Costa Rica
San Jerónimo

neues aus Pacha Mama

Yesterday in Costa Rica ⋅ ☁️ 16 °C

Was gibt es zu erzählen? Hmm, so einiges, aber es ist immer schwer es in Worte zu fassen. Ich versuche aus meinem Herzen zu schreiben. Aufzuwachen mit der Aussicht ins Grüne, ohne eine Barriere dazwischen, wow. Ich genieße einfach dazuliegen und rauszustarren. Wenn ich die 15 min. von meinem Casita bis downtown laufe, überkommen mich einfach nur Glücksgefühle. Auch wenn es erst 6.15 Uhr in der Früh ist, oder ich eine kurze Nacht wegen Regen (Saulaut auf meinem Dach), Brüllaffen, Wind oder sonstigem hatte. Die Sterne leuchten so hell in der Nacht, die Grillen begleiten mich in den Schlaf. Ich bin einfach froh hier zu sein. Ich liebe was ich tue, egal welchen Schritt. Alles fließt mit rein, stell dir einfach vor du bist an einem Ort, an dem Menschen zusammen in Harmonie und Einklang mit Natur, Tieren und sich selbst leben. Du ernährst dich rein mit Peace Food, trinkst sauberes Wasser, verzichtest auf Industriezucker und (meistens) Alkohol. (Manchmal gibt es bei Events). Um dich herum leuchtet alles in grün von den ganzen Pflanzen, allein das macht schon so viel aus. Du kümmerst dich um deinen Körper als wäre er dein Tempel, mit Yoga, Tai Chi, Tanz, Meditation. Die Workshops helfen dir alte Traumata und Muster zu lösen. Und noch dazu hast du um dich herum die schönsten Menschen, die mit dir gleich schwingen, bei denen du das Gefühl hast verstanden zu werden, akzeptiert, als der der du bist. Und das alles in so einer verrückten Zeit. :D
    Also gut vorstellbar das ich mich rundherum wohlfühle und eigentlich gar nicht mehr weg möchte.
    Mittlerweile habe ich alle umliegenden Strände erkundet und habe schon meine Favoriten :) Dazu kommen ein paar Bilder. Ich bin am überlegen nach Mexiko zurückzukommen, also wenn sich irgendwer von euch gerufen fühlt mich zu besuchen, sehr gerne. Ich denke mir öfters wenn ich mal wieder was tolles erlebe, es ist schon so unglaublich schön, wie wär das wohl mit Freunden und Familie.
    Es ist schwer alle Gedanken sortiert und aufgeschrieben zu bekommen, aber das waren schon mal einige :)

Il mio spagnolo perfetto..

January 7, 2020 in Costa Rica ⋅ ⛅ 20 °C

Questa prima settimana sarà dedicata ai corsi di spagnolo, 4 ore la mattina (inizio lezione alle 8.. la morte) poi i pomeriggi liberi!
    Devo dire che il mio spagnolo fa veramente schifo, mi impegnerò a migliorarlo! Praticamente metto insieme un po’ di spagnolo e un po’ di italiano e creo delle frasi senza senso.. nessuno mi capisce!!
    Lamaestra è veramente brava e non ho mai visto una persona con tanto entusiasmo nell vita. Olma, la Donna con più pazienza al mondo. Quindi direi che i pretesti per migliorare un po’ ci sono, anche se una settimana non servirà a molto... magari riprenderò dei corsi in Perù.

Per i miei amici spiritivi, ho trovato una sorta di canottieri milano qui vicino.. ecco la vista non è proprio la stessa ma la società bella uguale!

Kara Ballarin

Not true! Your Spanish is THE BEST!!!

1/16/20Reply
    Paolo Maneo

Ahahahah!

1/18/20Reply

Villa Zurqui

December 25, 2016 in Costa Rica ⋅ ⛅ 22 °C

Då var vi framme vid hotellet som vi bara ska övernatta på. Kan nästan tro att vi har hamnat på en bondgård.. Robin blev ganska skraj när han fick syn på fönstertittaren😂
    Resan hit gick bra även om gpsen tog oss igenom SAN Jose😁..
    Ovanför Jaco stannade vi och kollade in krokodilerna på corocodilebridge..

Tommy Rudak

Där nere vill man inte hamna 😣

12/26/16Reply

Volcán Barva

November 11, 2017 in Costa Rica ⋅ ⛅ 19 °C

Vanochtend een vliegende start genomen, eerder letterlijk. Blijkbaar staan mensen hier niet elke dag om 6u op. Toen we kennis maakten met de hondjes van onze host, kwam diezelfde met een verdwaasde kop, verwilderd haar en een fleece badjas aangesloft. Hij raadde ons aan een wandeling te doen op de plantage en de meditatietuin. Prachtig uitzicht en fantastisch mooie onderhouden tuin.

Hierna raadde hiij ons een stevige wandeling naar het dorp (beneden) en voor de echte Costa Ricaanse ontbijtbelevenis te gaan bij Mil Sabores.
    Wisten wij veel dat die belevenis bestaat lekkere zoetigheden! Cake, cake van yuca, kaneelbroodje en broodje met dulche de leche. Dit lekkers hebben we terug de berg opgenomen (dit keer in taxi) en opgesmuld op de koffieplantage. En je raadt het al. Met verse koffiebonen, zelf gemalen en gebrouwen! Dit alles met een bangelijk uitzicht.
    Energie voor tien.

Op weg naar Braulio Carillo ntl Park, noordelijke ingang, bij Volcán Barva. Pittig stukje onverharde weg de laatste paar kilometer, op een bepaald moment toch besloten de auto te laten staan en te voet voort te gaan. Al bij al niet echt nodig gebleken, never underestimate the SsangYong!

Eveneens pittige wandeling in het park met serieuze beklimming, zeker gezien we op 2700m hoogte zaten en klommen naar 3000m. Ik ben persoonlijk bijna 5x gestorven op die afstand.

Maar of het het waard was! Prachtige laguna bezocht, capucijnaapjes van tak naar tak zien springen, weelderige vegetatie. De zon kwam er soms door, afgewisseld met klimmende mist.

Maar de speciaalste belevenis kwam aan het einde van onze wandeling. Op weg terug een koekje en drankje genuttigd. Net toen we doorstapten, hoorde Bryan iets. We gingen stilstaan en luisterden ingespannen. En daar was het weer, luid geritsel in de begroeiing rechts van ons. We probeerden te ontwaren waar dit geluid vandaan kwam, ik geraakte al in paniek, denkend aan poema's en andere katachtigen.
    En toen, achter een bochtje kwam een tapir rustig de weg opgewandeld. Mijn hart stond even stil, wat een geluk!
    Deze tapir was ongeveer even groot als een kalf, zij het nog veel ronder. Hij (zij?) keek ons even aan, en verdween in de begroeiing links van ons.
    Onwaarschijnlijk, op de eerste dag zo'n beest in het wild tegenkomen, en van zo dichtbij.
    Noedles voor het avondeten,we klokken af op 27000 stappen en gaan nu slapen. Toch beetje last van de jetlag (is hier 19.30). Maar niet zo erg, het is hier heel vroeg licht. Dan staan we tenminste op tijd op, en in de ochtend is het weer het beste.

Hasta mañana

Brigitte Schelfhout

Klinkt allemaal al geweldig 👌 mama Brigitte

Amai mooi uitzicht M&P Tinck

anita Ghersin

Goh dat is precies een beetje paradijs .

Aldo Ghersin

Geniet er maar van , hier de herfst echt begonnen, gaan weer om buiten te komen Groetjes van moeke en pa

Aankomst in Costa Rica

November 11, 2017 in Costa Rica ⋅ ⛅ 17 °C

Bij aankomst in Zürich hebben we een heerlijke lunch genuttigd, pasta met Italiaanse wijn met zicht op de tarmac. Ja wijn, het was net 12u. Mag!
    Een aangename vlucht achter de rug met Edelweiss Air (compleet met bloem op het kielvlak, en ja ik heb deze term eerst gegoogled). Vriendelijke mensen, bratwurst met rosti's en de beenruimte was uitgerekend op mensen zonder benen.

Na de douane, waar wij geholpen werden door de zuurste man van de hoop (de rest was fijn aan het lachen met die nieuwe lading toeristen), een eerste bang momentje. Nergens een plakkaat te zien van de verhuurmaatschappij van de auto. Terugdenkend aan Sri Lanka - waar we toch ettelijke uren moesten wachten op ons vervoer - beginnen rondspeuren. De overige taxi chauffeurs die ons eerst een rit wilden aansmeren, zullen medelijden hebben gekregen door onze verwilderde blik (deels te wijten aan de vlucht van 12u) en wezen ons op een plaats waar ze onze maatschappij hadden zien staan. En bingo!

De nieuwe protagonist in ons verhaal is onze SsangYong Korando. Koreaanse luxebak! Hopelijk geen Koreaanse shitbox. Permanente 4x4 en we zitten hoog, wat aangenaam is.

Ondertussen was het reeds 20u plaatselijke tijd, ofte 3 u 's morgens voor ons vermoeid lijf. Wat doe je dan? Walmart bezoeken voor water en koekjes.

Op weg naar onze overnachting een eerste indruk van het verkeer: chaos tegen lage snelheden. Eerste file ook gehad, we denken dat er 2 rijstroken waren maar er stonden 4 'rijen' of beter gezegd 'clusters'.

Tweede bang momentje toen we in de straat van onze bestemming aankwamen om 22u, nergens een herkenningspunt. Onze reservering erbij genomen wat ons 25euro aan mobiele data heeft gekost, blijkbaar moesten we zoeken naar een zwarte poort met leeuwen op zuilen.
    Gelukkig deze zwarte poort kunnen lokaliseren. Geen bel. Niemand te zien. Derde en laatste momentje dat de paniek ons om het hart sloeg. Na wat getoeter, het vinden van een oldskool bel en het roepen (joehooeee) ging de poort naar de hemel open. Maar onze boeking was niet doorgekomen!
    De dochter van de eigenaar heeft onze (mooie en propere) kamer dan geprepareerd en om 22.30 (5.30) hebben we onze ogen kunnen sluiten. Op dat moment waren we reeds 24.5u op de been.

Planning vandaag: wakker geworden om 5u met vogels die speciaal klinken, sebiet op verkenning in onze koffieplantage. Bezoek aan Braulio Carhillo Ntl Park. En kalm aan.

Hasta luego!

Na een nachtje slapen zal alles een stuk beter verlopen! :-) Mama en Papa

Magali Tinck

Best altijd vermelden mama en papa van B of M ;).

M&P Tinck :-)

Bambini ovunque!

January 13, 2020 in Costa Rica ⋅ ⛅ 22 °C

In questo post di foto non ne posso mettere, per motivi di privacy. Ma vi racconterò del progetto per cui sono qua.. principalmente è per prendermi cura dei bambini, qua lo farò solo per questi 5 giorni e poi proseguirò in tutti gli altri paesi facendo diverse attività con i bambini.

Tutte le mattine faccio una bella passeggiata verso le 8 in direzione della scuola per andare ad iniziare la giornata. Ci è stato detto che non ci sono distinzioni nelle scuole, che i bambini hanno tutte le stesse opportunità per frequentare scuole ed asili.. e questa è una grandissima cosa.. tutti vengono trattati nella stessa maniera.
    Il periodo scolastico non è ancora iniziato qua, quindi è principalmente come se fosse un centro diurno per permettere ai genitori di andare a lavorare e avere un posto sicuro dove lasciare i propri figli.
    La cosa che non mi piace molto è che non vengono organizzate attività e i bambini vengono lasciati da soli a giocare tutto il tempo.. capisco che non si tratta di periodo scolastico però le attività potrebbero stimolare i bambini e non rendere le loro giornate monotone..
    La cosa bella è che ai bambini viene anche dato da mangiare (alle 11) e poi a mezzogiorno dopo averli messi a letto la mia giornata con loro termina. Devo dire che sono 4 ore MOLTO intense. Quindi per ora bastano!

Ah dimenticavo, la struttura scolastica è molto bella, pulita e tutta colorata. L’istruzione in Costa Rica è molto importante.

Prime impressioni di Coronado

January 6, 2020 in Costa Rica ⋅ ☀️ 21 °C

Dopo 14 ore di volo, finalmente sono arrivata a San Josè, mi ha accolto Eduardo che poi mi ha portato all’Academia Tica dove soggiornerò per le prossime due settimane.
    Il posto molto carino, tutto in mezzo al verde ma ecco.. non mi aspettavo facesse così freddo!! C’è la scuola e esattamente dietro la scuola ci sono 3 residence, io soggiornerò in quello che si chiama Limón.
    Ho conosciuto i ragazzi con cui sono in casa e devo dire che mi sento vecchia, hanno tutti 18/19 anni e sono americani/inglesi. E ovviamente cosa stavano facendo quando sono entrata? Bevendo. Bene ma non benissimo.
    Nonostante le urla e la musica provo a dormire!

San Jerónimo, San Jeronimo