Vouvray

March 27 in France ⋅ ☁️ 9 °C

Vanmorgen om 09.00 u eerst de prachtige wandeling naar Rocamadour gemaakt in een heerlijk zonnetje.
    In het middeleeuwse stadje was het erg stil, dat was voor het maken van foto's heel mooi, maar voor het vinden van koffie was het moeilijk, alles was nog dicht.
    Bij de kerk in de kapel de zwarte Madonna gevonden.
    Het beeld is vervaardigd door Amadour, een kluizenaar die zich hier vestigde en waarnaar het stadje vernoemd is: Roc-amadour.
    Rocamadour is al sinds de middeleeuwen een euh… toeristische trekpleister, al heette het toerisme van toen een bedevaart. Al sinds de twaalfde eeuw stelt men om de zoveel tijd vast dat er een mirakel gebeurt, en dat betert er niet op wanneer ook het beeld van de Zwarte Madonna van Rocamadour bekendheid krijgt. Deze madonna immers was en is vanop afstand aanroepbaar, en vooral zeelui stellen vast dat de Heilige Maagd dan graag haar persoonlijke relaties met de allerhoogste instanties inzet om aan hun noodkreten gehoor te geven.
    Een filmpje van YouTube waar je de zwarte Madonna goed kunt zien. Link hieronder kopiëren en in je browser plakken, dan doet ie het hopelijk?

Rond 11 uur was er toch gelegenheid om koffie te kopen gelukkig, de verwarming stond niet aan en iedereen zat met zijn jas aan binnen 🥶
    Op de terugweg met een lift en vervolgens met een soort treintje weer naar boven, helemaal door de berg heen, geen enkel uitzicht ☹️
    Terug bij Octobus eerst even het laatste stukje stokbrood met kaas beleggen, heerlijke lunch, daarna alles rijklaar maken en om half 1 ging ik onderweg naar een parkeerplek dicht bij Tours. Ik dacht de route te laten staan en ergens onderweg te stoppen. Maar het ging eigenlijk best goed en sommige stukken op de kleinere wegen waren echt mooi. Het regende vanmiddag af en toe en dat gaf schitterende wolkenluchten.
    Uiteindelijk kwam ik rond 18.00 u aan in Vouvray.
    Ik had gelezen dat je tegenover de parkeerplaats en pizza kon halen/eten, ik hoopte dat dit restaurant open zou zijn en ja hoor ik had geluk ze gingen om 19.00 u open. Een wandelingetje door het stadje was een leuk tijdverdrijf.
    Een heerlijke pizza gegeten 😋