Chicago

November 8, 2016 in the United States ⋅ ⛅ 16 °C

Dat leek me wel wat: in de US zijn op het historische moment dat de eerste vrouwelijke president van de USA verkozen werd. Een meer bijzondere gebeurtenis is er misschien bijna niet. Zeker voor een klein feministje. Tijdens het boeken van onze vliegtickets naar Chicago in maart hielden we rekening met deze magische datum: dinsdag 8 november 2016. Sowieso leek het me erg leuk om de aanloop naar de verkiezingen mee te maken: overal posters, campagne voerende groepen op straat, grote bijeenkomsten, debatten.. Zo zag ik het voor me.

Soms is de fantasie mooier dan de werkelijkheid. We merkten helemaal niets van de aanstaande verkiezingen. En toen won Donald Trump ook nog eens. Ik heb een klein traantje gelaten. Genoeg over dit onderwerp.

Gelukkig was de grootste reden om naar Chicago te vliegen het zien van onze vrienden Maaike en Niall! En die waren er wel gewoon, en als vanouds gezellig. We zijn de halve wereld overgevlogen. Eerst van Mumbai naar Abu Dhabi met een heuse A380, het grootste vliegtuig dat er op het moment rondvliegt. Ook hiermee hadden we rekening gehouden tijdens het boeken van onze tickets vijf maanden geleden. Dit onderdeel van de fantasie viel niet tegen. Wat is hij stil en groot en mooi! Ok, de vliegtuigliefhebbers moeten maar even een pm’tje sturen om het hierover te hebben ;)
    In Abu Dhabi werden we voor een uur apart genomen door hele strenge Amerikaanse douaniers omdat we twee wortels aan te geven hadden. Toch een beetje knullig om het daarover te hebben aan een balie, en nadat de moeite genomen was om onze ingecheckte bagage tevoorschijn te halen. We mochten door. ;)

De eerste dagen hadden we een jetlag van 10,5 uur te verwerken maar door de goede zorgen en het fijne bed (ja Lies!) waren we snel weer de oude. Na anderhalf jaar weer live bijkletsen met het koppel Quann. Daar waren een hoop uren voor nodig.

En ja, Chicago is gewoon een hele fijne stad. Indrukwekkende en inspirerende architectuur downtown waar de wolkenkrabbers zijn te bewonderen, industrieel rauw gevoel, aan het grote meer dat aanvoelt als een zee, bijna elke dag strakblauwe luchten, lekker op de fietsjes rond cruisen. Ik genoot echt van de heerlijke kraakheldere herfstlucht na maandenlang in het vochtige en warme Azië doorgebracht te hebben. Tot ons grote genoegen dragen bijna alle vrouwen in het hippe wijkje Wicker Park in het weekend leggings. Of ze nu aan het sporten zijn of aan het koffie drinken. Ook heel Nederland aan de legging! Www.strakkebenen.nl

Jandaan was als klein jongetje een groot fan van de Chicago Bulls. En eindelijk zat hij zelf daar op de tribune. Sportwedstrijden in de US zijn indrukwekkend. En niet omdat die mannen zo fantastisch sporten of zo lang zijn of zo feilloos in de basket gooien. Ook wel. Maar omdat in elke minipauze van de wedstrijd een compleet circus aan artiesten en entertainment uit de catacomben kruipt om de mensen te vermaken. Met hele flauwe spelletjes die heel leuk zijn (een argeloze toeschouwer in beeld brengen op de grote schermen en timen hoe lang hij het niet doorheeft terwijl hij uitgebreid zit te gapen), cadeautjes vangen die door kanonnen afgeschoten worden, en mijn favoriet: mascotte Benny the Bull die met aardige soul in de heupen door het stadion danst. Een uitje voor het hele gezin laten we maar zeggen.

Chicago staat bekend om de deep dish pizza’s. Ik kan ze het best beschrijven als een bodem met een grote rand eromheen en daarin de vulling die je normaal over zes pizza’s zou verdelen. Veel kaas! Veel mozarella! Mmm.

Tijdens onze wereldreis stellen we onszelf altijd de vraag: “waar zouden we kunnen wonen”? (Nee niet bang worden nu, vrienden en fam in NL!). Sydney vinden we een gave stad, Nieuw Zeeland in haar geheel is een droom, Hong Kong is exotisch en bruisend, Yangon, Bangkok. En Chicago hoort zeker ook thuis in dat rijtje voor ons. Moet ik eerlijk zeggen dat we nog geen winter mee gemaakt hebben waarin een temperatuur van -20 en een ijzige wind voor binnenhuisgedrag zorgen.

Onder de beste momenten in de US waren de uren in onze favoriete diner de Golden Apple. Het gevoel van koffie drinken met eindeloze refills in een tent die lijkt op alle wegrestaurants die we kennen van de films en series geeft mij het ultieme Amerika gevoel. Onze observatie: hoe goedkoper de koffie werd in de verschillende tentjes waar we gezeten hebben, hoe aardiger de mensen en meer plezier in een praatje en een high five bij blijde herkenning bij terugkomst. In het hipstercafe werd mij op snobistische toon door de barman uitgelegd dat Amerikanen hun scone met de handen eten.

Met moeite namen we afscheid van het fijne Chicago. Op de valreep hadden we nog een heel fijn weerzien met Stefanie die New York, Maaike en Niall op kwam zoeken voor vakantie vanuit Nederland. Na ruim twee en een halve week in het comfort van de westerse wereld - die ons toch wel erg na staat - genesteld te hebben, brengt ons vliegtuig ons naar Mexico City. Een nieuwe wereld, een nieuwe taal, nieuwe mensen. Salsa en taco’s! Warm weer!