Via Larache+Volubilis naar Moulay Idris

January 11 in Morocco ⋅ 🌙 12 °C

Om half 10 vertrokken vanmorgen. Met Eva afgesproken dat ik achter haar aan zal rijden en daar heb ik beslist geen spijt van gehad. Ze nam niet de route over de tolwegen en snelwegen, maar zocht een route die door het prachtige bergachtige landschap en langs kleine dorpjes gaat.
    Rond 10 uur reden we door de bergen en het was bijna magisch, de dalen tussen de bergen waren gevuld met wat nog het meest op een wolkendek lijkt als je er met een vliegtuig boven vliegt.
    Wat is het jammer dat je tijdens het rijden geen foto's kunt maken.
    Het is vandaag een nationale feestdag en dat is duidelijk te merken. Er zijn ontzettend veel markten en veel mensen op de been.
    Ik heb mijn ogen uitgekeken naar alle mogelijke voertuigen en mensen die er op of in zitten.
    Er zijn veel van die pruttel driewielvrachtwagentjes met spullen in de laadbak en soms zie je daartussen ineens iemand zitten helemaal omringd door spullen.
    Veel paard, of ezel of muilezel, en wagen. Met spullen of met een platte kar er achter die helemaal vol zit met mensen. Ze zitten aan de zijkanten met de ruggen tegen elkaar en worden ingehaald door de auto's die vlak langs hun benen scheren.
    Wat zou ik daar graag foto's van maken, je gelooft je ogen niet.
    De eerste stop was in Larache waar een hele oude medina is (ommuurd geheel met plein, winkeltjes en hele smalle steegjes met huizen). Een lust voor het oog, maar de mensen willen niet gefotografeerd worden en dus is het moeilijk om een kraam te fotograferen want daar zit altijd iemand bij of achter.
    Tijdens de wandeling door de smalle steegjes lagen er dode ratten langs de kant, bah wat een naar gezicht.
    Een wirwar van kleine straatjes leidde uiteindelijk van het plein naar de haven. Het zal hier in de zomer zeker koel zijn de zon krijgt geen kans om in de straatjes te schijnen.
    Daarna wilden we nog naar Volubilis, een opgraving uit de Romeinse tijd.
    Volubilis was het bestuurlijke centrum voor dit deel van berbers Afrika. Volubilis was ook de plaats waar de Romeinen leeuwen, beren, luipaarden etc. kochten voor wildedierengevechten. Deze dieren kwamen in die tijd in Noord-Afrika nog in het wild voor.
    Gedurende een periode van 1000 jaar bleven er mensen in Volubilis wonen. De stad werd pas in de 18e eeuw verlaten om te worden afgebroken en bouwmateriaal te leveren voor de paleizen in het nabijgelegen Meknes; de aardbeving van 1755 bracht grote schade toe
    Ondanks de grote schade zijn er nog zo'n 30 mozaïeken van hoge kwaliteit te vinden.
    Na dit bezoek nog maar 15 km naar de camping.
    Wat een heerlijke dag!!!