Tussenstop Marrakech

February 6 in Morocco ⋅ ☀️ 22 °C

Vanmorgen om 09.00 uur vertrokken. We zouden om 10.00 uur ontbijten bij Coopérative Feminine Mogador. Een bedrijf dat gerund wordt door vrouwen waar ze Arganolie maken, zowel de cosmetische als de culinaire.
    Het was een half uurtje rijden maar ik wilde proberen ergens op een secundaire weg te stoppen om koffie te drinken en proberen foto's te maken van de bedrijven die langs de secundaire weg liggen.
    Helemaal gelukt, de koffie en een paar foto's van metaalbewerkingsbedrijven. Volgende keer durf ik waarschijnlijk meer te fotograferen, elke keer een stapje verder.
    Toen ik bij de Argan coöperatie kwam was iedereen er intussen al. Het ontbijt was erg leuk, we kregen donuts, pannenkoekje en een broodje. In schaaltjes amandelmoes, Arganolie en witte kaas. Dit alles vergezeld van een kopje muntthee en een glas verse jus d'orange.
    Daarna kregen we de uitleg hoe de olie gemaakt wordt. De Arganvrucht wordt van de harde schil ontdaan door een vrouw op een soort aambeelden met een hamer met een punt. Voor cosmetische doeleinden wordt de olie er uit geperst, maar voor culinair gebruik worden de vruchten eerst geroosterd en dan uitgeperst.
    De vrouwen zaten op de grond om hun werkzaamheden uit te voeren, er zat ook een vrouw amandelen te malen voor de amandelmoes.
    Ook al was ik van plan om niets te kopen, toch een halve liter gekocht. Ben benieuwd hoe lang ik daar mee ga doen.
    Om een idee van de prijs per liter te geven, die is gemiddeld zo'n 80 euro. Er schijnt heel veel nep Arganolie in omloop te zijn, die is veel goedkoper.
    Er is trouwens ook veel aan de hand met de olijfolie, door de droogte is er een tekort aan olijven en de regering van Marokko waarschuwt voor slechte olijfolie, die veelal thuis gemaakt en op markten verkocht wordt.
    Na het Arganavontuur richting Marrakech met als tussenstop de Marjane, een heel groot warenhuis. Veel water ingeslagen want de komende tijd zijn er niet veel winkels meer onderweg.
    We staan op dezelfde camping als op de heenweg. En daar was Dirk streepje Jan weer, die staat hier al meer dan 10 dagen met een kapot busje waar onderdelen voor moeten komen.
    Gezellig even samen wat gedronken en wat kaas geknabbeld.
    Morgen vertrekken we richting het binnenland.