Costa Rica
Río Torres

Mini stukje dichterbij huis

November 8, 2023 in Costa Rica ⋅ ☁️ 26 °C

Dit was m'n laatste dag in Tortuguero en vanmorgen om 11u nam ik de boot naar het vaste land, Pavona. Onderweg zagen we 2 krokodillen! En deze had ik pas 1 keer van een afstandje gezien, dus dit was super leuk en indrukwekkend om te zien. Na 1,5 uur kwam de boot aan in La Pavona en daar stapte ik op de bus richting Cariari, dit is echt een mini dorpje. Onderweg moesten we stoppen omdat er een 'bananenwagen' langs kwam. Het zit zo; Je rijdt tussen 2 bananen velden in en soms moet er iets van rechts naar links, of andersom. Er gaat een alarm af en een soort slagboom gaat de weg over. Even wachten en dan komt er een man met een donkere zak over de rails 'glijdend' van de ene naar de andere kant. Daar zitten allemaal spullen en bananen in. Daarna gaat de slagboom weer omhoog en mag je verder rijden. Best apart om mee te maken. Ik heb het ook niet helemaal goed op de foto kunnen krijgen helaas. Als je goed op de foto kijkt zie je een zwarte zak. En de foto daarna gaat over de installatie die er voor zorgt dat ze van A naar B kunnen.

Aangekomen in Cariari rond 12:15 moet ik de bus naar San Jose hebben. Een meneer in de bus riep dat de mensen naar San Jose een stuk verder moesten lopen en daar het busstation zou moeten zijn. Ik stapte uit en een Frans stel stapte ook uit. Ik vroeg of ze de man begrepen hadden en de jongen zei dat de meneer had gezegd dat de busstop na het benzinestation moest zijn. Ik vroeg of ik met ze mee mocht lopen, dus samen liepen we verder. We vroegen het nog eens en het was bij het 'verde, verde' het groene gebouw dus, zoals de dame zei. Het was inmiddels 12:30 en ik zag het busschema hangen voor de vertrek tijden. Om 12:00 en 3:30pm. Oftewel we moesten nog 2 uur wachten tot de bus.
      De Franse jongen ging vragen wat het zou kosten om een taxi te nemen. Hij zei maar 3000 colones pp! Dat is dus circa 6 euro. Dat klonk goed, hij ging vragen of ze dit kon regelen en zodra hij San Jose zei, zei ze dat ze dat niet bedoelde. Haar voorstel ging over een taxi naar het volgende dorp hahahah. Daar hadden we natuurlijk niks aan. Dus we besloten te wachten tot de volgende bus. De jongen stelde voor een biertje te drinken alleen hadden we geen opener. Leer mij kennen, binnen no time had ik aan een metalenblok de biertjes geopend! De Franse jongen ging nog even zijn baard laten trimmen en het Franse meisje en ik hebben gezellig gekletst. Eigenlijk was dat nog wel heel leuk.
      Al met al ging de tijd daardoor wel wat sneller en al gauw was het 15:08 wanneer de kaart verkoop startte. We kochten een bus ticket en gingen de bus in. Deze vertrok wederom te laat. Door de heuvels gingen we naar San Jose waar ineens heel veel water uit de lucht kwam. Deze busrit zou circa 2 uur duren. Costa Rica tijd is het dan altijd minimaal 3 uur. Deze duurde 2,5 uur wat nog wel oké was. Ik bestelde een uber naar m'n hotel waar ik verblijf. Omdat ik niet 2 dagen achter elkaar wilde reizen, heb ik een hotel met zwembad dichtbij het vliegveld gereserveerd. Blijkbaar een mega kamer voor 3 tot 6 personen. Heb ik eindelijk de ruimte en dan kan ik vanavond en morgenavond hopelijk lekker slapen voor m'n terugreis.
      Bij m'n hotel aangekomen bleek de dame geen woord Engels te spreken, en mijn Spaans is niet met alles toereikend genoeg 😅 met wat handen en voeten werk kom je er wel uit. De wat simpelere zinnen ken ik, dus dat brengt mij al een heel eind en verder bestaan er vertaalapps.
      Vanavond heb ik lekker pizza gegeten en heb ik daarna een ijsje en een biertje gekocht. Ik wandelde terug en ben nog even gaan zwemmen. Morgen laatste volledige dag hier. Wel gek, maar ik mis m'n eigen bed en het water uit de kraan haha. De temperatuur zal een shock worden ben ik bang😅

Río Torres, Rio Torres