Costa Rica
Río Azul

Caño Negro 2 + onderweg naar de vulkaan

November 22, 2023 in Costa Rica ⋅ ☁️ 21 °C

Gisteren zijn we om 06.00 in een bootje gestapt met Jesús om de wetlands te kunnen verkennen, voordat we de slingeren richting de vulkaan Rinco de la Vieja zouden gaan volgen. Sprookjesachtig mooi, met naast weer veel vogels, hagedissen en kaaimannen ook veel grazende en zwemmende koeien en paarden.

Na een snel ontbijt (met inderdaad meerdere eieren en een feestelijke eierenaankondiging :) zijn we richting het Blue River Resort gereden waar we een paar dagen kunnen genieten van de natuurlijke warmwaterbronnen en wat tochten gaan doen. De weg erheen was erg dramatisch (er was sons verteld dat we met onze jeep niet in rivieren mogen rijden, maar we waren er nu niet helemaal zeker van of we niet per ongeluk in een drooggevallen rivier reden, al vertelde het verkeer ons anders). Zo dramatisch dat om stipt 14.00
      , 21.00 Nederlandse tijd op het moment dat bekend werd dat Wilders wellicht de nieuwe president werd, onze band het begaf (*dramamodus uit* ;). Gelukkig hadden we een extra bij en konden we snel onze weg vervolgen. Bij het resort werd er meteen geregeld dat er een automonteur komt om de band weer op te lappen, zodat we voor het volgende deel van de reis dat nog heftiger zal zijn qua wegen weer een reserve bij hebben.

Het resort is heerlijk kitsch, een soort Disneyland in het regenwoud, met dezelfde stijl aangelegde wegen en lodge hutten en een mechanisch dinosauruspark in het regenwoud verderop (die gaan we uiteraard verkennen, daarover latet meer :). Er lopen dan ook wat Amerikaanse gezinnen rond, maar het is nog steeds erg rustig overal, het resort is niet eens half vol. We hebben dus helemaal in ons eentje kunnen genieten van de natuurlijke sauna, modderbaden en warmwaterbaden gisteravond.

Ons plan voor vandaag hebben we iets bij moeten stellen, omdat de vulkaan vrij actief is momenteel en de weg door het regenseizoen erg slecht, wordt de tocht naar het national park erg lang en lastig en het werd on afgeraden hieraan te beginnen. Zonder reserve stranden in de middle of nowhere leek ons ook niet zo aantrekkelijk, dus we gaan vandaag een hike lopen in het woud onder deze kant van de vulkaan en een grot verkennen. En vanmiddag dus nog even dino's spotten als het weer het toelaat!

(Video is van een over het water rennende Basilisk, ook wel Jesua Christ lizard genoemd :)

Río Azul, Rio Azul