Satellite
Show on map
  • Day 40

    Mértola

    December 7, 2023 in Portugal ⋅ ☁️ 16 °C

    Het plan was om naar het kasteel te gaan maar ik kwam plotseling op een grote markt terecht. Ik had tenslotte de hele dag dus het werd de markt smorgens.
    Wat leuk om te zien, kramen met: van alles en nog wat; grote onderbroeken en corsetten; werkkleding inclusief jasschorten zoals mijn moeder vroeger had; gereedschap; olijfolie in grote plastic flessen; groenten en fruit; kleding; schoenen; barbecues vol met kip; potten en pannen; keramiek en nog veel meer.
    Wat leuk om al die kleurrijke kramen te bekijken.
    Ik waag me aan een halve kip, smaakt goed, maar een colaatje erbij om de bacteriën te doden 😂
    Smiddags de soepgroenten gesneden en de soep opgezet en slowcooking in bed gezet.
    Nu naar het kasteel! Het is een kasteel wat nog mooi bewaard gebleven is. Ervoor staat een kerk, dat is vroeger een moskee geweest, dat kun je binnen zien aan de pilaren en aan de kleine doorgangen aan de zijkant. De klokkentoren is de voormalige minaret.
    De positie van het kasteel is bijzonder strategisch want aan beide kanten is een rivier, die aan het einde in de punt samenvloeien.
    Het is heerlijk stil daarboven, een heel verschil met de markt vanmorgen.
    Het is al 16.00 uur wanneer ik bij het kasteel weg ga. Ik wil nog naar Alcoutim rijden, dus ik moet haast maken om voor het donker binnen te zijn.
    De pan met soep laat ik in bed staan, maar onderweg met al die bochten en klimmen en dalen maak ik me wel ongerust, ik wil geen nat bed 🥵
    In Alcoutim geparkeerd aan de kade waar de boten naar Spanje vertrekken, de soeppan is gelukkig niet gaan lekken. Ben benieuwd hoe rustig het vannacht is, want er is nog behoorlijk wat reuring.
    Read more