Satellite
Show on map
  • Day 41

    S. Lúcar Guadiana, Barragem de Odeleite

    December 8, 2023 in Spain ⋅ ☁️ 15 °C

    Alvast een footprint aangemaakt, nu in Spanje, met het bootje de rivier Guadiana overgestoken. De rest komt vanavond 😃
    Zo daar ben ik weer, nu in Castro Marim, dat ik morgen wil gaan bekijken.
    Maar eerst San Lucár de Guadiana. Een leuk boottochtje over de rivier naar het Spaanse stadje. Over het stadje zelf is niet heel veel te vertellen. Vergeleken met het Portugese dorpje aan de andere kant ziet alles er veel schoner, witter en georganiseerder uit. Geen verpauperde gebouwen.
    Het zonnetje schijnt lekker en ik blijf een tijdje op een bankje bij de kerk zitten. Daarna weer een paar straatjes door, daar zie ik een kleine galerie. Er zijn drie mensen die hun spullen daar gestald hebben. Een mevrouw die schildert, een mevrouw die lino's maakt en een meneer die met hout werkt, leuk om te bekijken.
    Daarna wordt mijn oog getrokken door een paar vrouwen die met bossen riet aan het slepen zijn, bleek achteraf bamboe te zijn.
    Nieuwsgierig als ik ben ben ik ze gevolgd. Ze gingen een gebouw binnen met bogen en witte muren. Ik bleef in de deuropening staan. Ze maakten de bamboe op maat met een snoeischaar en bevestigden dat aan de muur, wat is dat mooi zeg! Ik ging steeds verder het gebouw in en werd er door de dames niet uitgezet. De afgesneden holle uiteinden werden weer gebruikt om daar tijmtakken in te doen in bloempotten om daarmee de onderkanten op te vullen. Ik vroeg of er een feest was en een vrouw vertelde dat het voor een trouwerij was. Alles vers uit de tuin gehaald, prachtig versierd die ruimte met natuurlijke materialen ❤️ Daarna nog een salade op een terras tegen de beruchte scheurbuik.
    Weer terug met het bootje want ik wilde nog naar Barragem de Oleite (stuwdam van Oleite), "rivier van de blauwe draak".
    De dam is aangelegd in de beek Ribeira de Odeleite, en is een zijrivier van de rivier Guadiana.
    Door een luchtfoto werd ontdekt dat het stuwmeer de vorm van een blauwe draak heeft. In de Chinese cultuur is de blauwe draak een symbool voor macht, kracht en geluk en was door de eeuwen heen een traditioneel door de keizers gebruikt patroon.
    De weg er naar toe begon goed, maar al snel kwam ik op een onverharde weg, deed me denken aan mijn vorige reis. Dwars door de bergen, heel steil omhoog in z'n 1 en heel steil omlaag. Op een gegeven moment moest ik onderaan in een dal over een watertje met stenen heen. Heel voorzichtig in z'n 1 langzaam er door, maar aan het eind ging het ietsje omhoog voordat ik weer op de weg kon komen. Daar kwam ik niet tegen op en ik kwam met een achterwiel vast te zitten, pffff was best een beetje benauwd. Er uit en kijken wat wijsheid is. Ik besloot achteruit te gaan en meer langs de kant het weer te proberen en dan op het laatste flink gas te geven bij het stukje dat hoger was.
    En ja het ging goed, wel met een hoop kabaal, maar ik was er uit. Gelukkig maar want wat moet je zeggen als ze vragen waar je bent en heb je daar überhaupt wel bereik met je telefoon?
    En dan kom je na kilometers rijden in de eerste versnelling opeens boven en kijk je op een stuk van het stuwmeer, wow wat is dat mooi van kleur en vorm en wat is het water blauw 🤩
    Nog een heel stuk er om heen gereden tot het plotseling dood liep. Gelukkig kon ik er draaien en weer terug en ik ben niet meer bij het water met stenen gekomen.
    Ik vind dat offroad rijden wel heel spannend en leuk, ik zou best een 4wheeldrive willen als die wat zuiniger in gebruik zouden zijn, ik denk dat dat aan mij wel besteed zou zijn 😃
    Read more