Satellite
Show on map
  • Day 204

    Westcoast

    June 1, 2017 in New Zealand ⋅ ⛅ 18 °C

    Vanaf Westport eerst doorgereden naar boven, richting Kaharangi national park, hier een prachtige kustlijn met een nationaal park aan de andere kant. Hier 2 dagen verbleven en weer terug gereden naar Westport. In Westport een mooie wandeling langs de kustlijn gemaakt richting de sealscolony. Er was mij verteld dat je Australië kon zien op een hele heldere dag, helaas die dag niet..

    Vanuit Westport via de pancake rocks (rotsen die lijken op een stapel pannenkoeken) en de blowholes in Punakaiki naar Greymouth gereden. Daar had ik afgesproken met Coban. In Nelson Lakes NP heb ik een man (Kelly) leren kennen, daar een hike mee gedaan en zijn zelf gevangen eel geproefd. Zijn zoon woont in zijn huis in Greymouth en als ik in de buurt was moest ik hem bellen, dus zo gezegd, zo gedaan. Zodra ik Coban zag, nodigde hij mij direct uit en kon ik in zijn huis verblijven. Eigenlijk wel heel fijn, want de dag erna was mijn verjaardag. Omdat ik mijn verjaardag wel een beetje wilde vieren had ik Coban uitgenodigd voor de Montheith's brouwerij. Helaas kon hij op mijn verjaardag niet wat hij heeft dan koor. Dus op mijn verjaardag heb ik in het Afrikaans en Schots meegezongen in een koor en daarna lekker met wijn en hapjes een onverwachts leuke en relaxte avond gehad. Voor mij om 1.30u werd het nog specialer, want toen kreeg ik een telefoontje dat mijn nichtje, Kaia, geboren was. In Nederland was het nog steeds 17 mei, dus op mijn verjaardag.
    De dag erna alsnog naar de brouwerij, hier een tour gedaan en lekker gegeten. Ik mocht nog langer blijven, maar besloten om de volgende dag door te rijden landinwaarts naar Arthur's Pass.

    In Arthur's Pass vertelde de I-site dat het die nacht zou gaan sneeuwen (en de temperatuur rond de 2 graden zou blijven). Eerst lekker bij het kampvuur gezeten en leuke mensen leren kennen en toen de auto in, en wat was het koud... de volgende dag kwam ik erachter dat het -5 geweest was.. Die dag een hike gedaan met een super uitzicht over de omliggende bergen. Arthur's Pass ligt bij een skigebied en de bergen hadden dan ook hun eerste laag sneeuw erop liggen, super mooi om te zien!
    Die avond iets beter voorbereid, dua met een kruik en een shirt met lange mouwen (ipv een t-shirt) in bed en toen was het heerlijk behagelijk.

    De volgende dag nog korte hike naar een 135meter hoge waterval geweest, hiervoor illegaal langs de gesloten hekken om geklommen, want we spraken wat mensen dat dat makkelijk kon en alleen het vieuwingsplatform gesloten was.. was wel indrukwekkend om te zien. En toen weer richting de westkust naar Hokitika.

    In Hokitika naar de Hokitika Gorge geweest. Dit is een meer met onnatuurlijk blauw water, super mooi. Hier weer een speciaal momentje, want een meisje vroeg mij om een foto te maken en toen ging ze op haar knieën.. terwijl ze haar vriendin ten huwelijk vroeg, was ik de fotograaf. Toch wel een heel bijzonder moment!
    Daar nog een nachtje gebleven en doorgereden naar Franz Josef. Franz Josef en Fox Glacier liggen een halfuurtje van elkaar af en staan bekend om hun glaciers die zijn ook zeker indrukwekkend, ook al worden ze elk jaar kleiner. In Franz Josef heb ik een baan gevonden in een restaurant, dus wordt nu volop ingewerkt. Omdat het toch wel kouder wordt en ik niet echt winterkleding heb, ben ik afgelopen weekend richting Wanaka gegaan. Hier wilde ik oorspronkelijk op zoek naar een baan en dacht als ik toch ver moet rijden voor een plaats met wat winkels, dan maar iets verder. Maar wat een mooie omgeving is dat! Een heerlijke vibe en geweldige natuur. Een weekend is helaas niet genoeg, dus ga hier zeker nog een keer naar terug. Op zondagavond had ik super veel mazzel, want 1 van de mensen die ik had leren kennen zag op FB dat het zuiderlicht te zien was in Wanaka, dus uiteindelijk besloten om op zoek te gaan en we hebben het gevonden!! Het is vooral een groenige gloed die je ziet en die met banen wat beweegt, lastig uit te leggen, maar wat bijzonder om dat in het echt te zien en hoe mooi is de natuur dat het dit kan. Gelukkig hadden we iemand mee die een goede camera had en die heeft dan ook wat super foto's gemaakt. Op de foto's zie je ook een rode gloed, die kun je met het blote oog niet waarnemen, maar wat mooi...

    Aan komende tijd is de planning om in Franz Josef te blijven, weer wat te sparen voor ik weer verder doortrek naar het zuiden.

    Hieronder de foto's van Westport en Kahurangi NP
    Read more