China - 2016

July 2016
A 24-day adventure by EvaJeroenTravels Read more

Overstappen in Wenen

July 4, 2016 in Austria ⋅ ⛅ 23 °C

Na een hectisch drukke ochtend op Zaventem was het even op adem komen op het best comfortabele vliegtuig. We krijgen zelfs een "salty" knabbeltje gratis. Nu wachten op de transfer naar Shanghai. Stoel 29J en 29K hopelijk zijn jullie klaar voor tien uur Eva en Jeroen bipsjes.Read more

Shanghai

July 5, 2016 in China ⋅ ⛅ 34 °C

Na een lange vlucht met twee natuurdocumentaires, zes afleveringen van The Big Bang, een dubieuze Chinese film, twee maaltijden en gratis wijn, zijn we eindelijk aangekomen in Shanghai. Onze toch was daar niet meteen vlekkeloos begonnen, want mijn goed plan om de magneettrein te nemen, dropte ons in een wijk tien kilometer van het centrum en zonder geld. Toen we een Chinese dame vroegen waar een bank was, konden we nog net ontcijferen uit haar uitleg "bank... Far away...". Gewandeld tot onze benen eraf vielen hebben we dan maar gedaan en hierbij hordes selfienemende kinderen getrotseerd (waar we trouwens twee erg coole tekeningen van hebben gekregen) om uitendelijk op onze hotelkamer aan te komen. En er is een god. Eentje die airco op kamers heeft uitgevonden. Nu even de jetlag eraf powernappen om dan de hitte en het zweterig nachtleven te trotseren. Muggenspray met deet 1746% in de aanslag.Read more

Shanghai deel twee

July 5, 2016 in China ⋅ 🌙 25 °C

Ondanks de jetlag die onze hoofden laat aanvoelen alsof we gisteren te hard zijn doorgezakt in één of ander opium den, hebben we toch twintig kilometer in de benen. We hebben de grote winkelstraat gedaan, de Bund, People's square en garden, enkele typische Chinese achterstaatjes en het geheel hebben we afgesloten bij de Bund by night. Wat opvalt is dat de stad echt twee gezichten heeft: de prachtig afgewerkte en in luxe badende winkelstraten ten opzichte van de achterbuurten waar de mensen praktisch niets hebben, de oases van groene rust ten opzichte van de hectische verkeersaders door de stad, de schroeiend hete periodes ten opzichte van de felle onweersbuien... Ten slotte valt ook de hoeveelheid Engrish echt op. De laatste foto is er eentje van op ons hotel: stay hidden!Read more

Shanghai drie: squattend pissen is OK

July 6, 2016 in China ⋅ ⛅ 29 °C

Na de tweede dag rondlopen beginnen we al meer en meer te integreren in het land van de rijzende zon: Eva vertelde me deze morgen dat ik al naar een dumpling rook, we lappen alle verkeersregels aan onze wandelschoenen, met stokjes eten is geen probleem, we hebben een echte boeddhistische plechtigheid meegemaakt en het meest belangrijke: als squattend uw kleine of grote boodschap doen is een revelatie (alleen de vrachtwagenchauffeur die meekeek door een raampje en oogcontact wou maken was wat awkward). Oh ja en het is super leuk om te zien dat jullie reacties plaatsen, maar zonder naam erbij kunnen we niet zien wie het is ;)Read more

Shanghai vier: afscheid

July 7, 2016 in China ⋅ ⛅ 27 °C

De laatste dag in Shaggedelic Shanghai zijn we begonnen met een bezoek aan een markt nabij Yu Garden. Nadien zijn we dan deze oude tuin ook gaan bezoeken. Vooraleer je de tuin ingaat, kom je terecht in een lunaparkwereld van eten, namaak, kitsch... Een vreemd contrast met de rest van de omgeving daar.
    Nadien hebben we de 100ste verdieping van het Shanghai World Financial center bezocht (474 meter) waar je op een glazen "skywalk" kon lopen. We voelden ons een echte Anakin.
    Dan zijn we naar de French Concession afgezakt om een hapje te eten. De dag hebben we ten slotte weer afgesloten bij het nachtelijk uitzicht op de Bund.
    Shanghai. Topstad, maar wel heel erg druk. Rock Werchter vooraan aan het podium bij Florence and the Machine druk. Maar dan drie keer zo erg. En dubbel zo warm. En allemaal Chinezen. En alles ruikt naar soja... Zalig.

Hangzhou foto's 2

July 8, 2016 in China ⋅ ⛅ 27 °C

Onze eerste ervaringen met het Chinese treinennetwerk zijn alvast positief: alles meteen gevonden, geen vertraging, alle tickets laten afdrukken zonder meerkost ... Wel ook weer te druk voor woorden.
    Om wat aan de drukte te ontsnappen, zijn we naar Hangzhou getrokken. Een kleinere stad nabij Shanghai ("klein" als in 9 miljoen in plaats van 30 miljoen inwoners). Ons hotelletje bevindt zich op een kleine kilometer van het West Lake waarop we meteen verliefd werden. Vandaar de vele foto's. Je vindt er echt plekjes waar je, wonder boven wonder, alleen bent. Zo vonden we een toffe mini jungle met enkele idyllische plaatsjes en ook 's avonds is het meer een echte aanrader met verlichte tempels, sfeerlichten...

Hangzhou 2 - Moat, da versta ik nie he

July 9, 2016 in China ⋅ ⛅ 26 °C

Vandaag hadden we het goede idee om een fietstocht te maken langs het meer van Hangzhou. Om onze opkomende buiktyfus wat tegen te houden (grapje he, no worries mama), zijn we in een "Frans" bakkerijtje gaan ontbijten. Dat deed wel eens deugd na een week noedels en noten als ontbijt.
    Het lenen van een fiets ging vrij vlot na het geven van een waarborg (het terug binnen brengen komen we nog op terug...). Na een helse tocht door het Chinese verkeer waar men enkel de wet van de snelste kent, zaten we tussen de theekweekerijen met onze minifietsjes. Prachtige uitzichten namen onze adem weg. Of kwam dat door de talloze bergen die we net hadden "opgestoempt" bij een temperatuur van 35 graden (voelt als 42 graden). Het was er wel echt de moeite met verlaten tempels, stukjes jungle, mooie uitzichten... We hebben dan ook serieus de vering van onze fietsen getest door compleet "off road" te gaan. Sommige paden gingen niet zo goed en anderen waren dan weer verboden voor fietsers, wat we niet wisten, want ja Chinees he. Eva's reactie op een Chinese man die ons aansprak over het verbodsbordje spreekt boekdelen voor de hele reis: "moat, da versta ik nie he!".
    De tocht naar beneden ging heel wat vlotter dan naar boven. Na een laat middagmaaltje hadden we genoeg krachten opgedaan om onze fietsen terug binnen te brengen, dachten we...
    Dat binnenbrengen dus. Aangekomen bij het uitleenpunt zat het vrouwtje er dat vanochtend nog geen Engels kon, maar nu toch "no money" kon opperen. Ze stuurde ons naar een ander punt, dat uiteraard gesloten was. Wij terug naar onze Chinese "vriendin" die ons naar nog een ander punt stuurde. Ook gesloten. Ondertussen kwamen we een Duits koppel tegen dat hetzelfde aan het meemaken was. Nergens geld, totdat ik zei dat ik naar de poltie ging. Plotseling overal geld. Uiteindelijk hebben we ons geld terug (met interest).
    Met onze "winst" van het fietstochtje zijn we net lekker gaan eten. Afscheid van Hangzhou hebben we genomen aan het nachtelijk meer.

Hangzhou - Tangkou (Huangshan)

July 10, 2016 in China ⋅ 🌙 26 °C

Onze trip naar Tangkou deden we met de bus. Het station waar onze bus vertrok was volgens Google Maps drie kilometer van ons hotel in Hangzhou. Die drie bleken er zeven te zijn. En dit bij een aangename temeratuur van 36 graden. Zweetzweet... En het station waar we aanvankelijk aan iedereen vroegen welke bus we opmoesten bleek het vekeerde. Nog een beetje verder wandelen dan maar. Uiteindelijk zijn we nog vrij vlug op onze plaats geraakt dankzij enkele erg vriendelijke Chinezen die met gebarentaal ons informatie verschaften.
    We waren vlug op onze bestemming dankzij een chauffeur die 120 reed in bochten en daar dan ook nog eens andere auto's voorbijstak. We voelden ons veilig in het kleine busje.
    Aangekomen in Tangkou werden we netjes voor ons hotel gedropt waar we meteen een fixe wandeltocht ondernamen naar nine dragon waterfall. Een mooi onderhouden wandelpad bracht ons bij adembenemende stukjes natuur. s' avonds hebben we ons tegoed gedaan aan noodels en rijst om vervolgens onze portie zoetigheid in een supermarktje te kopen. Zo hebben we morgen voldoende energie om de gigantische berg op te wandelen.