Excursie Thodra- en de Dadeskloof

February 15 in Morocco ⋅ 🌙 15 °C

Alweer zo'n schitterende dag. 0m 09.00 uur met 4x4,'s vertrokken naar de Thodrakloof. Ongelooflijk hoe hoog de wanden van de bergen oprijzen, je bent maar een klein nietig mensje in dat geheel. Het is erg leuk dat we afgezet werden en dan door de kloof liepen waarna we weer opgepikt werden. Zo kun je toch steeds even de benen strekken.
    Na de Thodrakloof over een weg waaraan ze nog aan het bouwen zijn en sommige stukken dus gewoon nog onverhard zijn over de hoge bergpas naar de Dadeskloof.
    Onderweg gestopt bij een soort tentenkampje waar nomaden wonen. Het ziet er allemaal heel armoedig uit en de mensen leken ook niet blij, wat een hard bestaan zeg. We geven wat geld, maken foto's en gaan weer op weg. Adembenemende decors ontvouwen zich iedere keer weer. Prachtige vormen en kleuren je kijkt je ogen uit. En dan de hoogte waar je overheen rijdt. We waren vandaag boven de 2600 meter.
    Mijn oren natuurlijk weer dicht en gingen niet meer open. Dat was nu niet zo erg want de muziek die de chauffeur op de radio had was niet te verdragen, het klonk nog het meest als psychedelische Arabische muziek met irritante hoge vrouwenstemmen, elk nummer duurde minstens 10 minuten en leek een voortdurende herhaling.
    Koffie drinken in een heel leuk restaurantje en weer door naar de Dadeskloof. Het was best een behoorlijk eind rijden vandaag, ondanks dat er nu de verbinding over de bergen tussen de twee kloven is.
    Een heerlijke lunch, nogmaals omelette Bèrbère, op grote hoogte met prachtig uitzicht op de nieuwe weg, ijzingwekkende diepte.
    De terugweg ging door de Dadeskloof en terug naar de camping. We kwamen daar rond 16.00 uur aan, helemaal vol van deze prachtige dag!