Satellite
Show on map
  • Day 80

    Mont Saint-Michel

    May 18, 2023 in France ⋅ ☀️ 17 °C

    Mont-Saint-Michel heette oorspronkelijk Mont-Tombe. In 708 laat Aubert, bisschop van Avranches, na verschijningen van aartsengel Michaël, op deze rots een kerk bouwen, waarbij de naam verandert in Mont Saint-Michel.
    In de 10e eeuw ging het deel uitmaken van Normandië en werd er een klooster op drie niveaus gebouwd.
    In de loop der tijd blijkt Mont Saint-Michel ook een onneembare militaire vesting te zijn die aan alle Engelse aanvallen weerstand biedt.
    De berg staat bekend om zijn veranderingen tijdens hoogwater.
    Op dit punt stijgt het water 15m over 15km en wordt de berg weer een eiland omgeven door water.

    Gisteren naar Mont Saint-Michel geweest op het fietsje, wat ben ik daar toch ontzettend blij mee. De camping waar ik sta is 5 km verder landinwaarts en
    10 kilometer lopen als je ook nog het klooster bovenop MSM wilt bezoeken is dan best wel veel.
    Dit stond al heel lang op mijn lijstje en nu is het dan zover.
    Wat heb ik genoten van de aanblik van Mont Saint-Michel; de frêle kleuren en lijnen van de drooggevallen baai; de smalle straatjes en de trappen; van het klooster en de mooie uitzichten boven op het klooster en van de patronen die de zon maakte door de ramen van het klooster op de vloer.
    Het weer werkte ook mee en was perfect voor een bezoek.
    Blijft wel op mijn lijstje staan want ik wil er ook een keer heen als het hoogwater wordt.

    's Avonds kwam vriendin Carine uit Rennes langs op de camping met haar partner en kinderen. Wat fijn om elkaar weer te zien, de laatste keer was voordat Corona uitbrak.
    Heerlijk met z'n allen gegeten op het terras van de camping. Zo veel te kletsen dat ik helemaal vergeten ben een foto te maken.
    Read more