China - 2016

July 2016
A 24-day adventure by EvaJeroenTravels Read more

Tangkou - doodgaan op Huangshan

July 11, 2016 in China ⋅ 🌙 26 °C

Het enige dat zowat te doen is in Tangkou is de berg Huangshan beklimmen, maar volgens verschillende bronnen zou dit dan ook letterlijk en figuurlijk een hoogtepunt van een reis doorheen China zijn. Vol goede moed vertrokken we deze ochtend en na weeral enkele Chinese misverstanden stonden we aan de voet van de berg. Een echte trotter neemt geen kabelbaan naar de top, dachten we in onszelf terwijl onze kuitjes van schrik al wegliepen. Wat hadden we het mis. Aan de trappen naar boven leek geen einde te komen (berghoogte is dan ook 1860 meter) en na een tijdje begon het ook stilletjes te miezeren. Doodzonde, want mooie uitzichten gingen verloren in de wolken. Doorbijten zeiden we tegen onszelf, want de top zou beter zijn. De sad selfie zegt genoeg, ook niets te zien...
    Compleet moedeloos, maar met een warme douche in het vooruitzicht, begonnen we rustig aan onze afdaling. Nu moesten we wel een kabelbaan nemen om voor het donker van de berg af te raken. Tijdens het schuilen vroeg ik even de weg aan één van de werknemers. De kabelbaan was nog ver weg zei hij. En deze sluit om vijf uur, voegde hij eraan toe. Het volgende beeld was dat van twee idiote Europeanen die door de gietende regen een berg afsjeesden. Gelukkig werden we aangemoedigd door verschillende Chinezen. Eind goed al goed, tien minuten voor sluitingstijd zaten we in een kabelbaanbakje.
    Na een douche zijn we dan maar in comfort food gevlogen. Het was wel het beste Chinese eten tot nu toe. Of kan dat gelegen hebben aan de helse inspanning van de rest van de dag gelegen hebben?

Huangshan - doodgaan poging 2

July 12, 2016 in China ⋅ ⛅ 29 °C

Deze ochtend stonden we op met stralend weer. Na de iet wat teleurstellende tocht van gisteren besluiten we impulsief om ons reisschema aan te passen en nog eens een tripje Huangshan te ondernemen. Succes! Prachtige uitzichten, adembenemende bergtoppen en ontploffende kuitjes als resultaat.Read more

Tunxi - verdwalen in steegjes

July 13, 2016 in China ⋅ ⛅ 29 °C

Nadat we met ons hoofd in de wolken hebben gezeten (letterlijk) reizen we af naar Tunxi voor wat authentiek China. Na een vlotte reis met een gammel busje komen we aan in old street. Een massa gezellige straatjes en steegjes met daartussen ons cosy hostel geeft ons een instant oosters gevoel. Honderden kleine winkeltjes met leuke hebbedingetjes wisselen elkaar af met gezellige barretjes en eetzaken. Na ons avondmaal (weer een gewaagd maar succesvol gokje) nestelen we ons op een terrasje met een gezelschapspelletje en ons reisdagboek. Maar van schrijven komt er niet veel in huis. Het barmeisje is dol enthousiast met haar westerse gasten en komt een avondvullend gesprek aanknopen. Sarah leert ons basis Chinees en schrijft in ons reisboek. Ook de nodige selfies worden getrokken (maar dat zijn we ondertussen gewend hier.)Read more

Huangshan - Indonesische Gus Fring

July 13, 2016 in China ⋅ 🌫 26 °C

Na een heerlijk nachtje slapen in een super knus guesthouse besloten we tijdens het ontbijten dat we een tripje naar Xidi wilde maken. 2 Indonesische mannen (een vader en zijn zoon) hadden hetzelfde plan dus deelden we de rit naar daar. De chauffeur had een hele roadtrip voorzien naar 2 ,door Unesco beschermde, dorpen. Door de eeuwen oude straatjes en traditionele gebouwen waanden we ons in het middeleeuwse China. Niet alleen wij waren onder de indruk, ook vele kunststudenten kwamen de mooie uizichten vastleggen op papier. We lunchten samen met onze reisgezellen tussen de bergen bij een chinese familie op het terras. Algemene indruk: fijn gezelschap, kikkers in netjes, blote baby poep, squat wc, kippekop als lunch, super gezellig. Ook 's avonds hebben we geëxperimenteerd tijden het eten met de Indonesiërs, die ons tot 2 maal toe trakteerden vandaag. Dank je wel Bayu en papa.Read more

Huangshan - Guilin

July 15, 2016 in China ⋅ ⛅ 26 °C

Je kunt nog zoveel plannen en op voorhand regelen, reizen blijft een onvoorspelbaar gegeven. Zo hadden we normaal gisteren een slaaptrein genomen, een dagje in Yichun doorgebracht en deze avond terug een slaaptrein genomen om dan morgen in Guilin aan te komen. Toen we gisteren echter de trein om 23:15 wilden nemen, bleek deze afgelast te zijn. Gelukkig konden we nog op ons vorig hotel terecht voor een kamer. Na wat behendig smartphone werk, lukte het ons om een binnenlandse vlucht vast te leggen. Eentje die vertrok vanuit Hangzhou, inderdaad, de stad 250 km terug waar we enkele dagen geleden zijn geweest. Vandaag dus niet veel gedaan, buiten 1700 km gereisd. Eind goed, al goed, want nu liggen we in een zalige kamer in Guilin om morgen uitgerust deze mooie stad te verkennen.Read more

Guilin

July 15, 2016 in China ⋅ ⛅ 27 °C

Vandaag een kort berichtje, want we liggen al moe in ons bedje. Vandaag hebben we
    * een berg(je) beklommen in het centrum van Guilin
    * een theatervoorstelling gratis meegepikt waarin verschillende streken een act brachten
    * een groep mensen ontmoet waarmee we morgen naar de rijstvelden gaan
    * de goorste vleesmarkt ever gezien
    * mooie gebouwen en natuur bewonderd
    * noedels gedeeld op de hotelkamer
    * stenen zwijntjes gejaagd
    * ...

Slaapwel (binnen acht uur voor jullie).

Longji Rice Terraces - Yangshuo

July 16, 2016 in China ⋅ 🌬 7 °C

In een bevlieging zijn we vandaag met een groep van zes andere mensen die we hadden ontmoet in een hostel op pad gegaan naar de Longji Rice Terraces. Een helse rit van drie uur door de bergen en we konden beginnen aan de wandeltocht van Dazhai naar Pingan. De tocht duurde vier - vijf uur en is één van de mooiste die we hier in China al hebben gedaan. Je moet er moeite voor doen en je weg vinden bleek ook heel erg moeilijk, maar je krijgt er prachtige zichten voor in ruil.
    Na een rit van drie uur terug was er geen ruimte voor ontspanning, want we moesten onze bus halen naar Yangshuo. In een super ruime kamer hebben we net ons koekjesbuffet opgesteld (qua winkel was alles al gesloten) en kunnen we genieten van een verdiende nachtrust.

Yangshuo - chillen aan de waterkant

July 17, 2016 in China ⋅ ⛅ 27 °C

De eerste foto van deze post is het zicht dat we hadden tijdens ons ontbijt.
    Ons hotel leent erg goedkoop fietsen uit, dus besloten we met de fiets Yangshuo vandaag te verkennen. De kleine "citybikes" wisten niet wat ze meemaakten toen we erg compleet "off road" mee gingen. Het was echter nodig, want de populaire routes waren zo druk dat je er niet van kon genieten. Na een tijd fietsen, hebben we een heerlijk maaltje genuttigd naast de rivier. Een zalige siësta volgde daarna.
    'S avonds zijn we op zoek gegaan naar een gezellig restaurantje, maar de app die we altijd gebruiken, koos ervoor om ons in de meest groezelige steegjes te sturen. Een mixed buffet op de kamer hebben we dan maar georganiseerd.

Yangshuo - belaagd door kleine chinezen

July 18, 2016 in China ⋅ ⛅ 26 °C

Vandaag hebben we een kalm dagje achter de rug. Na een stevig noedel/rijstprut ontbijt zijn we met de fiets noord Yangshuo gaan verkennen. Voor we de stad uitreden werden we door een bende kleine chineesjes gevraagd om een enquête in te vullen voor een engels taal kamp. Met veel plezier hielpen we de schattigerds. Langs de Li rivier zijn we weer gaan "junglebicken" en hebben we onze picknick aan de waterkant verorberd. Jeroen heeft zich zelfs aan een zwemmetje gewaagd. En hij zat niet alleen in het water... David attenborough heeft zijn laatste documentaire nog niet gemaakt zo te zien. Nadien zijn we wat gaan toeristen in de drukke straten en marktjes. Hebben we iets gekocht? Jahoor een echte "made in China self timer artifact". Vanaf nu dus meer dan alleen maar hoofdjes op onze selfies. Voor ons avondmaal hebben we ons op een gezellig terras gezet met uitzicht over de straten van Yangshuo.Read more

Guilin - "I said no"

July 19, 2016 in China ⋅ 🌙 28 °C

Deze ochtend stonden we nog op in Yangshuo. Na een verwarrend gesprek met de - overigens zeer luie - vrouw aan de balie, bleek dat we geen taxi geregeld kregen. Dan maar vijf kilometer te voet naar het station met een loodzware rugzak. Gelukkig konden we na een hobbelige busrit weer bekomen in het fantastische "Zen Tea House".
    Aangezien we al eens in Guilin geweest waren, besloten we om enkele toffe winkeltjes te zoeken. Onze portefeuille heeft het geweten (en eigenlijk ook weer niet, want alles samen was het amper 6,5 euro)! De buit kan je ook op de foto's zien.
    Tijdens het rondwandelen werden we, zoals de hele reis al, constant benaderd door vervelende "verkopers" die hun waren of diensten letterlijk in je gezicht duwen. Het werd Jeroen vandaag echter allemaal te veel, want na een vriendelijke "no" volgde meteen een bitcherige "I said NO!". Even maar een rustig plaatsje zoeken om te eten...
    Na nog wat rondwandelen, pikte we een illegale straatbarbecue mee. Heerlijk! Totdat de politie voorbij reed en je plotseling geen standjes meer zag staan...