Satellite
Show on map
  • Day 44

    Villa Real de Santo Antonio

    December 11, 2023 in Portugal ⋅ ☁️ 15 °C

    Ja hoor vanmorgen lukte het met de wasserette, hij was op tijd open. De tweede was gedaan en nog een handwasje, alles is weer schoon, ik kan weer zo'n twee weken vooruit. Alles afgewassen, met andere woorden een dag met huishoudelijke klusjes. In de middag toch even het fietsje gepakt en het stadje ingegaan. Het grote plein en de winkelstraten zijn allemaal al in kerstsfeer en er klinkt overal kerstmuziek uit luidsprekers.
    Een uurtje voordat ie dichtging kwam ik langs een historisch museum, gratis toegang. Beneden de historie van het vangen en inblikken van tonijn en sardientjes. Opvallend dat in de fabrieken veel vrouwen werkten, pas als er een machine aan te pas kwam zag je op de foto een man en ook als het zwaar sjouwwerk was.
    Heel bijzonder vond ik de steenlitho's waarmee ze de blikken bedrukten of de verpakking die om de blikken heen ging. Het waren stenen van wel 5 cm dik, dus erg zwaar. Ik probeerde nog of ik een bezoek kon brengen aan een fabriek die vis inblikt, maar ook hier werd gezegd dat het niet meer in Villa Real gedaan werd.
    Op de eerste verdieping een hele afdeling met stempels, waarmee o.a. kaften van boeken werden bedrukt. Er lagen bijvoorbeeld twee verschillende boeken met dezelfde opdruk. En bij een opdruk van een gezicht en profile valt goed op dat de stempel in spiegelbeeld is.
    Super dat dit allemaal zo mooi bewaard gebleven is.
    Read more