Naar Tinghir

February 14 in Morocco ⋅ 🌙 14 °C

Vanmorgen eerst even naar Kasbah Amridil om m nu in het echie te zien, wat een prachtige Kasbah, zo veel details aangebracht in het leemwerk. Ook hier weer delen van beroemde films opgenomen. Nog even koffie gedronken, in een prachtig helemaal in de stijl van deze Kasbah gebouwd hotel, met Machiel die ik er tegenkwam.
    Ik had met Eva afgesproken om met haar te rijden vandaag. Zij wilde door de Vallee des Roses rijden, omdat wij allebei een klein campertje hebben moest dat te doen zijn. De anderen konden deze weg niet nemen, zo zie je maar weer dat elk nadeel ook zijn voordeel heeft, of moet ik dat juist andersom zeggen? 😂
    Wat een prachtige tocht hebben wij gehad door de bergen met mooie lemen dorpjes over een smal, geasfalteerd weggetje waar je maar met één voertuig tegelijk op past. Bij tegenliggers allebei in de kant en dat gebeurde nogal eens. Fietsen, brommers, personenauto's, busjes en vrachtwagens. Maar wat was het de moeite waard. Uiteraard konden we op zo'n smalle weg niet stoppen om foto's te maken jammer genoeg.
    In een dorpje iets gedronken en toen we vroegen of we ook konden eten zei de man dat hij een Berberomelet kon maken. Nou daar kan niets verkeerds mee zijn. Al duurde het ontzettend lang voordat we konden eten, eerst moest de kip natuurlijk zin hebben om een ei te leggen en daarna moest hij de groenten nog uit de tuin plukken. Het brood kwam iemand brengen. Maar uiteindelijk kregen we een prachtige tajine waar een omelet in zat met veel groenten. Het smaakte heel erg goed.
    Daarna nog naar een ander plaatsje gereden om daar de oude joods wijk te bezoeken. Nou daar was niet veel meer van over en kon je goed zien dat de oude gebouwen op den duur gewoon weer grond worden. En dat ze nieuw gewoon aan het oude vastbouwen. Er waren nog veel mooie oude deuren, de meesten van metaal, als de gebouwen helemaal op gegaan zijn in de omgeving staan die nog overeind.
    Uiteindelijk nog anderhalf uur rijden naar camping Le Soleil in Tinghir.
    Tinghir ligt in het Hoge Atlasgebergte, 1340m boven de zeespiegel.
    Tinghir is één van de belangrijkste marktplaatsen en één van de mooiste oases van de regio. De meeste inwoners leven van de akkerbouw.
    De camping ligt prachtig in een vallei en is voor Marokko erg groen. Gezellig om zo met elkaar te zitten tot het donker is.
    Het blijft me verbazen hoe goed deze reis is opgebouwd, iedere keer is het weer anders of mooier dan waar we al geweest zijn!