Satellite
Show on map
  • Day 43

    Dagje Ayamonte (Spanje)

    December 10, 2023 in Portugal ⋅ 🌙 17 °C

    Vanmorgen volgens plan naar de wasserette. Daar aangekomen stond op de deur dat die automatisch openging, maar dat deed ie niet en er stond dat ie van 8.30 tot 22.00 u geopend was op zondag. Wat gek dat was het toch allang geweest. Er stond een telefoonnummer maar dat leverde een antwoordapparaat op met Portugese tekst die ik niet kon verstaan. Nog maar even wachten dan. Er kwamen nog wat mensen, maar die gingen ook weer weg. Uiteindelijk was er een mevrouw die het nummer ook belde en een boodschap in het Portugees insprak. Nu zal het toch niet lang meer duren voordat er iemand komt......... Van een restaurant ernaast dat nog niet open was stonden er tafeltjes en stoeltjes, dus lekker in de zon wachten tot er iemand komt. Om 11 uur was er nog niemand en ik besloot dat het wachten lang genoeg geduurd had. Nou zeg, dat is vervelend kan ik de was niet doen en moet ik er maar een leuke dag van maken, wat een zwaar leven 🤣
    Nog steeds langs de Guadiana rivier, dus er gaat een boot over de rivier naar Ayamonte in Spanje, wat heerlijk, fietsje mee en gaan. Wat een mooi stadje is Ayamonte zeg, eerst even langs de vissersboten, die allemaal een soort zwaarden achterop hebben zoals op een platbodem aan de zijkanten. Dat heb ik nog niet eerder gezien. Daarna naar links gefietst tot het stadje zo'n beetje ophoudt. En vervolgens weer terug. Even het oude centrum in en daar viel mijn mond open van verbazing toen ik op Plaza Laguna kwam, het mooiste Spaanse plein dat ik tot nog toe heb gezien. Allemaal palmbomen er omheen, in het midden een park met banken en zitjes, heel kleurrijk met tegeltjes bezet. Kinderen die er spelen en mensen die op de bankjes zitten.
    Het tweede plein was ook prachtig, maar iets minder mooi. Op het fietsje naar de andere kant van het stadje waar de jachthaven is.
    Vanaf daar zag ik een toren met een soort spits die op een tulpenbol leek, zoals op het rode plein in Moskou, maar dan van een soort metaal, brons kwam er nog het dichtst bij.
    Dat wilde ik wil eens van dichtbij zien. Fietsje op slot en naar boven lopen met het idee dat ik van bovenaf de toren wel zou kunnen zien. Maar dat was niet waar, door alle gebouwen zag ik maar een klein stukje lucht. Onderweg gevraagd hoe ik naar de kerk moest komen en ik moest links naar beneden. Daar was ik mee bezig toen ik ergens twee grote deuren wagenwijd open zag staan met in de hal een groot schilderij. Ik dacht dat het misschien een artgalerie was en stapte naar binnen waarbij ik bij een soort receptie terecht kwam. Toen ik vroeg naar de kerk met de toren als een tulpenbol zei het meisje achter de balie: dat is hier en het is geen kerk maar een voormalig klooster geweest. Nu is het een Posada waar je kunt overnachten. Ik was een beetje teleurgesteld want ik wilde er niet slapen maar wel de toren zien. Toen zei ze dat er een dakterras was met een bar en dat ik daar naar toe kon met de lift. Wat was het daar prachtig, alles was heel luxe ingericht met veel glas, planten en smaakvolle zitjes. Je keek zo op het dak van de meeste huizen en de achterkant van de huizen die hogerop lagen. Er was niemand in de bar, ook geen bediening.
    Ik was aan het fotograferen en na verloop van tijd zag ik dat er iemand achter de bar stond. Ik had wel zin in een biertje en ging naar de bar. Het was hetzelfde meisje dat achter de receptie zat. Ze schonk een biertje in een glas op voet voor me in met de nadruk op tje. Ik vroeg of het zo klaar was en ze zei dat het zo hoorde. Ik kon wel het dubbele krijgen maar dan betaalde ik dubbel. Ik vroeg wat het biertje zoals het nu was dan kostte en ze zei 2,50 euro. Nou dan had ik hier wel genoeg aan hoor. Op de foto kun je zien hoe weinig bier je hier in je glas krijgt, ik had er echt nog niet van gedronken.
    Het was een heel luxe hotel en dat was aan de prijzen dan ook te merken.
    De klokkentoren die uit de verte van metaal leek was bezet met tegeltjes die een metaalglazuur hebben, heel bijzonder. Daar had ik wel 2,50 voor over 😂
    En toen weer terug naar de boot, grappig dat je met de boot van 16.00 uit Spanje vertrekt en om 15.15 aankomt in Portugal. Even op het fietsje langs de wasserette rijden en ja hoor de deur stond open.
    Was ophalen en in de machine proppen. Dit was wel een hele mooie dag en dan nog een was gedaan ook. De volgende was doe ik misschien morgen wel, als deze dan al droog is.
    Read more