Cornelia goes Maroc

January - February 2024
A 49-day adventure by Cornelia's camperreis Read more

Van Algeciras naar Assilah

January 9 in Morocco ⋅ 🌧 14 °C

De wekker op 8 uur want om 10 uur moeten we gaan rijden volgens het opperhoofd.
    Nou dat lukte goed, behalve dat ik geen coördinaten kon vinden van de veerhaven. Maar ach hoeveel veerhavens zullen er zijn in Algeciras? Nou dat was niet het probleem, het probleem was dat ze er aan de weg aan het werk waren en dat het me duizelde van de borden. Je kon van Algeciras naar Tanger én naar Ceuta, oh jee welke was het ook als weer? Rustig blijven en op de ticket kijken, daar stond duidelijk Tanger. Nadat ik al een paar rondjes gereden had zonder het opstelterrein gevonden te hebben zag ik opeens een camper met een Nederlands nummerbord die volgens mij bij de club hoorde. Ik probeerde naar rechts te gaan om die te volgen naar werd bijna van de weg gereden door een luxe auto waar 2 ongure types inzaten die met het raam open met hun armen gebaarden dat ik moest stoppen. Nou dat ging ik dus niet doen, wees dat ik bij die camper hoorde en maakte een beweging dat zij opzij moesten gaan. Tegelijkertijd begon ik met mijn busje naar rechts te duwen, ze probeerden het nog even maar gingen er toen snel vandoor. Dat was best even spannend 🥵
    Aangekomen op het opstelterrein duurde het erg lang, het was al half 12 en er zat nog geen enkele beweging in de rijen campers, om 12 uur zou de boot vertrekken. Gelukkig belde Souwie zodat ik even mijn verhaal van de ongure types kwijt kon, was echt even fijn en ze zei precies de dingen die ik nodig had. Toen kregen we bericht dat de boot een uur vertraging had. Nou ja, niets aan te doen. Het regende pijpenstelen dus iedereen bleef in zijn camper zitten. Hè hè, eindelijk kwam er beweging in. En heel langzaam werd de boot geladen, de vrachtwagens moesten er achteruit inrijden en een heleboel campers ook. Ik gelukkig niet, maar ik zat in een rij die helemaal achteraan moest draaien om achter de vrachtwagens aan te sluiten. Ik kneep m wel een beetje want achteruitrijden is niet mijn sterkste kant, maar gelukkig ik was de eerste die gewoon mocht blijven staan, pfffff
    Uiteindelijk vertrok de boot 2 uur later dan gepland.
    Dan naar boven naar de paspoortcontrole wat je meteen een CINnr. krijgt, dat heb je nodig op de campings, hoeven we gelukkig niet steeds zelf op te geven dat doet de reisleiding.
    Inmiddels was het al dik tijd voor de lunch en natuurlijk koffie want dat had ik nog niet gehad vanmorgen.
    Door het slechte weer zat iedereen binnen en van het uitzicht genieten was er ook niet bij want het was allemaal grijs en je kon niet ver kijken.
    Van de boot af duurde ook een heel tijdje en ik werd er steekproefsgewijs uit gehaald om mijn paspoort te laten zien. Daardoor zat ik niet meer achter Dik en Dikkie, daar zou ik achteraan rijden omdat we op de camping pas internetkaartjes zouden kopen en mijn navigatie niet werkt zonder internet.
    Weer langs paspoortcontrole en daarna langs de douane die je paspoort en kenteken wilde hebben. Ze liepen er ook met een drugshond maar die kunnen ze beter voor de route terug gebruiken denk ik?
    Ik moest de achterkant van de Octobus opendoen, ze vroegen of ik iets aan te geven had een of ik een dronecamera bij me had daarna mocht ik snel weer door. Ik zag hoe andere campers alles open moesten doen, ik had deze keer mazzel.
    Nou ja eerst maar even Dirhams pinnen want we gaan over de tolweg en met euros betalen gaat niet.
    Daar kwam ik Eva weer tegen, ook een alleenrijdende vrouw, zij had kaarten van Marokko gedownload en dacht dat ze de camping wel kon vinden. Gevraagd of ik achter haar aan mocht rijden en dat was okay.
    We moesten zo'n 80 km rijden en hebben op die rit 3 ongelukken gezien, dat is best veel 😳
    Gelukkig waren we net voor het donker op de camping waar we verwelkomd werden door een echte Marokkaanse man in een jurk, daar werd ik wel blij van. De camping is heel basic maar ik heb het naar mijn zin.
    Internetkaartje is ook gelukt, 15G voor 30 maanden, ben benieuwd of ik dat red.
    Morgen gaat de zon weer schijnen en hopelijk trekken de plassen dan ook weg, zodat ik niet vast kom te zitten als we overmorgen weer wegrijden.
    Ik was een rondje over de camping, het was al donker, en toen ik weer bij mijn camper kwam hoorde ik iemand zeggen "Hallo Tonnie", het was Dirk streepje Jan. Ik heb hem ontmoet op een camping bij Villa Real de Santo Antonio. Hij kwam me in Monte Gordo de 80km sticker brengen en hij is nu ook hier op de camping, gezellig!
    Morgenochtend komt hij een bakkie doen ☕

Assilah oud en nieuw

January 10 in Morocco ⋅ ⛅ 16 °C

Vandaag een vrije dag om Assilah te bezoeken. Vond het nog een beetje eng om alleen te gaan. Dirk streepje Jan, zo noem ik hem omdat hij op zijn streepje staat 😂, wil wel graag samen de stad verkennen, dat lijkt me een heel goed idee. Smorgens het nieuwe gedeelte waar we veel verschillende transportmiddelen en winkeltjes gezien hebben. En op een markt inkopen gedaan waar ik tussen de middag soep van gemaakt heb, die vervolgens de hele middag de tijd had om na te garen. Smiddags het oude gedeelte binnen de muren van het fort aan zee bekeken, je kijkt je ogen uit. Alles is hier zo anders, je voelt je overweldigd door alle kleuren, geuren en invloeden.
    Assilah is gebouwd door de Feniciërs als handelshaven rond 1500 bC, het ligt 42 kilometer ten zuiden van Tanger, gastheer van verschillende veroveraars en piraten.
    De medina en de gebouwen zijn veelal in islamitische of Andalusische stijl gebouwd waar
    modernisering is samengevoegd met oude bouwwerken.
    Het was een hele fijne dag, volledig ondergedompeld in de islamitische sfeer. Heel veel gelopen, als je op de 3 puntjes (...) rechtsboven klikt en dan op reisroute zie je wat we gelopen hebben vandaag. Te veel foto's gemaakt omdat het allemaal nog nieuw is, ik kon niet goed kiezen, daarom veel collages waardoor je de sfeer hopelijk kunt proeven.

Via Larache+Volubilis naar Moulay Idris

January 11 in Morocco ⋅ 🌙 12 °C

Om half 10 vertrokken vanmorgen. Met Eva afgesproken dat ik achter haar aan zal rijden en daar heb ik beslist geen spijt van gehad. Ze nam niet de route over de tolwegen en snelwegen, maar zocht een route die door het prachtige bergachtige landschap en langs kleine dorpjes gaat.
    Rond 10 uur reden we door de bergen en het was bijna magisch, de dalen tussen de bergen waren gevuld met wat nog het meest op een wolkendek lijkt als je er met een vliegtuig boven vliegt.
    Wat is het jammer dat je tijdens het rijden geen foto's kunt maken.
    Het is vandaag een nationale feestdag en dat is duidelijk te merken. Er zijn ontzettend veel markten en veel mensen op de been.
    Ik heb mijn ogen uitgekeken naar alle mogelijke voertuigen en mensen die er op of in zitten.
    Er zijn veel van die pruttel driewielvrachtwagentjes met spullen in de laadbak en soms zie je daartussen ineens iemand zitten helemaal omringd door spullen.
    Veel paard, of ezel of muilezel, en wagen. Met spullen of met een platte kar er achter die helemaal vol zit met mensen. Ze zitten aan de zijkanten met de ruggen tegen elkaar en worden ingehaald door de auto's die vlak langs hun benen scheren.
    Wat zou ik daar graag foto's van maken, je gelooft je ogen niet.
    De eerste stop was in Larache waar een hele oude medina is (ommuurd geheel met plein, winkeltjes en hele smalle steegjes met huizen). Een lust voor het oog, maar de mensen willen niet gefotografeerd worden en dus is het moeilijk om een kraam te fotograferen want daar zit altijd iemand bij of achter.
    Tijdens de wandeling door de smalle steegjes lagen er dode ratten langs de kant, bah wat een naar gezicht.
    Een wirwar van kleine straatjes leidde uiteindelijk van het plein naar de haven. Het zal hier in de zomer zeker koel zijn de zon krijgt geen kans om in de straatjes te schijnen.
    Daarna wilden we nog naar Volubilis, een opgraving uit de Romeinse tijd.
    Volubilis was het bestuurlijke centrum voor dit deel van berbers Afrika. Volubilis was ook de plaats waar de Romeinen leeuwen, beren, luipaarden etc. kochten voor wildedierengevechten. Deze dieren kwamen in die tijd in Noord-Afrika nog in het wild voor.
    Gedurende een periode van 1000 jaar bleven er mensen in Volubilis wonen. De stad werd pas in de 18e eeuw verlaten om te worden afgebroken en bouwmateriaal te leveren voor de paleizen in het nabijgelegen Meknes; de aardbeving van 1755 bracht grote schade toe
    Ondanks de grote schade zijn er nog zo'n 30 mozaïeken van hoge kwaliteit te vinden.
    Na dit bezoek nog maar 15 km naar de camping.
    Wat een heerlijke dag!!!

Moulay Idris

January 12 in Morocco ⋅ ☀️ 22 °C

Met taxi's naar het stadje Moulay Idris gebracht.
    Moulay Idriss is een van de bekendste bedevaartsoorden in Marokko. Als je hier 7x op bedevaart bent geweest is dat net zoveel waard als een bedevaart naar Mekka, wat voor de meeste mensen financieel niet haalbaar is. Hier is het mausoleum voor de stichter Idriss, kleinzoon van de profeet Mohammed.
    Vanwege haar religieuze status was de stad tot het midden van de 20e eeuw gesloten voor niet-moslims. Tegenwoordig is de enige verboden plaats het mausoleum van Moulay Idriss.
    Je hebt de Medina die van oudsher voor Arabieren was en de Kashba erboven die van oudsher voor Berbers was. Tegenwoordig loopt het wat meer door elkaar heen.
    Tijdens de Moussem, groot religieus festival, zijn er tentenkampen opgeslagen om aan alle bedevaartgangers plaats te bieden en mag er ook in het Mausoleum geslapen worden, althans als je moslim bent natuurlijk.
    We hebben met een gids een rondleiding door de medina en aansluitend de Kashba gehad, dat was best een behoorlijke klim door de smalle steegjes, om tenslotte als beloning een mooi uitzicht te hebben.
    Opvallend veel metalen deuren hier, ik ben er nog niet achter waarom dat is.
    Gekke kleine werkplaatsen en winkeltjes en natuurlijk de Souk met allerhande kramen.
    Alweer een prachtige dag met teveel foto's 😃

Meknes

January 13 in Morocco ⋅ ☁️ 20 °C

Met z'n allen in de bus naar Meknes, lijkt net een schoolreisje 😃
    In Meknes stappen we over in rijruigjes, dat zou ik normaal gesproken niet doen, maar het was eigenlijk best leuk. Onderweg probeerden de rijruigjes elkaar in te halen, het ging best hard.
    Meknes is de meest bescheiden van de vier koningssteden, waardoor het een andere plaats is, veel rustiger en meer ontspannen dan Fez, Marakech of Rabat.
    In tegenstelling tot Marrakech of andere steden in het zuiden van het land, is Meknes omgeven door velden, waarbij de landbouw een van de fundamenten vormt van de economie van de stad.
    In de 17e eeuw vestigde Moulay Ismaël de Marokkaanse hoofdstad Meknes, waarbij hij muren en prachtige poorten bouwde. Er is meer dan 40 km muur gebouwd.
    We bezoeken het mausoleum van Moulay Ismaël, een prachtig gebouw dat veel aan het Alhambra in Granada doet denken.
    Heerlijke tagine van rundvlees met pruimen als lunch en dan nog een bezoek aan de souk waarna we het museum, voormalig woonhuis van de premier bezoeken.
    Ook hier weer veel mozaïekvloeren en geometrische versierselen, het ene vertrek nog mooier dan het andere.
    Er is nu oa een museum van Arabische muziek in gevestigd.
    Dan is het alweer 16.00 uur en vertrekken we weer richting camping.

Naar Kénitra

January 14 in Morocco ⋅ ☁️ 20 °C

Niet veel te melden vandaag. Nou ja, ik heb vandaag de route helemaal alleen gereden dat is wel het vermelden waard 😃
    Ging heel goed maar de route was niet bijster interessant en als dat wel zo was kon ik geen foto's maken.
    Het was een route van 133 km waar ik meer dan 3 uur over gereden heb, er stond 3 uur in het reisboek, maar ik dacht dat het wel minder zou zijn, niet dus.
    De camping is ruim opgezet met veel groen en de douches geven genoeg water om je haar te wassen.
    Kénitra ligt weer aan de kust, morgen even lekker wandelen dan heb ik vast meer tekst 😂

Kénitra

January 15 in Morocco ⋅ ☁️ 18 °C

We bleven een dagje op deze camping in Kénitra. 's Morgens was iedereen aan de was, behalve ik, daar had ik geen zin in. Lekker buiten in het zonnetje mijn boek gelezen. Dat is er nog weinig van gekomen deze reis. De was komt een andere keer wel 😃
    's Middags zijn we met vier vrouwen gaan wandelen. Eva en ik reizen alleen in een camper, maar Kitty en Gina reizen met z'n tweeën in de camper van Kitty.
    Heel erg gezellig, we wilden naar de vissersbootjes die we gisteren op de weg naar de camping hadden gezien.
    Dat was nog best een eindje lopen. Overal stonden borden dat we er niet in mochten en na een poosje kwamen we op de vismarkt. Wat weten ze die vissen toch mooi te etaleren, dat is echt een kunst op zich.
    Daarna toch nog even doorlopen om te kijken of er bij het water konden komen. En ja hoor opeens konden we naar het water toe. Daar lagen wat bootjes gemeerd. We begonnen over het aarden pad ernaast te lopen, dat was in het begin een goeie weg, maar na verloop van tijd moesten we over grote buizen die in zee uitmonden en basaltblokken klauteren om verder te kunnen.
    Het leek onbegonnen werk, maar elkaar helpend met een handje lukte het ons toch om bij een haventje/visverwerking fabriekje te geraken. En daar krioelde het van de vissersbootjes. Het was één van die haventjes waar vanaf de weg borden stonden dat we er niet in mochten, maar ze hadden niet op bezoek van deze kant gerekend want vanaf deze kant stonden geen borden 😂
    Er werd vreemd naar ons gekeken, want waar waren wij nou vandaan gekomen?............
    We zijn maar snel van het terrein af gegaan en de weg weer op.
    We wilden ook nog graag het strand zien, dat lag aan de andere kant van de camping. Het zag eruit als veel boulevards in verschillende steden met veel hoogbouw, maar wel met twee kamelen op het strand.
    Lekker gegeten in een tentje op de boulevard en toen in het donker weer naar de camping.

Mohammedia

January 16 in Morocco ⋅ ☁️ 21 °C

Bewolkt weer vandaag en niet zo ver rijden, dus lekker rustig aan.
    Onderweg kon je als tussenstop naar de Exotische tuinen in Sidi Bouknadel, dat leek mij een goed plan. Ik had natuurlijk niet de juiste naam ingegeven en kwam in het stadje Sidi Bouknadel terecht, toen de navigatie me op een onverharde weg omhoog links af wilde laten slaan, naar een weggetje waar je misschien met de fiets op zou kunnen, wist ik dat ik verkeerd was. Twee vrouwen die daar met een paar kleine kinderen stonden konden me helpen toen ik in mijn beste Frans "Jardin Les plantes exotique" kon uitbrengen. Nog een mooie foto kunnen maken van een prachtig groen huisje, trots zei één van de vrouwen dat het haar huisje was.
    De vrouwen in Marokko zijn heel vriendelijk en behulpzaam heb ik tot nu toe gemerkt. Dat is met de mannen toch wel anders. Met hun hulp kwam ik dus toch nog bij Le Jardin exotique Sidi Bouknadel terecht.
    De Franse tuinbouw ingenieur Marcel François kocht in 1951 vier hectare grond op de weg naar Bouknadel Kenitra.
    Hij begon aan een exotische tuin die na 10 jaar voor het publiek werd geopend.
    Er zijn hier planten uit China, Zuid-Azië, Congo, Japan, Brazilië en Polynesië.
    Deze tuin wekte de belangstelling van het publiek maar onder andere door baldadigheid werd de tuin gesloten.
    In 2005 werd deze tuin weer voor het publiek geopend met behulp van banken en een stichting.
    In de tuin staan veel bijzondere bomen, struiken en bloemen uit 14 verschillende landen,
    er zijn ook een volière, vissen en een terrarium.
    Precies op de juiste tijd bezocht want toen ik weer bij Octobus kwam begon het te regenen. Tijdens de rit naar de camping bleef het regenen en er waren ook best wel heftige windvlagen. Octobus ziet er niet uit en kan wel een poetsbeurt gebruiken.
    De camping is erg vol en niet echt gezellig, maar ja het kan niet altijd feest zijn hè?

Rabat

January 17 in Morocco ⋅ ☁️ 16 °C

Om half 9 vertrok de bus richting Rabat, het was best nog een eindje rijden.
    Als eerste naar het paleis van de koning, dat wil zeggen het werkpaleis want hij woont ergens anders in Rabat.
    We mochten uiteraard alleen buiten kijken, vooral de prachtige toegangspoort viel op. Een groot plein ervoor dat vandaag vrijwel verlaten was.
    We hadden een gids die erg veel vertelde over de geschiedenis van Marokko, interessant maar op een gegeven moment had ik mijn verzadigingspunt wel bereikt.
    Koffie drinken met wat lekkers erbij hielp wel 😃
    Daarna een bezoek aan het mausoleum waar koning Hassan II begraven ligt, een niet zo populaire koning. Maar het gebouw is echt prachtig met een zuilengalerij er omheen, prachtige glas in lood ramen in het houten plafond en mooie geometrische versieringen.
    Op het grote complex met zuilen staat ook de Hassan toren, jammer genoeg mocht je daar niet op. De toren zou deel uitmaken van een moskee, maar de koning overleed toen alleen de toren klaar was en de moskee is er nooit van gekomen.
    We hebben geluncht in een prachtige Riad die zo in het decor van 1001 nachten had gepast. Het eten was heel erg lekker.
    Uiteraard nog een bezoek aan de Kashba die toch wel erg verschilde met de vorige die we gezien hadden, beter onderhouden en schoner.
    Om 16.00 uur terug op de camping en nog even een stukje gelopen met Eva en Kitty en we vonden onszelf zomaar terug op een terras achter een heerlijke ijscoupe 😋🍨

Cassablanca

January 18 in Morocco ⋅ ☁️ 20 °C

Alweer om half 9 met de bus, ditmaal naar Cassablanca. Toch nog een lange rit, vooral door de stad. Wat ik tijdens de rit gezien heb was nogal deprimerend, veel hoogbouw dat in slechte staat is, maar ook echte krottenwijken, niets van de sfeer van de gelijknamige film met Humphry Bogard 🫤
    De moskee van Casablanca, gebouwd in opdracht van alweer Hassan II, en ook naar hem vernoemd, is voor een deel in de Atlantische Oceaan gebouwd.
    De Hassan II-moskee is de grootste moskee van het land en behoort tot de 7 grootste moskeeën in de wereld.
    De moskee kan binnen 25.000 mensen bergen en buiten nog eens 80.000, in totaal is het complex 9 ha groot. De moskee is geopend in 1993 en nog maar zo'n 30 jaar oud.
    Binnen kreeg ik hetzelfde gevoel als in de Mesquita van Cordoba en het Alhambra in Granada. Heel imposant qua grootte maar ook door de schoonheid.
    De gebruikte materialen zijn allemaal afkomstig uit Marokko en zijn bijzonder mooi op elkaar afgestemd.
    Beneden is de wasruimte waar de mensen zich wassen voordat ze in gebed gaan, ook al zo smaakvol met veel zuilen, fonteinen en kranen bevestigd op tegeltableaus.
    Vanaf de boulevard hadden we na het bezoek een goed uitzicht op de moskee die een stuk in de Atlantische Oceaan steekt.
    Daarna heerlijk lunchen met de meiden en rozig met de bus weer terug naar de camping.