Costa Rica Rondreis 2023

• 1kilometers
  • Day 1–2

San Jose all the way

November 17, 2023 in Costa Rica ⋅ 🌧 21 °C

Na een hectische schoonmaaktornado op de Tulpstraat om het huis klaar te maken voor de huizenoppas en een vliegreis met veel blokjes kaas en speculoosmoes (want klm) zijn we goed aangekomen in San José. Wel bijna de nacht door moeten brengen in en club de desnudos (nudistenclub/swingers club) omdat de via booking geregelde chauffeur bijna het goede hoteladres maar net niet helemaal had doorgekregen. Die liet ons dus grinnikend een bord zien met "Bienvenidos Elize en Maciej", met eronder bestemming naaktclub. "Ieder z'n ding natuurlijk, maar jullie lijken me de types niet, hahaha". Gelukkig mochten we het adres nog aanpassen. Nu even telenovelas kijken in poging slaap nog wat uit te stellen, en dan krijgen we morgen onze mini jeep om echt aan de trip te beginnen!Read more

• Day 2–4

La Selva estacion biologico

November 18, 2023 in Costa Rica ⋅ 🌧 27 °C

We hebben onze eerste nacht doorgebracht in een hotelletje in een buitenwijk net buiten San José. Na een jetleggerige nacht zijn we in de ochtend te voet (niet aan te raden in een regio zonder stoepen) op missie gegaan naar een simkaart. Het was gezellig druk op straat, want het was zaterdag en blijkbaar dé dag om een kerstboom te kopen. Zodoende trok er.een vrolijke stoet met auto's en brommertjes met daaraan één of meerdere kerstbomen vastgebonden voorbij. Eenmaal met simkaart op zak stond ons autootje voor deze maand klaar bij het hotel. Een knalblauwe suzuki jimny minijeep.

Na een enthousiaste demonstratie door José brak de hemel open en vertrokken we in de stromende regen naar onze eerste bestemming: La Selva estacion biologico- een biologisch onderzoeksinstituut in de provincie Heredia. Het eerste deel was even wennen, druk verkeer on harde regen en brommertjes die van alle kanten voorbij kwamen schieten, maar al snel kwamen we vrijwel niemand meer tegen op de weg. De laatste afslag verlieten we de geasfalteerde wegen en na een hobbelig vervolg van een kilometer of 10 werden we door een bewaker het terein van het privé regenwoud van het instituut op gelaten.

Het instituut, nu 60 jaar oud, is gevestigd in een voormalige cacao en koffieplantage. 60 jaar geleden werd deze door een bioloog overgekocht en met behulp van bijdragen van internationale universiteiten is hier inmiddels een biodivers regenwoud aangelegd, dat naast natuurherstel ook dient als onderzoeksgebied voor biologen en ecologen uit allerlei windstreken. Hier doen ze bijvoorbeeld onderzoek naar symbiosis tussen leaf cutter ants en mycelium, of naar de moederinstincten van de blue jeans frog.

Bij aankomst bleken we op een handjevol onderzoekers en een tweetal "natural history visitors" (waaronder wij) helemaal alleen met een grote hoeveelheid flora en fauna die samen met de regen een oorverdovend kabaal maakten. Na intrek in ons hutje en even kletsen met een van de rangers (die de eerste ooit was die we "ik hoop dat het vanavond heel hard gaat regenen" hoorden zeggen in een conversatie over het weer ;) gingen we met een naturalist, Octavo, de nachtelijke jungle in. De hoop van eerder genoemde ranger kwam uit en het regende inmiddels niet meer, maar gutste met volle stralen uit de hemel. We konden elkaar helemaal niet meer verstaan, maar dat gaf niet; met zaklampjes baanden we ons steeds dieper een weg het regenwoud in en schenen we vol plezier op de honderden kikkers en padden (niet overdreven) van alle soorten en maten die een rave party hielden in de regen. Hun gebrul mengden zich met het kabaal van de regen tot een oorverdovend concert. Dat onze poncho's de regen al lang niet meer tegen konden houden en onze laarzen tot de rand vol waren gelopen, merkten we niet eens meer. Na twee uur genieten van het natuurgeweld wees de ranger ons de weg terug naar de hutjes, 1.5 kilometer dwars door het pikkedonkere regenwoud. "Gewoon op de weg blijven en dan komt het wel goed! Oh, en probeer niet op een slang te gaan staan."

Na een paar uurtjes slaap was het alweer tijd om op te staan en opnieuw met Octavo op pad te gaan. De regen was inmiddels opgehouden en het bos kwam slaperig en katerig op gang na die heftige nacht. Overal hingen dieren loom in en onder de bomen op te drogen. Twee- en drietenige luiaards met babies, toekans, leguanen, een tinamou (een voorouder van de kiwi), enorme duizendpoten, kolibries, kikkers, apen, bullet ants, leaf cutter ants en nog veel meer. We liepen ongeveer 1 kilometer per uur omdat er zo veel te zien was met elke stap. Octavo wist bovendien over alles veel te vertellen, dus we genoten opnieuw met volle teugen van de wandeling.

Na eten in de kantine zijn we zelf ook nog even het regenwoud ingelopen (en viel er een enorme leguaan van de schrik bijna op ons hoofd), maar wr zagen (en voelden) het weer omslaan, dus zijn we snel weer teruggegaan - onze kleren waren net weer droog van de nachtelijke avonturen van ervoor. Nu lekker met een boek op de veranda. Morgenochtend gaan we nog een laatste keer het regenwoud verkennen en daarna rijden we door naar Caño Negro, naar een nieuw microklimaat: wetlands. Daar gaan we per boot de rivier verkennen.

Caño Negro wildlife refuge

November 20, 2023 in Costa Rica

Maandagochtend hebben we zelfstandig een laatste wandeling gemaakt door het regenwoud van La Selva. Gelukkig kwamen we nu (en niet de nacht ervoor op terugtocht naar ons huisje) divserse slangen tegen, naast een boel ruzie makende macaws. Uitchecken gebeurd hier lijkt het standaard ná de lunch, dus we mochten nog een gallo pinto (rijst met bruine bonen) meepikken voordat we op weg gingen naar de volgende bestemming: Caño Negro.

Caño Negro wildlife refuge is een mperasland natuurgebied, vlak bij de grens van Nicaragua, in de provincie Alejuela. Het staat met name bekend om de vele vogelsoorten (cue vogelaars :), met name rondom Lake Caño, maar ook cougars, jaguars, tapirs en diverse apen naast alle vaste bewoners van het landschap. We aan niet naar het meer, maar we gaan in plaats daarvan naar een huisje in de buurt van rivier Frio, die uitkomt op het meer. We verblijven in het kleine stadje refugio de Vida Silvestre Caño Negro.

De eerste 2 uur over de snelweg vanuit La Selva verlopen vlot en we zien het landschap langzaam veranderen van regenwoud in moerasgebied met weer ander soort flora. De laatste 20 kilometer bestaan uit deels weggespoelde wegen met veel gaten, dus daar doen we bijna net zo lang over als de eerste 100 kilometer . Uiteindelijk komen we aan bij de familie waar we verblijven en we worden warm welkom geheten.

Het dorp is een prachtig, groen, en slaperig plaatsje waar mensen merendeels wonen op kleine ranchos, boerderijen, met voedselbosjes die als een kralenketting door het dorp lopen. Er is een schooltje voor de kinderen uit het dorp en toerisme (met name vogelaars en mensen die willen komen vissen) brengt de bewoners welvaart, te zien aan de staat van alle voorzieningen. We zijn er voor het seizoen echt begint, dus nu is het heel rustig, de bewoners maken zich klaar voor het hoogseizoen. Zodoende gingen we ontbijten bij het restaurant naast ons huisje, maar kon de eigenaar ondanks een snelle koortsachtig rit op zijn motor samen met zijn zoontje nergens eieren vinden. We vonden het helemaal niet erg (gallo pinto is erg lekker en voedzaam), maar hij kon er zelf niet over uit. We gaan er morgen weer ontbijten en zijn bang dat er dan reusachtige omeletten op ons wachten :).

Onze eerste indruk van Costa Rica is heel positief, de natuur is prachtig en de mensen zijn warm, vriendelijk en hebben veel humor. Het helpt wel erg dat Elize Spaans spreekt, vrijwel niemand spreekt Engels en Ameirkanen liggen wel iets minder in de markt merken we.

We zijn vandaag met een boot de rivier opgegaan en opnieuw hebben we heel veel dieren gezien. Veel vogels inderdaad, maar ook héél veel leguanen (want paarseizoen, dus de mannetjes staan op de raarste plekken hun fysieke omvang te flashen), een zeldzame ginger brulaap (een van de 9 bekende exemplaren ter wereld) en kapucijnaapjes die tijdens lunchtijd als een soort wervelwind door de struiken stormden. In de middag hebben we het dorp verkend en inmiddels zitten we met de hond des huizes (die alle buurhonden wegjaagd omdat onze aandacht alleen voor hem mag zijn) in de buitenkeuken af te koelen. Morgen gaan we nog een keer met de boot met een vriend van de eigenaar van ons huis, maar dan richting de bergen. Daarna rijden we richting Rincón de la Vieja, een van de actieve vulkanen van Costa Rica. We gaan daar een daar lagen in het enige luxe resort van deze reis zitten om te genieten van de natuurlijke warmwaterbronnen daar, en een grote hike maken in het natuurgebied naastbetrokkenen vulkaan (als het weer het toestaat, maar vooralsnog blijft het veelal droog). De afgelopen dagen waren geweldig, we kijken uit naar wat er nog gaat komen!

Caño Negro 2 + onderweg naar de vulkaan

November 22, 2023 in Costa Rica ⋅ ☁️ 21 °C

Gisteren zijn we om 06.00 in een bootje gestapt met Jesús om de wetlands te kunnen verkennen, voordat we de slingeren richting de vulkaan Rinco de la Vieja zouden gaan volgen. Sprookjesachtig mooi, met naast weer veel vogels, hagedissen en kaaimannen ook veel grazende en zwemmende koeien en paarden.

Na een snel ontbijt (met inderdaad meerdere eieren en een feestelijke eierenaankondiging :) zijn we richting het Blue River Resort gereden waar we een paar dagen kunnen genieten van de natuurlijke warmwaterbronnen en wat tochten gaan doen. De weg erheen was erg dramatisch (er was sons verteld dat we met onze jeep niet in rivieren mogen rijden, maar we waren er nu niet helemaal zeker van of we niet per ongeluk in een drooggevallen rivier reden, al vertelde het verkeer ons anders). Zo dramatisch dat om stipt 14.00
    , 21.00 Nederlandse tijd op het moment dat bekend werd dat Wilders wellicht de nieuwe president werd, onze band het begaf (*dramamodus uit* ;). Gelukkig hadden we een extra bij en konden we snel onze weg vervolgen. Bij het resort werd er meteen geregeld dat er een automonteur komt om de band weer op te lappen, zodat we voor het volgende deel van de reis dat nog heftiger zal zijn qua wegen weer een reserve bij hebben.

Het resort is heerlijk kitsch, een soort Disneyland in het regenwoud, met dezelfde stijl aangelegde wegen en lodge hutten en een mechanisch dinosauruspark in het regenwoud verderop (die gaan we uiteraard verkennen, daarover latet meer :). Er lopen dan ook wat Amerikaanse gezinnen rond, maar het is nog steeds erg rustig overal, het resort is niet eens half vol. We hebben dus helemaal in ons eentje kunnen genieten van de natuurlijke sauna, modderbaden en warmwaterbaden gisteravond.

Ons plan voor vandaag hebben we iets bij moeten stellen, omdat de vulkaan vrij actief is momenteel en de weg door het regenseizoen erg slecht, wordt de tocht naar het national park erg lang en lastig en het werd on afgeraden hieraan te beginnen. Zonder reserve stranden in de middle of nowhere leek ons ook niet zo aantrekkelijk, dus we gaan vandaag een hike lopen in het woud onder deze kant van de vulkaan en een grot verkennen. En vanmiddag dus nog even dino's spotten als het weer het toelaat!

(Video is van een over het water rennende Basilisk, ook wel Jesua Christ lizard genoemd :)

• Day 7–9

Vulkaan Rinco de la Vieja

November 23, 2023 in Costa Rica

[Update 1/2 ivm max. aantal foto's]

Afgelopen 2 dagen zaten we in een heerlijk kitscherig resort aan de voet can de Rinco de la Vieja vulkaan. Soort Miami Disneyland maar dan met een spa en natuurlijke waterbronnen en Amerikaanse vakantiegangers in het wild. We wilden eigenlijk een lange hike gaan doen vanuit Santa Maria ranger station, aan de andere kant van de vulkaan, maar door de weersomstandigheden en de staat van de weg en een lang regenseizoen werd ons het heen en weer rijden naar dat punt sterk afgeraden (de 40 kilometer zouden ons niet 2 - zoals volgens de Waze app berekend - maar 4 uur kosten één kant op. Omdat we door de platte band geen reserve meer hadden, besloten we na even wikken en wegen het advies toch maar op te volgen.

Omdat 2 dagen hangen in warm water ons toch iets te veel van het goede zou worden, besloten we daarom een andere wandeling te maken aan onze zijde van de vulkaan. De hike zou ons naar de "kathedraal" brengen, een door water vanaf de vulkaan strokende door erosie gevormde grot met - normaal gezien - helder blauw water. We gingen op weg met een heel aardig Canadees stel ("do you want a sip of my drink?") en gids Alvaro uit Nicaragua, die ons onderweg veel vertelde over de planten die we tegenkwamen. We kwamen onder andere de Mimosa Pudica, ook wel sleeping plant of planta timida (verlegen plant) genoemd, omdat hij zijn bladeren intrekt als je hem aanraakt. En als je er thee van zet ga je er zelf ook heel raar van slapen (aldus Alvaro). Bladeren die gaan schuimen als je er water op sprankelt en waarmee je je kunt wassen bij eczeem, bloemen waarvan het sap aan babies met buikkramp en luieruitslag wordt gegeven, zeer sterk ruikende citronella waarmee je je in kunt wrijven tegen de (vele) muggen in het regenseizoen. Een grote diversiteit aan wilde citrusbomen met vruchten in alle sporten en maten en diverse intensiteit van zuur en bitter, eetbare bladeren voor in de sla en bomen die rubber bloeden. En la Reina de la Noche, de koningin van de nacht, die 's nachts haar grote bloesems uitvouwt en dan een weeïge, zoete geur verspreid en bij consumptie tot heftige hallucinaties leidt waar je de rest van je leven in kunt blijven.

Dit alles in de stromende regen, want we bevonden ons in een zogenaamd "cloud forest" systeem, wat zo'n beetje betekent dat je midden in een wolk zit in een toestand van een soort eeuwige regen. Een nat klimaat dus, wat een rijk, gekleurd, tropisch landschap opleverd. Het regende al.een paar dagen, dus de rivier waar je in drogere periodes doorheen kan waden bleek bij aankomst flink gestegen. De kathedraal was niet te betreden, daarvoor stroomde het water met te veel kracht door de grotten. Wel dachten de twee gidsen dat we de oversteek wel konden maken voor een betere kijk op de ingang van de grot. Het water kwam op de heenweg tot de heupen en met behulp van een veiligheidstouw kwamen we er relatief vlot doorheen, al stond er wel een flinke stroming. Op de terugweg werden de gidsen echter toch wat zenuwachtig omdat het waternivea door aanhoudende regen nog steeds bleef steigen. Het water slokte bij eerste pogingen van de de gidsen zelf bovendien deel van de uitrusting op, waardoor we karabijnhaken te kort kwamen. De Canadese Doreen moest even slikken ("why do we always end up doing stupid things when traveling), maar uiteindelijk lukte het iedereen weer terug naar de andere oever te ploeteren. De gidsen zagen er ondertussen behoorlijk verwaaid en enigzins verzopen uit. Op de terugweg naar boven vroeg ik Alvaro hoe lang hij al gids was. Ietwat ongelukkig antwoorden hij "I'm not a guide, I am a receptionist. I like computers". Bleek de de bazin mensen tekort kwam voor de tours die dag. Na de lunch gingen we even naar de receptie en daar zagen we een droge Alvaro weer droog en in zijn nopjes in zijn kantoor ;).

In de middag gingen we even een kijkje nemen bij het dinopark dat midden in het regenwoud is opgebouwd. De weg ernaartoe was zo mogelijk nog slechter dan de weg richting het resort, maar eenmaal daar bleek het de trip wel waard. Mechanische automaton dino's in de jungle, dat zie je niet elke dag natuurlijk!

De rest van de dag hebben we nog even genoten van de relatieve luxe van het resort en de volgende dag maakten we ons vroeg klaar voor het volgende deel van de tocht richting het 2e biologisch onderzoeksinstituut van Costa Rica, in Palo Verde. Zie update 2/2 van vandaag!

Palo Verde estacion biologico

November 24, 2023 in Costa Rica ⋅ ☁️ 31 °C

[Update 2/2 van vandaag ivm max. aantal foto's, zie post hieronder voor rest!]

Na twee dagen ontspannen in een resort was het tijd om de "bewoonde wereld" (dat blijft in Costa Rica erg relatief) weer achter ons te laten en door te rijden naar het 2e biological station van Costa Rica, Palo Verde.

Dit onderzoeksstation is kleiner dan La Selva maar heeft eveneens ruimte voor onderzoekers - inclusief laboratoria en kleine klaslokalen - en enkele bezoekers. Bijzonder van Palo Verde is dat het midden in een National Park ligt van 20.000 hectare in de provincie Guanacaste, dat in het bezit is van de overheid. We moeten ons daarom eerst melden bij een soort van douane, waar we ons moeten registreren. Het nationale park is internationaal bekend omdat het een van de grootste en meest belangrijke "wetlands" van Centraal America herbergt en daarnaast een van de laatste intacte tropisch dry forest systemen ter wereld. Hoewel er ook hier een nat en droog seizoen is, is het droge seizoen écht droog en dat resulteert in een savanne-achtige omgeving die doet denken aan Zuid-Afrika. Grappig genoeg vertelt Sergio, een tropisch bioloog, bij aankomst dat we onder geen beding zonder auto naar de andere kant van het park mogen gaan, omdat we dan het risico lopen gedood te worden door bizons. Huh? Die blijken zo'n 30 jaar geleden te zijn ontsnapt bij een inwoner met voorliefde voor exotische dieren, die na ontsnapping geen thuis meer gaf. Omdat het klimaat en de biotoop inderdaad erg overeenkomst met dat in hun oorspronkelijke land van herkomst en de bizons hier alleen geen natuurlijke vijanden aantreffen, is de kudde inmiddels flink uitgedijd. Wel een hoofdbreker voor natuurbehoud, aldus Sergio. Anderzijds helpen ze wel bij het aanpakken van Grote Lisdodde - in Nederland beschermd en met uitsterven bedreigt maar hier een woekerende exoot die de wetlands dreigde over te nemen. Inmiddels grazen koeien, paarden, en dus ook die bizons tegen de grote lisdodde op in het national park. Dit zijn de enige geïntroduceerde soorten hier.

De wegen en plaatsjes in Costa zijn heel erg rustig (wat niet zo vreemd is gezien het feit dat het land iets groter is dan Nederland en maar 5 miljoen inwoners heeft) en de ritten door het steeds veranderende landschap geven ons bij vlagen een sterk alleen op de wereld gevoel. Ook op de snelwegen kom je soms helemaal niemand tegen. Veelbetekenend is ook dat Sergio bij aankomst in het instituut aangeeft dat het nu "erg druk" is in het park; met ons erbij blijken er 7 bezoekers te zijn! Het onderzoeksstation heeft een heel gemoedelijk en kleinschalig karakter, alsof je even bij een hechte gemeenschap aan mag sluiten. We slapen in hele simpele kamers en er is een gedeeld eetzaaltje dat bestaat uit een open constructie met gaas als raam (geen overbodige luxe aan het einde van het regenseizoen, het zoemt hier van de muggen). Schoenen en slippers moeten buiten blijven en naast de gastenverblijven, eetzaal en enkele onderzoeksgebouwtjes is er in de wijde omgeving niks te vinden. De koks eten gezellig mee met de onderzoekers en bezoekers die aanwezig zijn.

Het landschap is echt weer totaal anders dan alles wat we afgelopen dagen hebben gezien. Droog en het bos heeft, anders dan het tropisch regenwoud dat 5 groeilagen heeft en hierdoor heel dicht begroeid is, maar 2 groeilagen; halfhoge bomen en hoge bomen. Ook bijzonder is dat dit het enige deel van Costa Rica is waar bomen al hun blad verliezen in het droge seizoen, waardoor er een soort warm winterlandschap ontstaat. Ook de wetlands vallen dan helemaal droog en alle vegetatie in de vallei verdwijnt voor enkele maanden. Zodra de regen komt, wordt alles weer groen en ontstaan er nieuwe wetlands in de vallei.

Ook de fauna is hier weer anders dan in andere delen. Andere vogels, maar bijvoorbeeld ook andere iguanas, die weer een eigen dialect spreken (bij territoriaal gedrag knikken ze hier "ja", terwijl hun feller gekleurde neven uit het regenwoud "nee" schudden). Tijdens een nachttour die we bij aankomst doen zien we naast de dieren in en rond het instituut zelf (de slang die woont in een reling, de iguana wiens slaapkamer in een afvoerpijp zit, de kikkers in de wasbakken) niet zo veel, behalve meerdere common pauraques. Deze vogels zitten 's nachts op de weg om insecten te eten en hun ogen lichten rood op. Zodra je in de buurt komt vliegen ze op en gaan ze een paar meter verderop weer zitten. In volksverhalen spelen ze dan ook vaak de rol van kwaadwillige dwaallichten die reizigers het moeras in lokken.

Tijdens de hike deze ochtend kwamen we naast veel verschillende vogels, een slang, herten en heel veel iguanas ook nog een white-nosed coati tegen. Vanmiddag gaan we ons ondanks de muggen zonder Sergio wagen aan enkele trails om de omgeving verder te verkennen. Hopelijk komen we geen bizons tegen ;).

• Day 8–10

Palo Verde biological station part II

November 24, 2023 in Costa Rica ⋅ 🌧 28 °C

[Update 1/2 van vandaag ivm slecht internet afgelopen dagen en max aantal foto's pet post]

We hebben in de middag en de ochtend erna zelf het national park van Palo Verde verder verkend. Best een uitdaging met alle muggen die zich in het staartje van het regenseizoen nog even laten zien, maar van top tot teen ingepakt gaan we de uitdaging graag aan, want eat is het hier ontzettend mooi!

De andere gasten én onze 'huisbioloog' zijn inmiddels uit het park vertrokken, dus we zijn op de 3 stafleden na die het station draaiende houden en de medewerkers van de natuurbeheer ranch verderop (waar de grote lisdodde paarden en koeien crew verzorgd wordt) helemaal alleen. Op de vele honderden dieren die zich overal laten zien na dan. Bij het ontbijt trekt er al een hele stoet meer-dan-menselijke buren langs aan de eetzaal, van coati's (soort wasberen), agoutis (soort mini capibara), enorme vogels, vele iguana's, slangen (zie video voor slang die we een hagedisje voor haar ontbijt zagen vangen en verorberen) en net buiten het terrein ook tientallen hertjes, wilde zwijnen, brulapen en slingerapen en een grote havik die met smaak een iguana opat. Het is eten en gegeten worden en hier is het overduidelijk dat wij net zo goed deel uitmaken van het voedselweb (cue mosquitos ;).

De jungle hier is droog, heet en onvergeeflijk. We lopen een paar trails en zelfs daar moeten we heel goed opletten om niet te verdwalen, alles lijkt op een pad en niets lijkt op een pad. We zijn blij dat we de langere en moeilijke trails toch maar niet zijn gaan lopen (de bioloog bij vetrek: "I absolutely would discourage to do these trails, but of course if you want to, it's all up to you").

De ochtend van vertrek rijden we eerst nog even iets dieper het park in, voorbij de ranch en richting de rivier. Hier genieten we nog even van omgeving en de dieren die aan de oevers rusten en eten zoeken. Daarna vertrekken we richting de Osa Peninsula, waar we in de buurt van Montezuma een hele andere kant van Costa Rica willen verkennen: de expat communities van de westcoast.

• Day 10–12

Montezuma: treehouse

November 26, 2023 in Costa Rica ⋅ ⛅ 28 °C

[Update 2/2 van vandaag ivm slecht internet afgelopen dagen en max aantal foto's pet post, zie post hieronder voor rest!]

Het is tijd om voor nu de zeer rustige provincies die we tot nu toe hebben verkend gedag te zeggen om de drukte van de kuststadjes aan de westkust op te gaan zoeken. Bij het voorbereiden van de reis kwamen we op veel reisblogs en ook op sites van diverse ambassades allerlei alarmistische berichten tegen over criminaliteit, maar in de binnenlanden hebben we ons tot noch toe alleen maar heel veilig gevoeld en van criminaliteit of slechte intenties niks gemerkt - als je even niet meerekent dat wij zélf op dag 3 al in stonden in te breken en op dag 4 iemand bijna hadden gescamd. Dat was in Caño Negro, waar we in een huisje sliepen op een terrein van een familie. In de avond zaten we daar in de open buitenkeuken, toen jongste dochter Eliza (jaar of 7) naar ons toe kwam omdat "het oma niet lukt". Bleek dat de ouders even naar nabijgelegen stad waren gereden en oma zou de kinderen die bij haar hadden gegeten op.bed komen leggen, maar het slot deed het ineens niet meer. Elize ging dus even een poging wagen, onder toeziend oog van oma en haar drie kleinkinderen. "Weet je hoe dat werkt?" vroeg de jongste. "Nee, maar we gaan het gewoon proberen!" antwoorde ik tot zijn plezier. Het slot wilde echt niet meer open, dus uiteindelijk hebben we de tralies van het raam losgemaakt en is Eliza als een katje door het raam naar binnen geklommen, om de deur van binnenuit los te maken. De volgende dag wilden we bij het uitchecken met kaart betalen. De eigenaresse was alleen thuis met twee van de kinderen en omdat ze niet wist hoe het apparaat werkt, vroeg ze ons of we zelf de betaling even wilde proberen te doen. Of we wisten hoe dat werkt? De oudste dochter van 11 kwam erbij staan en herhaalde lachend Elize's woorden van de vorige dag; "nee, maar we gaan het gewoon proberen!" Na veel geklungel hadden we het ding aan de praat, maar door de vele nullen in het lokale geld (550 collones is ongeveer 1 euro) toetsen we er één te weinig in, waardoor we maar 19 euro betaalden voor 2 overnachtingen en een tour. Het is dat we ons afschrift zelf even goed checkten, anders was de eerste scam een feit geweest.

Nu gaan we echter richting de kuststeden en we vermoeden dat we hier wat meer van de andere kant van Costa Rica gaan zien - de armoede in de drukkere steden, meer overlast van drank en drugs en wellicht ook een wat onveiliger gevoel. Het blijkt uiteindelijk erg mee te vallen aan de westkust. Hoewel het inderdaad wel een stuk drukker is en er hier en daar zelfs wat rommel langs de straat ligt (het is opvallend hoe schoon Cista Rica verder is, je ziet nergens afval liggen, rivieren en ook kusten zijn vrijwel helemaal plastic vrij) is iedereen ook hier heel vriendelijk. Het verkeer is drukker maar blijft heel gemoedelijk, iedereen geeft elkaar de ruimte en er is veel geduld voor langzaam rijdende gringos zoals wij.

We rijden naar Montazuma, een surferstadje dat in de Osa Pensinsula ligt. We verblijven hier in een eco community van overwegend USA expats en enkele ticos, in een open boomhut midden in hun stukje regenwoud. Ze hebben hier een ecologische boerderij waar ze grotendeels zelfvoorzienend mee zijn, en een grote groep kippen. In Montezuma verblijven veel expats en de sfeer is dan ook anders dan we tot nu toe hebben meegemaakt. Wat meer verwesterd, dure restaurantjes met soyamelk cappuccino en meer gedoe in verkeer door racende motors en quads. Het is er echter alsnog vrij rustig en we hebben het strand bijna helemaal voor onszelf.

De boomhut is geweldig, heel profesorisch, open en vol met beestjes - variërend van leaf cutter ants die de boom kaalplukken, 4 eekhoorns die elke dag dezelfde ronde bleken te doen in onze boom en omliggende bomen om te checken welke vruchten al gaar waren, vele coati's die vruchten kwamen eten (en die ook met veel geweld op ons dak lieten kletteren), allerlei dieren onder de boomhut die daar in ochtend en avond eten kwamen scharrelen, tot 3 katten die gezellig komen buurten en kijken of er wat te snacken valt. Om de koelkast zit een grote snelbinder gebonden, omdat er afgelopen weken vaan gestolen wordt uit de koelkast, waarschijnlijk door wasberen. Eén keer was er niks gestolen, maar waren er bananen bijgelegd. Het mysterie was nog niet opgelost, maar ons werk aangeraden eten in kratten op te bergen en de koelkast hermetisch afgesloten te houden. Ook de wc en douche waren in openlucht. Erg Tarzan en Jane allemaal :). De geluiden in ochtend en avond bij zonsopgang en -ondergang waren geweldig.

We hebben het kustplaatsje verkend en zijn eergisteren in de avond op een kano gestapt om de zonsondergang op het water te kunnen zien en vervolgens op zoek te gaan naar lichtgevende algen in het water. We waren met enkele Duitsers en een heel enthousiaste gids die veel kon vertellen over het bioluminescence fenomeen. Hier hebben we alleen mentale foto's en video's van gemaakt, maar het was echt magisch mooi (Maciej voelde zich naar eigen zeggen een Disney prinses). Bij elke aanraking van het water, met je handen of peddel of kano, ontstaan er twinkelende sporen van sterrestof in het water. Omdat het volle maan was moesten we op zoek naar maanschaduw achter bergen en daar voeren we dan door een oplichtende melkweg. Echt prachtig!

Op terugweg was het al erg laat en besloten we een pizza mee te nemen om nog even iets te kunnen eten. De restjes gingen in een afgesloten koelkast. De volgende dag werden we wakker met een open koelkast waar alles nog netjes in stond, onze yoghurt, fruit en eieren waren niet aangeraakt. De pizza was echter verdwenen - we hebben de eigenaren tot hun grote plezier daarom 'ninja turtles' laten toevoegen aan lijst van mogelijke misdadigers en waarschuwingen voor volgende reizigers.

Gisteren hebben we een flinke afstand afgelegd om in Uvita te overnachten, onderweg naar het afgelegen Drake Bay. Daarover later meer!

• Day 13–16

Bahia Drake (Drake Bay)

November 29, 2023 in Costa Rica ⋅ 🌧 27 °C

We verlaten de peninsula aan de westkust aan de kant van Nicaragua voor de pensinsula aan de westkust aan de grens met Panama. Een flink stuk rijden, dus we maken halverwege een tussenstop in Uvita om daar een nacht aan het strand te slapen. Voordat we aan het ruigste deel van de tocht richting Osa peninsula beginnen bezoeken we eerst nog even Alturas Wildlife Sanctuary. Deze is opgericht nadat in 2012 de jacht en handel in exotische dieren verboden werd. Sindsdien zijn er 2 nationale "dierenpolities" die actief alle handel en bezit van exotische dieren opspoort en dieren in beslag neemt van particulieren, handelaars, drugsealers, hotels, et cetera. Deze dieren komem bij de sanctuary terecht, waar wordt gestreefd naar uiteindelijke uitzetting in het wild. Dieren waarbij dit niet lukt zitten hun oude dag uit in Alturas en helpen bij educatie van bevolking en toeristen. Sinds 2019 dragen ze ook, net als de rest van eco-toeristische plekken, bij aan de campagne #stopanimalselfies. We krijgen een rondleiding en ontmoeten ook het wilde capucijnaapje Dennis, die 5 jaar geleden verliefd werd op een van de capucijndames in de opvang, zijn groep verliet en sindsdien in nabijgelegen woud woont en elke dag 'zijn' meisje komt bezoeken. Hij hoeft zelf niet naar voedsel te zoeken, want ze deelt met liefde al haar maaltjes met hem. Er zitten verder vooral veel papegaaien, die zoals de verzorgers aangeven eigenlijk beter af waren geweest bij hun oorspronkelijke baasjes, omdat ze zo gehumaniseerd zijn en zich erg hechten aan hun mens. Maar het is volgens de regering en conservatiebewegingen noodzakelijk om deze vrij radicale stap te maken om de normaliteit van het in huis houden van wilde dieren te doorbreken.

Na het bezoek rijden we door naar Bahia Drake (Drake Bay), een goed verstopte baai aan de noordkant van de Osa Peninsula, aan de grens met Panama. De baai heeft een nogal wilde, complexe en mysterieuze geschiedenis en ook nu kleeft er nog steeds een zekere geheimzinnigheid aan het plaatsje. Dat komt niet in de laatste instantie door het gegeven dat het altijd zeer lastig te bereiken is geweest - het ligt achter ruige bergen, midden in het regenwoud en in een baai die vroeger alleen te bereiken was door de woeste golven van 11-15 meter hoog te bestieren.

Inheemse volken waaronder de Chiriquí en Borucas leefden sinds 6000 v.c. op de peninsula. Columbus noemde de peninsula 'Osa' naar een stamhoofd dat zijn crew daar ontmoette. De baai werd in de 16e eeuw ontdekt door Sir Drake, een piraat die volgens legendes een grote schat heeft begraven. Door de moeilijke bereikbaarheid van de baai bleef het gebied vervolgens eeuwenlang met name een plek uit verhalen.

In de 18e eeuw kwam de regio voor het eerst op de eco-kaart te staan door naturalist Oveido, die zijn best deed de lokale inheemse bevolking ervan te overtuigen dat ontbossing niet de beste wijze van agricultuur was. Tijdens de onafhankelijkheidstrijd van Cista Rica in de 19e eeuw werden echter veel inheemse volkeren vermoord. De peninsula raakte vrijwel onbewoond en de jungle slokte het weer op en maakte de baai onbereikbaar vanaf het vasteland. Eind van die eeuw werd het gebied opnieuw door naturalisten herontdekt en de overheid gaf subsidie aan een project het in kaart te brengen, maar bemoeide zich verder weinig maar het gebied. Wel was Osa een geliefde plek om criminelen naartoe te verbannen, omdat die eenmaal daar afgezet niet meer terug naar vasteland komen komen zonder schip.

In de 20e eeuw viel de peninsula in handen van een USA agricultureel bedrijf die zorgde voor grootschalige ontbossing voor bananen- en palmolie plantages en houthandel.
    Bovendien werd er goud ontdekt in de baai, wat voor een door goudkoorts opgewekte toestroom van schimmige gelukzoekers zorgde. Ook krokodillenjagers vonden hun weg naar de baai op zoek naar kostbaar leer. Dit maakte de 'last frontier' gevoel van de baai compleet. Er woonden vorige eeuw zo'n 25 gezinnen, die ieder als squatters stukken land hadden opgeëist. Het agriculturele bedrijf probeerde controle.te krijgen over het gebied, maar bleek niet bestand tegen de eclectische mix van inheemse bevolking, criminelen, goudzoekers, Panamezen, krokodillenjagers, eigenzinnige boeren, en een snel groeiende groep naturalisten en biologen die zich er vestigden en die de overheid onder steeds meer druk zetten de pensinsula tot beschermd gebied te verklaren. Uiteindelijk gaf het bedrijf het op en ruilde het land om voor een ander gebied. In 1975 was Nationaal Park Corcovado een feit. De "krakers" in het gebied moesten het park - ongeveer 1/3e van de pensinsula - verlaten, maar mochten wel elders in de peninsula neerstrijken en gebied in een soort pachtafspraak blijven gebruiken.

Het bleef een erg moeilijk te bereiken gebied en de overheid is na die afspraak vrijwel niet meer in de peninsula actief. Inmiddels wonen er in Agujitas, dat samen met los Planes de grootste plaatsjes in de baai vormt, samen goed voor zo'n 2000 kleurrijke inwoners. Een beetje een anarchistische boel, zo omschrijven de bewoners het zelf aan ons, waar men zelf dingen moet regelen, want de overheid geeft nooit thuis. Ook in de rest van Costa Rica blijft Drake Bay tot de verbeelding spreken. Iedereen die we vertelden dat we er naartoe gingen rijden keek ons met grote ogen aan. Dat kan helemaal niet, werd ons dan vervolgens verteld. Onmogelijk, ruwe bergen, 3 diepe rivieren die je over moet steken, alleen te bereiken met een krachtige boot. Dat er inmiddels al 2 jaar een weg door de bergen ligt (of ja, een deels aangelegde weg waarvan de aanleg werd gestopt na een corruptie schandaal, waardoor er nu een vrolijk zebrapad van galdde wegen afgewisseld door zeer hobbelige en weggespoelde wegen door het landschap loopt) en 3 bruggen, dat nieuws heeft blijkbaar nog weinig oren bereikt. Maar volgens ons houdt de bevolking van Drake Bay dat ook liever zo.

Corcovado trekt ecotoeristen, maar verder zijn er in Drake Bay weinig voorzieningen. Sinds 2004 zijn de plaatsjes in de baai aangesloten op het elektriciteitsnet en sinds 2010 is er internet, maar veel huizen en boerderijen houden het liever bij simpel. Bijna iedereen dan, want inmiddels hebben zich ook wat multi-miljonairs (type lost boys van Peter Pan) aan de eclectische baaigemeenschap toegevoegd, inclusief megavilla met privéhelicopter landingsplaats.

Wij verblijven in Los Planes, net buiten de baai, in een eco boerderij van Yos en Osvaldo. Osvaldo vertrok in 1999 uit Barcelona op 22 jarige leeftijd en kwam 14 haar geleden in de baai terecht, waar hij zelf een boerderij in elkaar heeft getimmerd. Het is een vrolijke exentriekeling die zich voortdurend op nieuwe projecten stort. Op het moment is dat het bouwen van een zwembad van beton voor het huisje dat ze verhuren aan reizigers. Yos kwam er 7 jaar geleden bijwonen, vanuit haar geboortestad San José, op zoek naar een ecologischer bestaan. Samen draaien ze met af en toe wat help van vrienden een ecoboerderij van 25 hectare, grotendeels bestaande uit bosgebied. Ze groeien er vanalles, mango's, bananen, kokosnoten, kaneel, kurkuma, aloe vera, bonen, cacao, vanille, papaja en nog veel meer. Hun paard eet elke dag een stukje grasland kort, want machines zijn er nauwelijks in Drake Bay - er is ook geen benzinestation (de eerstvolgende in op 3 uur rijden) dus veel mensen malen er nog gebruik van paarden om zich te verplaatsen. We slapen in een hut die Osvaldo in elkaar heeft getimmerd, midden in de velden. Er is maar een beetje elektriciteit (door zonnepanelen) en 's avonds loop je door het hoge gras tussen de rote spinnen door. Na zonsondergang lichten de velden op door vuurvliegjes. We eten elke dag van het land, ze maken alles zelf. Ook laten ze zien hoe ze compost maken om de schrale grond van de baai geschikt te maken voor beplanting.

Naast genieten van deze bijzondere plek, gaan we een avond op stap met bioloog Tracie Stice en naturalist Gianfranco Gómez, die sinds de jaren 90 in Drake Bay wonen en er onderzoek doen. Gewapend met een speciale nachtcamera leren we van hen alles over lopende onderzoeken naar het poepgedrag van luiaarden, pas ontdekte schorpioenen, 'trapdoor' spiders, de diversiteit aan karakters van insecten (de tarantula die in de boom naast de trap woont is volgens Gianfranco bijvoorbeeld zeer zachtaardig en vreselijk verlegen) en de vaderrol van kikkers.

We gaan ook een dag op stap naar Corcovado National Park, waar je alleen kunt komen per boot. We gaan samen met een Zwitsers stel en een lekker recalcitrante gids die alternatieve wandelwegen vindt (ook als die dwars door struikgewas lopen :) op pad. Hoogtepunt is dat we héél zachtjes over een paadje door hoge, stekelige planten en struiken mogen sluipen om te komen kijken bij de hoogzwangere tapir die daar de laatste weken elke dag haar middagdutje komt doen. Het is een enorm dier (een soort paard met korte poten) en het is heel bijzonder haar van zo dichtbij te kunnen zien.

We hebben het erg naar ons zin gehad en hadden best nog even willen blijven plakken om de overige 1998 bewoners beter te leren kennen, maar we zijn inmiddels doorgereden naar het derde biologische station van Costa Rica, las Cruces. Daarover later meer!