Cornelia/Octobus/Portugal 2.0

Winter 2023/2024 skippen Read more
  • 481kilometers

Op weg

October 29, 2023 in the Netherlands ⋅ 🌬 14 °C

Vanmorgen vertrokken met de boot van 08.00 uur. Tussenstop bij mijn moeder, 96 jaar jong, in Ede. Daarna een afspraak in Breda en nu sta ik in Lens, Frankrijk op een heel mooi plein.

Op de camping bij boer Sam

October 30, 2023 in France ⋅ ☁️ 11 °C

Vandaag een bewolkte, koude, regenachtige dag. Helemaal goed om lang te rijden. Het doel was de camping van Boer Sam. Daarover had ik al veel gelezen op de verschillende camperfora. Ik wilde het toch met eigen ogen bekijken.
    Om 5 uur smiddags aangekomen. Ik ben de enige op de camping. Maar dat is helemaal geen probleem. Door Boer Sam en zijn vrouw Marieke ontvangen in hun keuken. 2 wijntjes en 2 uur later was ik weer bij mijn Octobus.
    Smakelijke verhalen, vooral door Boer Sam verteld en het is lekker warm met de kachel aan in de keuken.
    Verderop is een boerderij die helemaal vervallen is, eigendom van Sam en Marieke. Toestemming gevraagd om morgenochtend te mogen fotograferen. Ben benieuwd wat dat voor plaatjes op gaat leveren.

Van Boer Sam naar Bordeaux/Macau

October 31, 2023 in France ⋅ ☀️ 16 °C

Vanmorgen was het behoorlijk nat en blubberig. Het regende en wat gaf dat een heerlijk dramatisch effect op de foto's. Lekker om zo rond te struinen. Er lag ontzettend veel rotzooi in de schuren waardoor er geen mooi lijnenspel te ontdekken was. Maar de foto's van de buitenkant zijn zeer de moeite waard. Schoenen en auto onder de modder, maar zeer voldaan vertrokken.
    Onderweg reed ik over een provinciale 2-baansweg door een bosrijk gebied. Wat was dat prachtig om die herfstkleuren te zien, zelfs mooi in de regen. Even gestopt om een paar foto's te maken. Verderop kwam ineens het zonnetje erbij en toen leek het of de kleuren uit elkaar knalden, dat was genieten met een grote G. In mijn hoofd popte de opmerking op "mijn hart juicht", direct gevolgd door "doe niet zo theatraal". In ieder geval ervaarde ik een moment van intens geluk. En terwijl ik verder rijd heb ik alle tijd om na te denken over theatraal en juichen. Wat een raar woord "juichen" volgens mij komt dat dikwijls voor bij voetbalwedstrijden als er een doelpunt valt en over theatraal gesproken als dat gebeurt 😂 Maar verder wordt dat woord niet zo vaak gebruikt denk ik? Zo heb je "toejuichen" maar dat wordt meestal gebruikt als iemand het met een ander eens is en dat gaat niet met veel geluid gepaard. Trouwens het woord "gepaard" dan? Nee, nu houd ik op met die onzin.
    Onderweg gestopt voor de hoognodige bak koffie. Een klein dorpje met een bar zoals je die alleen in Frankrijk tegen komt. Er zitten oudere mannen aan de bar, waarschijnlijk mijn leeftijd 😂 Je kunt er aan de Lotto, Toto, Loterij meedoen en kraskaarten kopen. De televisie staat aan maar niemand kijkt er naar. Als er iemand binnenkomt geeft hij de anderen een hand en vraagt hoe het gaat "ça va"? Wat is dat direct persoonlijk als het zo gaat, dat zie je in Nederland niet op die manier, ik word er warm van. Verder zoals het hoort een gore wc. Geen papier en er hangt bij de wasbak een handdoek waar je nog viezere handen van krijgt. Het is kennelijk niet zo normaal dat een vrouw alleen er komt want de mannen kijken af en toe om naar mij alsof ik daar verdwaald ben. Ik trek me er niets van aan en geniet van de ambiance en mijn koffie.
    Tegen lunchtijd zag ik opeens een hele grote foodtruck, extra rondje op de rotonde en lekker een frietje gehaald.
    Sta nu op een parkeerplaats bij een brandweerkazerne vlakbij Bordeaux. Het plan voor morgen is om over de tolweg richting Bilbao te rijden. Misschien nog even naar het Guggenheim?

Van Macau naar Bilbao

November 1, 2023 in Spain ⋅ 🌬 19 °C

Vanmorgen heel vroeg vertrokken om over de tolweg naar Bilbao te gaan. Na 2x proberen wist ik welke baan ik moest hebben met mijn tolbadge. Maar de derde keer zag ik gelukkig bijtijds dat de hoogte daar maar 2 m was en daar kan ik met mijn 2.30 m niet onderdoor 😃.
    Het regende behoorlijk totdat ik in Spanje was, daar was het droog en scheen een zwak zonnetje. Ik was rond 13.00 uur op de camperplaats. Direct mijn warme maaltijd klaargemaakt want ik wilde naar het Guggenheim museum en dan kon ik daar lekker lang blijven.
    Ik ben er al dikwijls geweest maar het is altijd weer een feestje om er te zijn. Dit keer was er een tentoonstelling van sculpturen van Picasso. Ik heb natuurlijk weer veel te veel foto's, ik kan er hier 10 kwijt, vandaar de collages. Hoop dat jullie zo toch een beetje de sfeer kunnen proeven.
    Toen ik terug ging realiseerde ik mij dat ik echt niet meer wist hoe de camperplaats heet, dat was best lastig als je de hoeveelheid op de kaart ziet wordt je bijna duizelig. Dat moet ik voortaan toch echt beter noteren. Maar gelukkig had ik een foto gemaakt van het metrostation waar ik vertrokken was en was ik om 20.00 uur terug bij mijn Octobus. Op dit moment waait het al best behoorlijk, ben benieuwd of dit de kop of het staartje van Kierán is?

Van Bilbao naar Salamanca

November 2, 2023 in Spain ⋅ 🌬 8 °C

Nou het was gisteravond dus de kop van Kierán. Vanmorgen niets aan de hand, vertrokken richting Salamanca. Onderweg begon het te regenen en toen zo hard te regenen dat ik echt niets meer zag. Kruipend verder rijden want er was geen afrit of parkeerplaats. Toen kwamen er ook nog windvlagen bij van rechts, wat was dat eng, ik moest alle moeite doen om Octobus op de weg te houden. Toen het te erg werd ben ik even op een parkeerplaats gaan staan met de kop in de wind om het ergste af te wachten.
    Toen de regen wat minder werd toch maar weer op weg.
    Wat een ritje zou zijn van 3,5 uur werd een rit van 5,5 uur. En het brandstofverbruik vandaag is enorm!
    Nu op een camperplaats in Salamanca. Lekker gedoucht en de linzensoep staat in bed te slow cooken. Pantoffels en standkachel aan, de e-reader erbij, mij kan niets meer gebeuren.
    Ik heb begrepen dat het in Nederland ook niet best was met Kierán? Zijn jullie allemaal nog heel?

Van Salamanca naar Cajados

November 3, 2023 in Portugal ⋅ ☁️ 16 °C

Met de schoenen vol modder vertrokken vanuit Salamanca over tolwegen. Het voelt als een VIP dat je alleen een piepje hoort en de slagboom voor je open gaat. Je raakt wel het idee kwijt hoeveel het je kost op deze manier, maar na 6 dagen regen wil ik alleen maar zo snel mogelijk naar de zon.
    Op weg naar Cajados waar Hans Koopmans een stukje land gekocht heeft.
    Het eerste dat ik doe als ik in Portugal ben is een koffie met een pastel de nata bestellen. Dat was mijn favorite breakfast in Portugal. Omdat het in Portugal een uur vroeger is kon het makkelijk als ontbijt gekenmerkt worden. Het wegrestaurant zag er niet sfeervol uit, maar het smaakte er niet minder om.
    Over bijna verlaten wegen rijdend, soms een beetje regen en nog best wel wat wind. Net zoals gisteren zie ik af en toe nog vogels achteruit vliegen, wat een vervreemdend effect geeft.
    Uiteindelijk om 15.00 uur beland op het perceel van Hans waar nog veel gedaan moet worden om er met meerdere campers te kunnen staan. Er is al water en elektra maar het terrein zelf is nog niet bestand tegen het berijden met een voertuig zonder 4x4, ik kwam bijna vast te zitten.
    Gisteren is de partytent die stevig aan de grond verankerd stond gaan vliegen. Ook hier hebben ze dus nog last gehad van de storm.
    We zitten lekker buiten in een bleek zonnetje met een aangename temperatuur. Eindelijk mijn pak wijn aangesproken dat ik mee had uit Nederland met een camembertje uit Frankrijk. En hier aangevuld met brood, verse geitenkaas en droge worst. We hebben heerlijk gesmuld tot het al lang donker was, dat is hier nog een uur eerder dan thuis.
    Wat een prachtige Unimog heeft Hans, alhoewel toen ik hoorde dat die 1 op 5 loopt was ik niet meer zo enthousiast.
    De bedoeling was dat ik ging kijken of dit misschien een plekje voor mij was om te kunnen overwinteren in de toekomst, maar als ik eerlijk ben is dit nog niet een plekje met een thuisgevoel. Daarvoor moet ik nog even verder zoeken.
    Morgen ga ik richting Algarve voor mijn bezoek aan Souwie op Culatra.

Van Cajados naar Olhao

November 4, 2023 in Portugal ⋅ 🌬 20 °C

Vanmorgen werd ik door Hans gewekt met een heerlijke kop koffie. Nog even ontbijten en alle spullen weer vast zetten voor de reis. Het eerste gedeelte reed ik langs kurkeiken en net als de vorige keer kan ik er geen genoeg van krijgen. Even stoppen voor een paar foto's met natuurlijk weer allerlei bijzondere gedachten tijdens het rijden daarna. "Zie ze daar staan met hun prachtige, bruine, naakte torso". Natuurlijk ging dat over de geschilde kurkeiken. En één verlegen kurkeik vond ik bijzonder mooi zoals ze "haar naakte torso probeerde te bedekken met sluiers van kleine groene blaadjes". Een klein inkijkje in mijn gedachten tijdens een lange rit 😃
    Mij was verteld dat er alweer een storm aankomt die ditmaal ook Zuid-Portugal aandoet. Nou ja ik zal wel zien, kan onderweg altijd nog stoppen als het niet gaat.
    Maar gelukkig ging het, om 13.30 Portugese tijd, Nederlandse tijd 14.30 aangekomen op de camperplaats in Olhao. Dezelfde van de vorige keer en dat voelt toch een beetje als thuiskomen. Eerst een warme maaltijd maken dan heb ik de rest van de dag de handen vrij.
    Daarna moest ik natuurlijk heel dringend de Rio Formosa begroeten, inmiddels als een bekende. Nou ja dat dacht ik, maar toen ik die kant opliep belde Franka en al pratende kwam ik in steeds weer nieuwe straatjes terecht en geen spoor te bekennen van de boulevard of iets dat op water leek. Wel weer leuk om te verdwalen, zo kom je op plaatsen waar je nog nooit geweest bent.
    Na het gesprek kon ik de telefoon weer gebruiken als navigatie en kwam ik toch nog bij de Rio Formosa terecht. Zo bekend ben ik blijkbaar toch nog niet 😂
    Het begint nu toch steeds harder te waaien, ben benieuwd wat het wordt vanavond.
    En natuurlijk morgen, hoop dat de storm gaat liggen anders stel ik het bezoek aan Souwie nog een dagje uit.

Van Olhao naar Culatra

November 5, 2023 in Portugal ⋅ 🌙 15 °C

Heerlijk, bij het wakker worden scheen de zon. Nu weet ik weer waar ik het voor gedaan heb dat hele eind rijden.
    Eerst maar naar de markthallen voor een koffie met een pastel de nata.
    Wat fijn om op een terras in de zon te zitten op mijn slippers. Thuis had ik niet kunnen denken dat ik dit jaar mijn slippers nog zou dragen daar was het al veel te koud voor geworden.
    Leuk gesprek met een vrouw die daar ook alleen zat.
    Weer terug om te lunchen en mijn spullen te pakken om naar Souwie op Culatra te gaan.
    Voelde toch wel gek om Octobus voor 2 dagen achter te laten. Aan de buurman, die nog 3 a 4 dagen zou blijven, gevraagd of hij een beetje op Octobus wilde letten en hem mijn telefoonnummer gegeven voor als er iets aan de hand was met Octobus. Dat voelde al veel beter.
    Om 15.00 uur met de boot naar Culatra, waar Souwie al op me stond te wachten. Wat is dat toch ontzettend leuk om elkaar op die prachtige plek weer te ontmoeten.
    Een wijntje op het terras van Souwie's huisje met lekkere hapjes. Daarna genieten van de zonsondergang, wat een mooi uitzicht zeg!
    Ik had campervoer meegenomen, gekookte bietjes vacuüm verpakt, Boursin en gebakken aardappelen met uitjes en spekjes ook vacuüm verpakt. Het was snel klaar en smaakte ook nog goed 😃
    Voor 2 nachten is dit nu ook mijn huisje. Het wordt morgen weer lekker weer, ga over het eiland wandelen en foto's maken, ik heb er zin in!

Culatra

November 6, 2023 in Portugal ⋅ 🌙 14 °C

Een eigen terras gemaakt op het strand vanmorgen, wat is dat luxe. Lekker genieten van het laag water, geen mens te zien, het hele eiland voor jezelf!
    Vervolgens een wandeling over het strand met als opdracht om wat zeekraal mee te brengen voor de lunch. Wat heerlijk die stilte, alleen het geluid van de vogels en het water.
    Teruggekomen ging Souwie de lunch klaarmaken, aardappeltjes uit de oven met een heerlijke salade, wat hebben we het toch goed hier!
    Na de lunch de andere kant opgelopen richting de Atlantische Oceaan, maar daar ben ik niet gekomen, teveel afgeleid door wat er allemaal in de haven gebeurt. Vissersboten die terugkomen helemaal omringd door de meeuwen die hopen een visje mee te kunnen pikken. De vissershuisjes waar mannen bezig met allerlei werkzaamheden. En door de straten gewandeld van het leuke dorpje.
    's Avonds schelpjes gegeten bij de bar, wat was dat heerlijk klaargemaakt, wijntje erbij, wat een mooie afsluiting van een schitterende dag, ik ben een zeer tevreden mens!

Weer terug naar Olhao

November 7, 2023 in Portugal ⋅ 🌙 15 °C

Met de boot van 13.00 uur weer terug naar Olhao. Maar niet voordat we weer een terrasje op het strand gemaakt hadden. Wat is dat onwaarschijnlijk mooi. Vlak bij de haven zitten elke dag de oudere mannen die niet meer werken uit te kijken over de vissersboten, meestal praten ze niet eens en zitten niet dicht bij elkaar. Hoe kijken ze naar die jonge mannen die terug komen van de visvangst, of werkzaamheden aan netten en boot uitvoeren? Met weemoed of met mooie herinneringen? In ieder geval hebben ze elke dag een doel om naar toe te gaan.
    Lekker gedoucht en met een schone was keer ik weer terug naar mijn Octobus die gelukkig ongeschonden op zijn plekje staat. Met in mijn hoofd de prachtige beelden van de afgelopen twee dagen op Culatra.
    Mijn bedje op Culatra is nog opgemaakt want binnenkort ga ik daar weer voor een dagje naartoe!