Excursie naar Agadir

February 1 in Morocco ⋅ ☀️ 21 °C

Om 09.00 uur stonden we klaar voor de bus, maar die kwam niet. Gerard, onze reisleider belde en kreeg te horen dat de chauffeur ons vergeten was. Waarschijnlijk had hij slecht geslapen omdat Marokko gisteravond verloren had van Zuid-Afrika in de Africacup, Marokko ligt er nu uit.
    Oppassen vandaag om niet de woorden "voetbal" en "Zuid-Afrika" te gebruiken 😂
    We konden allemaal nog even koffie zetten want de bus vertrok om 10.00 uur.
    Eerst naar een heel luxe vakantiepark met een golfbaan. Heel gek om ineens groen gras te zien, al helemaal gewend aan aarde en stof. Het luxe hotel dat er bij hoorde zijn we even doorgelopen en het was best even leuk om al die luxe te zien. Dan door naar een vesting van waaruit je een prachtig uitzicht had over de haven van Agadir.
    Agadir zelf is een moderne stad om te zien. Dat komt omdat in 1960 bijna de hele stad verwoest werd door een aardbeving. Van de 50.000 mensen die er toen woonden kwamen 20.000 mensen om het leven. We reden langs een enorme begraafplaats waar de slachtoffers in massagraven lagen. Maar dat gebeurde niet met alle slachtoffers. Sommige gebieden waren niet begaanbaar door de ingestorte huizen, daar lagen slachtoffers onder, maar daar konden ze niet bij. Daar ging ongebluste kalk overheen en daarna aarde. De nieuwe stad werd een stukje verderop gebouwd.
    Koffiestop met een aardbeientaartje en toen een bezoek aan de souk. Dat begint een beetje te wennen, ik koop er bijna niets want ik heb het gevoel dat ik niets nodig heb. Vandaag heb ik 2 potjes crème met Arganolie gekocht omdat de reisleider vertelde dat ze in deze souk de goede crème verkopen, er schijnt veel nep in omloop te zijn.
    Daarna nog een late lunch langs het strand en om 16.00 uur terug op de camping.