. En alweer kon ik er geen vinden. Er was wel een Intermarché en ik was de vorige avond ook niet weggestuurd, dus ik ging het weer proberen.
    Op 10 minuten lopen van het adres van de Sound Journey, dus dat was goed te doen.
    Het was een hele fijne sfeer, qua inrichting, maar ook hoe ze alles al hadden klaargelegd voor de deelnemers. Matjes op de vloer met daarop kussen en deken, je kon nog meer dekentjes er bij pakken als je dat wilde.
    Het was een heel bijzondere ervaring. Op een gegeven moment voelde ik dat er iets op mijn borst werd gezet. Dat was een Tibetaanse klankschaal en het was heel wonderlijk hoe de trillingen dan door je hele lijf gaan. Af en toe werd hij weer aangezet en begon het resoneren weer.
    Er waren ook klankschalen van Quarts, jeetje wat kon daar een enorm geluid mee geproduceerd worden. Pedro vertelde dat de trillingen wel 1 km ver konden dragen.
    De volgende dag, zondag 19 maart, zou de boottocht wellicht doorgaan, dus vroeg vertrokken vanuit Aljezur om rustig die kant weer op te rijden.
    Daardoor was ik goed op tijd op een camping voor campers. Tijd om alles te installeren voordat ik weer weg ging voor de bootocht. Wat een ontzettend leuke camping, ik merkte dat ik me wel erg armoedig had gevoeld op de parkeerplaatsen van de Intermarché, slapend in de Octobus met het fietsje naast me in het kleine gangpad.
    Maar het fietsje kwam nu wel goed van pas want ik kon ermee naar het strand fietsen in 9 minuten, wat anders toch 33 minuten lopen zou zijn geweest.
    De boottocht ging nu gelukkig wel door en dat was echt genieten zeg. Wat een mooie tocht langs een schitterende kust. Met als kers op de taart de Benagilgrot. Die foto heb ik als foto op mijn Findpenguins staan, die kan ik nu inruilen voor een foto van mezelf. Schitterend zo’n grote grot met een strandje en dat prachtige gat bovenin waar een straal zonlicht doorheen kwam.
    De boot moest door een tractor in en uit het water geduwd/gesleept worden dat was nog wel een hele ervaring.
    Vandaag lekker een dagje op de camping gebleven, de lakens gewassen, dat mocht wel eens want die zitten er al vanaf 28 februari op, ik moet oppassen dat ik niet een echte nomade word!

Bij Margot in Moncarapacho

March 23, 2023 in Portugal ⋅ ⛅ 14 °C

21 maart vertrokken van de camping in Armacao de Pera op weg naar Moncarapacho, naar Margot die daar een landje heeft.
    Het was iets meer dan een uur rijden, dus ik had alle tijd dacht ik. Ik zou na 15.00 uur aankomen. Intussen wist ik dat Bispo uitzichtspunt betekende, dus toen ik dat tegenkwam leek me dat wel een leuk idee, off the beaten track.
    Over een onverharde weg die steeds smaller werd bleef het maar omhoog gaan en ik merkte dat ik er lol in begon te krijgen, misschien moest ik toch maar een 4x4 aanschaffen?
    Uiteindelijk kwam ik boven op de berg aan en gelukkig ging er een weg aan de andere kant weer naar beneden zodat ik niet hoefde te draaien op die smalle weg. Wat een verschil met in het begin, de stress voor het in de bergen rijden werd nu bijna plezier.
    Voordat ik aan die bergtocht begon had ik nog een ontzettend stressmoment omdat ik zag dat er een kasteelruine was, waar niet in Portugal?, waar ik wel even naar wilde gaan kijken. Het was een klein dorpje en er stond een bord dat verwees naar de kasteelrruine, maar er stond ook bij dat het alleen voor residents was. Ik dacht, nou ja ik ben een wereldburger dus dat geldt niet voor mij. Ik reed het weggetje met kleine keitjes in en al snel ging het omhoog, daarna heel steil omhoog en toen werd wel heeeeeel erg smal, ik wist echt niet of ik nog tussen de muren door zou passen. Even uitstappen dan maar en wat is dat eng als je op zo'n steile helling staat, gelukkig deed de handrem het goed! Even naar de bocht gelopen en er erom heen gekeken. Het weggetje bleek daar dood te lopen voor verkeer. Je kon aan het eind niet verder en ook niet draaien. Dat betekende dat ik achteruit die ontzetten steile helling weer naar beneden moest rijden. Ik zweet niet snel, maar in deze situatie voelde ik het zweet over mijn gezicht lopen. Maar zoals gewoonlijk is het weer goed gegaan. Gek dat ik daarna nog het onverharde pad de bergen in ben gegaan........ hardleers zullen we maar zeggen?
    Ik kwam door al die perikelen pas tegen half 5 bij Margot aan. Wat heeft ze daar een prachtig landje, het is net een paradijsje.
    En wat hebben we het leuk gehad samen, veel gekletst en veel gelachen. Lekker eten en tot heel laat 's avonds buiten zitten. Volgende dag sightseeing Olhao, Fuseta en Moncarapacho. Wat is het hier anders dan aan de westkust, maar prachtig mooi. Op een terras gezeten in Olhao moest ik denken aan het liedje van Brigitte Kaandorp, ik heb een heeeeel zwaaaaar leven, nou dat kan ik op dit moment echt niet zeggen. Ik ga een nieuw liedje maken met als titel Ik heb een heeeeeel leuk leven!
    Vandaag op de camping bij Faro Airport aangekomen. Morgen op bezoek bij het bedrijf van nichtje Chantal en haar partner Guido, een makelaarskantoor het heet Divine Home, ben heel benieuwd!

Zoutpannen bij Fuseta

March 25, 2023 in Portugal ⋅ ⛅ 22 °C

Met het fietsje naar de zoutpannen bij Fuseta, onderdeel van Natuurpark Ria Formosa. Wat een mooi gebied zeg. De zoutpannen zijn in verschillende stadia van helemaal vol met water naar leeggepompt en daar begint het zout zich al te vormen op de droge grond. Dat geeft wonderschone patronen met prachtige kleuren. Broodje mee en lekker lunchen bij de zoutpannen.
    Er zitten veel vogels in de zoutpannen waarvan ik de flamingo's wel het bijzonderst vind. Daar moest ik best wel moeite voor doen om er zo dicht bij te komen dat ik ze op de foto kon zetten. Wat een mooie, elegante vogels zijn dat toch en de houdingen die ze met hun nek uitvoeren maken het een prachtig schouwspel.
    Vannacht ben ik uit bed gevallen, dat is me nog niet eerder overkomen. Hoog is het niet, maar als je in je mummieslaapzak in een gangpad van 50 cm valt moet je toch wel even goed nadenken hoe je in vredesnaam weer overeind komt. Door de slaapzak kun je je benen niet onafhankelijk van elkaar de hoogte in steken en mijn armen zaten ook in de slaapzak, als een echte mummie dus. Uiteindelijk ben ik net als een rups op mijn rug naar de voorkant gehupst, daar is de zijdeur en daar is een soort halletje dat groter is dan 50 cm. Nou die houdingen waren een stuk minder elegant dan de halzen van de flamingo's. Het is wel weer lachen achteraf, hoe krijg ik dat toch altijd voor elkaar? En zou er nog symboliek in schuilen vraag ik me af. Ik kan er nog niets op bedenken, misschien jullie wel?