Montanchez en Caceres

May 7, 2023 in Spain ⋅ 🌙 14 °C

Montánchez staat bekend als “het balkon van de Extremadura”.
    Dat komt doordat je vanaf het kasteel kilometers ver uitzicht hebt. Deels omdat het kasteel zo hoog ligt en deels omdat Extramadura behoorlijk vlak is. Er is bovenop bij het kasteel ook iets dat echt op een balkon lijkt waar je op kunt klimmen.
    De bonus van het naar boven klimmen is de begraafplaats van Montánchez, gelegen direct onder de ruïnes van het Moors kasteel op de heuvel.
    De begraafplaats bevindt zich op meer dan 700 meter hoogte waardoor bezoekers een mooi uitzicht hebben over het landschap van Extremadura. De begraafplaats werd voor het eerst geopend in 1810 waarmee het een van de oudste van de deelstaat Extremadura is.
    In 2015 is het uitgeroepen tot het mooiste kerkhof van Spanje en dat verdient het ook.
    Ik ben er twee keer geweest, de eerste keer om de zonsondergang te zien vanaf het kasteel, de fotos waren zo mooi, vooral de fotos van het kerkhof waar een mooie rode gloed overheen lag.
    De volgende dag ben ik nog eens geweest om te zien hoe het er overdag uitziet. Nog steeds erg mooi, maar de fotos van het kerkhof met de avondgloed zijn zo mooi dat ik alleen die laat zien.
    De panoramafoto van het kasteel heb ik van internet geplukt, want het lukte niet goed om van veraf een mooie foto te maken omdat het steeds een beetje nevelig was in de verte.
    Hetzelfde geldt voor de panoramafoto van Caceres.
    En als ik al dacht dat het niet mooier kon, dan had ik dat mooi mis.
    Caceres is de hoofdstad van regio Caceres in de provincie Extramadura.
    Het heeft een middeleeuws centrum dat helemaal ommuurd is en wat heel goed bewaard is gebleven. In de meeste gevallen kun je gratis de gebouwen bezichtigen en ook de meeste exposities zijn vrij toegankelijk.
    Wat heerlijk om hier zo rond te dwalen en van al dat moois te genieten.
    Je komt bij het oude centrum via een gigantisch groot, mooi plein waar je natuurlijk heerlijk iets kunt drinken en eten.
    Caceres is een bezoek meer dan waard.