Costa Rica
Provincia de Alajuela

Top 10 Travel Destinations Provincia de Alajuela
Show all

La Fortuna oder doch eher Pech?

August 23, 2022 in Costa Rica ⋅ ⛅ 28 °C

Erwartet hat uns nach 2h Fahrt entlang des wunderschönen Arenal Sees eine böse Überraschung. Auf den ersten Blick war die Eco Lodge eigentlich ziemlich cool, wir hatten ein tollen Ausblick auf den Vulkan, eine easy Gemeinschaftsterasse & das Personal war lustig drauf. Unser Bungalow war dann leider eine undichte Hütte. Es gab sooo viele Ameisen, anderes Ungeziefer und die Handtücher verströmten einen strengen Geruch.

So lang wie möglich wegbleiben dachten wir und daher verbrachten wir den restlichen Abend im Dorf La Fortuna. Hier ist es sehr touristisch & wir fanden schnell ein hippes Café wo wir ein leckeres Abendessen bestellten. Später nutzten wir noch die Wlan-Terasse in der Unterkunft (ja, es gibt nur dort Internet😂) und dann versuchten wir früh zu schlafen. Das war die schlimmste Nacht ever! Ich muss sagen, Hostels sind für mich gestorben. Nach mehreren schlechten Erfahrungen muss ich mir eingestehen, dass ich einfach nicht der Typ für stinkige Badetücher und fleckige,krabbelnde Bettlaken bin. 🫣

Mit dem Tageslicht wurde die Lage nicht gerade besser und bevor Rocco richtig wach war, hatte ich bereits online einen Last Minute Deal für die nächste Nacht bei einem Hotel in der Stadt abgeschlossen.

Schnell packten wir alles zusammen, assen ein karges Frühstück und weg waren wir. Um 10:00 Uhr startete unsere Kaffee & Schokoladentour auf der Northfields Farm. Zu Beginn erzählte uns Caesar bei einem Spaziergang durch die Kaffeeplantage einiges über die Enstehung der Kaffeekultur.

❗️Fun Fact: Costa Rica exportiert eigentlich die komplette Kaffee Ernte ins Ausland und nur 1% der weltweiten Kaffeeproduktion stammen von hier. Den Einheimischen bleiben nur noch die „qualitativ schlechten“ Bohnen oder sie importieren sogar „schlechte“ Bohnen aus Nicaragua.❗️

Wir konnten eine frisch gepflückte Kaffeekirsche zerquetschen und getrocknete Bohnen zerkleinen, so wie es früher gemacht wurde. Danach kam die Kakaofrucht dran. Er öffnete uns eine frische Frucht und wir konnten ein wenig davon probieren. Die weisse, litschikonsistenzartige Hülle rund um die Kakaobohne schmeckt, welch eine Überraschung, nach Mango. 🥭

Der nächste Schritt nach dem Öffnen der Frucht, ist der Fermentations-Prozess. Die Bohnen saugen sich mit dem süssen Saft des Fruchtfleisches voll. Danach trocknet man die fermentierten Bohnen.

Jetzt wurde es richtig Interessant, denn es hiess: Degustieren. 🍫 Uns wurde Schokolade in allen Variationen angeboten. Von der karamellisierten Kakaobohne bis hin zur flüssiger dunklen Schokolade war alles dabei. Rocco mochte die bitteren Schokoladensorten mehr als ich. Mein Favorit war die süsse Milchschokolade 💁🏼‍♀️

Weiter ging es mit den verschiedenen Zubereitungsarten des Kaffees. Die typische Costa-Rica Variante mit dem „Socken Kaffee“ gab‘s dann auch noch zum probieren. Wir konnten aber nicht überzeugt werden, da man von der Farbe her meint, man kriegt einen Tee serviert. ☕️ Es war eine ziemlich lustige Degustation, da Caesar erkannte, dass er einen Italiener nicht von seinem Kaffee überzeugen wird.😂 (Später offerrierte er Rocco noch einen richtigen Espresso)

Zum Schluss mahlten noch wir selber Zuckerrohrstangen und der daraus enstandene Saft war einfach nur lecker. 🤭 Die Tour hat sich wirklich gelohnt um einen Einblick in die Herstellung von Kaffee und Schokolade zu kriegen. 👍🏻

Zum Mittagessen gab es Quesadillas im Dorf & wir kamen mit einen sympathischen Berner Pärchen
      ins Gespräch. Sie gaben uns tolle Tipps für unsere nächsten Tage an der Karibikküste und es war toll wieder einmal Schwizerdütsch z‘rede. 😅✌🏼

Unsere neue Unterkunft war dann Luxus Pur zu der gestrigen Hütte. Beim Check-In erhielten wir einen Begrüssungscocktail und sogar ein kostenloses Zimmer-Upgrade (Vielleicht hatte das etwas damit zu tun, das ich bei der Buchung unsere Hochzeitsreise erwähnt habe. 😏Wir haben jetzt unseren eigenen Bungalow mit Doppelregendusche, Hot Tub und einer grossen Terasse. Was will man mehr?

Den Nachmittag verbrachten wir gechillt am
      Pool und später genossen wir im Jacuzzi eine Düsenrückenmassage. 😂 Zu unserer Verteidigung, man kann es kaum glauben, dieses Hotel kostet nur Fr. 50.00 pro Nacht mehr und wir sind uns einig, dass wir in Zukunft öfters Last Minute Deals buchen müssen.🫢 Im Preis inbegriffen ist auch noch das Frühstück und eine Night Walk Tour, bei welcher wir natürlich mit dabei waren. Ein Schnäppchen also. 🐸

Leider reisen wir heute schon wieder ab, da es morgen per Boot in den Tortuguero Nationalpark geht. Heute gab’s wieder einmal ein amerikanisches Frühstück.. eine wilkommene Abwechslung zu Reis und Bohnen. 😅 Bis zur letzten Minute nutzten wir noch die Poolanlage des Hotels und machten einen Spaziergang rund um das Gelände. Dabei entdeckten wir hoch oben im Baum ein Faultier. 🦥 Juhuii, unsere erste „eigene“ Sichtung.

Jetzt geht es weiter in Richtung San José, wo wir die heutige Nacht in einem Airbnb verbringen.

Costa Rica – wo das Gras grüner ist

May 26 in Costa Rica ⋅ ☁️ 28 °C

Die letzten Tage in Nicaragua spannen wir am Strand in und um San Juan del Sur aus und Lars erholt sich von einem kleinen Surfunfall. Nur der "Sunday Funday" durchbricht unser Idyll, als wir uns ins Partygemenge werfen. Gut ausgeruht verlassen wir Nicaragua. Hier gab es für uns traumhafte Strände, schöne Kirchendächer, lustige Partys, aufregende Vulkanerfahrungen und kaum Essen nach unserem Geschmack (Reis & Bohnen immer und überall).
      Wieso das Umland während der wenigen Kilometer nach Costa Rica plötzlich so grün wird, können wir uns nicht erklären. Aber die Menschen hier haben Verständnis für die Umwelt und Freude am Tourismus. Schon unsere erste Wanderung durch den Tenorio Nationalpark und den unglaublich blauen Fluss Celeste begeistern uns. Schön wieder hier zu sein – wenn auch nur kurz.

Hotel Arenal

July 9 in Costa Rica ⋅ 🌧 24 °C

Arrived at our hotel! Beautiful view of el volcán Arenal 🌋. Tomorrow we hike Arenal & kayak!
      On our way here after the coffee plantation, Hacienda Doka, we made a few stops before arriving this evening.
      We stopped at a beautiful waterfall & made a few pit stops! We are in Arenal for 2 nights!! 🥾🥾

La fortuna

July 14 in Costa Rica ⋅ ☁️ 27 °C

Nous sommes partis dans la nuit de samedi à dimanche, le vol d’une durée de 5:30 s’est très bien déroulée. Par la suite nous avons récupéré notre VUS sans difficulté. Nous avons reçu une carte SIM, de cette façon nous avons du réseau partout et nous pouvons utiliser Waze.

Par la suite nous nous sommes dirigés vers Lafortuna. La route entre Liberia et Lafortuna est d’environ 2:45. Les routes sont assez belles dans ce coin du pays. Pendant notre trajet, nous avons vu un toucan voler en liberté. Il y a plusieurs kiosques de fruits frais, nous avons acheté un melon 🍉, un ananas 🍍, un fruit de la passion et le meilleur un fruit poilu rouge (on revient plus tard avec le nom).

Notre hébergement est très bien, quelques petites maisons avec piscine et cuisine commune.

Nous avons souper au centre-ville de Lafortuna dans un petit soda (cantine) en regardant la bataille à l’entrée de la finale de la Copa America.

Nous nous sommes couchés très tôt, 7:30 heure locale ! Il fait noir à 18:30!

Demain nous allons à Rio Céleste.

Route vers tubing a rio céleste

July 15 in Costa Rica ⋅ ☁️ 25 °C

Ce matin nous sommes excités nous avons réservé une excursion via notre Airbnb pour aller en tubing dans la rivière Rio Céleste.

Pendant le trajet, notre guide s’est arrêté sur le bord de la route pour que l’on puisse observer des singes hurleurs et nous avons pu voir un porc-épic nain du Mexique, le guide n’en avait pas pas vu depuis 6 mois ! De toute beauté!

Par la suite, nous nous rendu compte que nous n’avions pas réservé l’excursion que nous croyions. Nous n’allions pas faire de la descente de rivière en tube, mais plutôt une randonnée de 5 km en montagne. Le problème c’est que nous sommes en sandales et souliers d’eau, oups 🙊!!!

Refuge de paresseux

July 16 in Costa Rica ⋅ ☁️ 24 °C

En fin de journée, nous avons été à un refuge de paresseux ou nous avons pu en observer. Une chance que nous avions un guide car ils sont très difficiles à apercevoir. Nous avons pu voir aussi des oiseaux.Read more

Waterval part 2

July 18 in Costa Rica ⋅ ⛅ 25 °C

Wat een stress hebben jullie neem ik aan, een hele dag niks van ons gehoord. Klopt mijn telefoon was een tikkeltje verdronken. Ook opeens in de eerste persoon praten wat een verandering. Nee. We gingen op donderdag een scooter huren, want we wilde naar de Nauyuca watervallen, de zelfbenoemde mooiste watervallen van CR. We kregen een mooie roze scooter en gingen op pad. Het ontbijt hadden we nog zelf gemaakt dus dat hoefde we niet te halen. De rit duurde ongeveer anderhalf uur. In het begin reden we nog op de snelweg maar dat werd ingewisseld voor kronkelende bergwegen. Vanaf de parkeerplaats van het park was het nog een tocht van 4km naar de watervallen. Het was een pittige tocht met niet maar 7 heuvelen wat de vierdaagse lopers hadden maar wel een stuk of 10 en dan heel erg stijl. Bij het eindpunt had je 2 watervallen, de grotere upper watervallen waar je alleen foto's mocht maken en de beneden watervallen met een zwempoel. Na even gezwommen te hebben begonnen we aan de terugtocht. Na nog geen kwartier te hebben gelopen begon het al te onweren. De paden werden gladde modder paden. Onderweg zagen we wel opeens heel veel dieren, een ara, wat aapjes, een agouti (een soort hamster) en een groep bruine hokkos. Bij de parkeerplaats begonnen we met het spannendere gedeelte, met de scooter stijlen wegen op en af met een glad wegdek. We stopte bij het dichtstbijzijnde stadje om wat te eten. In plaats van de rijst met bonen gingen we voor een Aziatisch restaurant. Helaas werd het ondertussen donker en begon het harder te regenen. We moesten er een keer aan geloven, dus stapte we op de scooter. Weer op de snelweg (wees gerust je mag hier maximaal 80 op de snelweg, meestal 60) waar reusachtige vrachtwagens steeds ons wilde inhalen, vaak met luid getoeter. Onderweg zagen we een enkele motorrijder, dik bepakt in regenkleding, die dan waarschijnlijk dachten dat we gek waren in onze hemdjes. De regen leek een soort hagel en begon echt pijn te doen aan de armen. Na een uur helse regen kwamen we in onze stad aan en ja hoor het stopte ineens met hard regenen. We gingen nog even naar de winkel voor een chipje en een maïzena cake, voor dat we terug gingen naar het hotel. Daar namen we nog snel een duik in het warme zwembad voordat we onze tassen gingen pakken voor de reisdag erna.Read more

Eindeloos reizen

July 19 in Costa Rica ⋅ ⛅ 26 °C

Waat zo snel achter de ene nog een pinguïn, wat een bofkontjes zijn jullie. Vandaag gingen we weg uit Uvita, helaas dus niet de walvissen gezien oftewel we moeten een keer terug. We wilde om half 9 de bus naar San José pakken zodat we nog een beetje vroeg in La Fortuna aankwamen (met vroeg bedoel ik dan 10 uur later). De scooter brachten we snel terug en we pakte de taxi naar het busstation. Daar kwamen we erachter dat de eerste bus pas om half 11 vertrok. Wij balen en maar wachten. Ondertussen was dus Simons telefoon verzopen dus alleen Luna kon iets opzoeken. De bus naar San José duurde 5 uur. In San José moesten we van de ene kant naar de andere kant met de taxi. De taxichauffeur zei steeds dat we niet naar La Fortuna konden want de bus rijd maar 1 keer per dag. Dat klopt maar dat is de directe bus, een indirecte bus rijd wel vaker. De chauffeur geloofde dat niet en belde zelfs iemand die ons moest uitleggen dat we het beste hier konden blijven. Op het busstation aangekomen vertelde een aardige oude bewaker welke bus we moesten nemen. De bus naar Ciudad Quasapa, onze tussenstop, leek eindeloos te duren. Het was 90 km vanaf San José maar het lukte m om langer dan 4 uur onderweg te zijn. Op de telefoon volgde we de route en het schoot maar niet op. Om 8 uur waren we er eindelijk. In Ciudad Quasapa moesten we nog een lang halfuur wachten tot we de bus naar La Fortuna in konden. Die rit duurde maar anderhalf uur. Voor ons zat een man die om het halfuur even moest ruiken aan een dollar biljet en dan een groot blik bier opende, soms nog even zijn wiet bekijken en vermalen. Vanaf het eindpunt liepen we nog 10 minuten tot het hotel. Eindelijk hadden we weer een warme douche die niet uit 1 straal bestond, eindelijk weer ramen en gordijnen. We plofte neer op bed en zzzzzzz. We hebben precies 1 foto dus alsjeblieftRead more

Vulkaan en tour

July 20 in Costa Rica ⋅ ☁️ 28 °C

De eerste echte dag in La Fortuna begint met een ontbijtje in het hotel, met uitzicht op vogels en de Arenal vulkaan. Na het ontbijt gaan we even wat regel dingetjes doen, zoals kijken naar een transfer voor als we terug moeten en de boot tour van morgen. Na het regelen maakte we ons klaar voor een wandeltocht in het park van de vulkaan. We stapte in een busje en die bracht ons naar het begin van het park. De echte berggeiten die we zijn namen de moeilijkste route, het pad bestond uit brokken lava gesteente en was niet heel prettig om te lopen op de sandalen. Er stond op een bordje dat er overvloedig wildlife zou zijn maar op de vele muggen zagen we niks. Na al een uur lopen kwamen we weer op het normale pad terecht en gingen we nog meer omhoog. Op het einde van het pad was er een mooi uitzicht op de vulkaan en op het landschap achter ons. De vulkaan is de jongste en meest actieve vulkaan van CR. Na even pauze te hebben genomen begonnen we met de terugtocht. We namen een andere route en ja hoor het begon weer een keihard te onweren. Wie bedenkt er ook om in het regenseizoen te gaan. Gelukkig had Luna een natuurlijke paraplu gevonden. In het park lag een groot meer waar we eigenlijk nog in wilde, maar de kou en het gebrek aan tijd zorgde ervoor dat we niet meer konden. Helemaal nat stapte we de taxi weer in die ons naar het hotel bracht. We gingen direct naar de receptie om te vragen of we nog een nachttour konden doen. Na wat bellen kon dat en direct gingen we op weg. We werden naar het sloth park gebracht waar onze gids Neifryn op ons wachten. Neifryn was echt de jongere Steve Irwin, hij leek echt sprekend op z'n zoon Robert. We gingen op pad met nog een Amerikaanse familie met twee kleine kinderen die veel lawaai maakte en niet konden opletten. We zagen veel kikkers en padden en zelfs een van de gevaarlijkste slangen van CR, waarbij Neifryn echt schrok en ons bijna achteruit duwde. Hij vertelde veel over alles wat ie tegenkwam. Op het einde zagen we nog een rups van meer dan 10cm. Na 2 uur eindigde helaas de tour en werden we naar de stad gebracht. We moesten nog eten dus eindigde we bij een steakhouse waar we een lekker maaltje aten met een vieze cocktail. Het was een soort bloody Mary alleen dan pittig getsie. Dat was de dag weer.
      Even een quizvraagje;
      Neifryn vertelde ons dat slangen communiceren via feromonen. Voor mensen ruiken die allemaal hetzelfde, maar waar ruiken de slangen feromonen naar?
      A) vis
      B) lavendel
      C) plas
      D) vijg
      E) naar Simon na een avond stappen

Caño negro

July 21 in Costa Rica ⋅ ☁️ 29 °C

Vandaag stonden we vroeg op, want we gingen een boottour doen waarvoor we een stuk moesten rijden. We begonnen de dag met ontbijt bij het hotel, met uitzicht op de arenal vulkaan en mooie vogels. Hierna vertrokken we met een busje samen met onze medetourgasten naar de rivier. Het was ongeveer twee uur rijden, de rivier ligt vlakbij de grens van Nicaragua. Onze gids vertelde veel over de omgeving en over Costa Rica wat zorgde dat de rit niet saai was. Tijdens de rit zagen we de ogen van een kaaiman uit een riviertje komen. Eenmaal aangekomen krijgen we fruit en koffie en daarna vertrokken we op de boot. We zagen veel ijsvogels (de Kingfisher die we nog kennen van het bier uit India), veel verschillende soorten reigers en een aantal gieren. Na een tijdje kwamen een groep brulapen tegen en een orang-oetan. Nee helaas geen orang-oetan maar wel een oranje brulaap waar er maar 8 van zijn in de wereld! Het is een aandoening die waarschijnlijk komt door incest. De boot meerde even aan bij een modderig stukje land zodat we de oranje aap goed konden bekijken. Na een stukje verder gevaard te hebben zagen we een groep slinger apen die acrobatisch door de bomen bewogen. Dit was de enige aapsoort in Costa Rica die we nog niet hadden gezien, dus nu kunnen we ze alle vier afstrepen. We zagen nog een aantal mooie vogels en toen kwamen we alweer aan bij het beginpunt. Hier kregen we de typische Costa ricaanse lunch: casado. Met een volle buik gingen we naar het volgende onderdeel van de tour, naar een kleine boerderij waar ons werd verteld over koffie, chocola en suikerriet. We aten cacaobonen en een chocolade papje. Als kers op de taart krijgen we shotjes moonshine, gemaakt van suikerriet. Daarna reden we terug naar het hotel. Even uitrusten en daarna het zwembad in, wat iets te koud was want het was niet erg lekker weer. We gingen wat eten en kaarten en dat was de dag alweer.Read more

Provincia de Alajuela