France
Bureau de Poste de Chamonix Argentiere

Genieten op Col de Balme

July 27, 2022 in Switzerland ⋅ ⛅ 17 °C

Na de lunch bij de rivier begin ik aan de beklimming naar Chalet des Grands. Dat gaat goed. Er zit nog een bijzonder stuk in met rotsplaten die een trap vormen naar boven. Bij de chalet loop ik meteen verder naar Refuge du Col de Balme. Op papier lijkt dat een redelijk vlak stuk, maar dat blijkt nog een behoorlijk zwaar pad te zijn. Het gaat continue op en neer en ik vind het erg vermoeiend. Uiteindelijk ben ik om 15:45 uur bij de hut. Ik drink er een biertje en mag 5 minuten douchen in een heerlijke douche. De hut ligt prachtig op een open col maar daardoor waait het er wel hard.

Om 19:00 uur gaan we eten. Ik zit aan tafel met wat jongere Fransen en een oudere Fransman. Maar we praten ook regelmatig in het Engels en het is best gezellig. We eten heerlijke wortelsoep en daarna spaghetti met veel groente. Als toetje yoghurt met bessensaus. Het is allemaal erg lekker. We kletsen nog even en dan ga ik nog even naar buiten voor een prachtige zonsondergang. Iets over negenen gaat iedereen naar bed.

Wakker worden met prachtig uitzicht

July 28, 2022 in France ⋅ ⛅ 13 °C

Ik heb redelijk geslapen ondanks het erg zachte bed en ik ga meteen naar buiten om te genieten van de prachtige zonsopgang. Het uitzicht vanuit de berghut is fantastisch. Om 7:00 uur kunnen we ontbijten. Het ontbijt is vrij eenvoudig met brood, jam en koffie. Na het ontbijt vertrek ik. De aardige en behulpzame eigenaar heeft nog een advies gegeven over de route, zodat ik in de zon loop en nog betere uitzichten heb. Dus dat pad ga ik nemen. Tijdens het afdalen door de alpenweide heb ik continue mooi uitzicht op de Mont Blanc en het bergmassief. Jammer dat je veel skivoorzieningen ziet, daar probeer ik me niet teveel aan te storen. Na een tijdje moet er weer geklommen worden over een rotsig pad naar Aiguilettes des Posettes, met onderweg steeds het prachtig uitzicht.Read more

Jour 12 - Randonnée Balcon Sud

August 24, 2022 in France ⋅ ⛅ 20 °C

L'ambiance de l'UTMB commence à se faire sentir dans le village. Les coureurs de la TDS ont commencé à arriver hier en soirée et tout au long de la journée.

De notre côté, nous voulions profiter d'une autre belle journée pour aller faire une randonnée en montagne. Mathieu proposa alors d'aller faire le Balcon Sud, une randonnée de 5.5km qui est célèbre pour sa vue imprenable sur le Mont Blanc.

En arrivant au départ de notre parcours (sommet de Plan Praz), nous sommes allés nous assoir et pour admirer les pilotes de parapentes décoller.

Pendant notre randonnée, c'est face à un troupeau de chèvres de montagne domestiques que nous avons fait face. Elles étaient sagement gardées par 7-8 Pyrénées des montagnes, une séquence sortie directement du film Belle et Sébastien. Comme petite récompense, nous sommes allés diner à la maison du burger.

En après-midi, Mathieu en a profité pour aller voir Adrienne, la femme à Jean-Philippe, pour un dernier petit traitement de dry needling avant la course.

Nous avons fini le tout avec un souper, proche de l'arche pour applaudir les derniers finisheurs de la TDS.

Coup de coeur: les chèvres de montagne (Nadia), regarder les parapentes (Élodie), courir dans les montagnes (Antoine), la randonnée (Mathieu)

Via de ladders naar Refuge Lac Blanc

July 28, 2022 in France ⋅ ⛅ 15 °C

Er volgt een lange afdaling naar Tré-le Champ. Het laatste stuk gaat door de bossen. Ik kom uit bij de doorgaande weg en ik zou daar ergens kunnen lunchen, maar het is nog vroeg. Dus ik besluit door te lopen naar Lac Blanc. Er volgt meteen een beklimming en uiteindelijk zijn daar de beroemde ladders. Hier wordt in elke gids veel aandacht aan besteed, maar ik vind het allemaal wel meevallen. Gevaarlijk is het niet, je wordt wel moe van het klimmen. Na de ladders ben ik er nog niet. Er volgen meer trappen en steile stukken over rotspaden. Bij Tête-aux-Vents besluit ik nog een klein ommetje te maken langs een paar vennetjes. Daar is het nog redelijk rustig, bij het meertje langs de route is het veel drukker.

Dan begin ik aan de laatste beklimming naar Refuge Lac Blanc. Ook weer een pittig steil stuk met ladders en trappen. Iets over 13:00 uur ben ik bij de hut. Ik ga meteen eten, want ik heb honger. Een groentesoep en een salade met quinoa. Ook vanuit deze hut weer een prachtig uitzicht, hoewel het bij de hut wel erg druk is met dagjesmensen. Ik blijf een tijdje daar zitten en neem nog een koffie en een abrikozen taartje. Ook loop ik nog een rondje bij het meer. Ik krijg uitleg over de regels in de hut en daarna kan ik naar de kamer. Ik ga ook douchen, al kost dat 5 euro.

Om 19:00 uur gaan we eten waar ik weer met een groep Fransen aan tafel zit. Maar gelukkig komt er nog een Duitse vrouw aan tafel die goed Nederlands kan spreken en we kletsen dan ook gezellig. We eten soep en daarna krijgen we rijst met een stuk worst. Het stelt allemaal niet veel voor. Als toetje een beetje yoghurt met bessensap. Voordat ik ga slapen, ga ik toch nog even naar buiten voor een prachtige zonsondergang.

Vallorcine

July 15, 2020 in France ⋅ ☁️ 11 °C

Nach der Überquerung der hohen Pässe und nachdem wir durch den 11 km langen Mont-Blanc-Tunnel gefahren sind (für WoMos € 62,50) haben wir beschlossen, uns in Vallorcine einen Übernachtungsplatz zu suchen. Auf dem großen Parkplatz des Dorf-Bahnhofs konnten wir ruhig und ohne Probleme stehen.
      Am späten Nachmittag haben wir noch eine kleine Wanderung zu einem schönen Wasserfall gemacht.
      Am 15. Juli ging es dann weiter durch die Schweiz in Richtung Deutschland.

D27 - TMB Le Brevent to Auberge LaBoerne

July 31, 2019 in France ⋅ ⛅ 20 °C

TOP 3 Highlights:

1. Waterfall - About halfway through our hike today, and just when the sun was starting to smart a wee bit, we stumbled across a waterfall. Even better, it was a waterfall that we could walk up to, sit near and soak our weary feet!

2. Wildlife - heading out from Le Brevent we were quickly greeted by a chamois in the distant skyline, spotted by the keen-eyed Kate. Even more exciting was that in a matter of minutes it was on the path not too far in front. For the following hour we saw many chamois running up and down what seem impossible routes, nose diving towards rocky deaths but recovering every time at the last minute. They’d watch us intently, with no doubt others peering down upon us from rocky ledges above the trail. Later in the day, I stopped in a spot that a few other walkers ahead of us had and peered upwards to some rock climbers high on a massive slab. I panned down and at the bottom of the face in a patchy meadow lay a huge horned Ibex lapping up the afternoon sun. He was at much lower altitude than I would ever have imagined. He looked pretty relaxed, using his curved horns to scratch his back, lucky guy.

3. Weak knees - the last section of today’s hike saw us clambering down Via Ferrata style steel ladders and pins bolted into the rock faces. Always keeping three points of attachment, we slowly lowered ourselves down steep faces with drops of up to 20m. Scary (fun) stuff!

*Bonus* - the very French style freshly made apricot tart and delicious coffee on arrival at Auburge La Boerne went down way too quickly, seeing as we’d missed out on lunch! So quickly, in fact, that a photo opportunity was missed. We made a new friend in the form of a Border Collie, one eye brown and one blue, totally up for pats and crumbs.

Aiguillette d'Argentière

July 2, 2019 in France ⋅ ⛅ 20 °C

Wanneer we ’s ochtends wakker worden schijnt de zon weer. De eerste groepjes wandelaars passeren voorbij onze tent terwijl we thee drinken in de ochtendzon. Eén voor één stoppen ze om te vragen of alles OK is, en of we de storm van afgelopen nacht wel overleefd hebben. Het is best grappig, ze aanzien ons een beetje als helden.

Na het ontbijt breken we onze tent af en pakken we de rugzakken, vandaag keren we terug richting het dal. Onderweg plannen we nog ergens te klimmen. Opnieuw stevig gepakt lopen we langs de hut en genieten we nog een laatste keer van het enorme zicht aan Lac Blanc. Aan een stevig tempo lopen we omlaag, eerst door de sneeuw, dan langs smalle bergpaadjes en uiteindelijk via tal van ladders. Het is prachtig!

Tegen de middag arriveren we aan de Aiguillette d'Argentière. Een imposante rotspijler met enkele eenvoudige routes. We beginnen met een heel eenvoudige 5a die via een prachtige diagonale barst tot ongeveer halverwege de pijler loopt. Vervolgens klimmen we de hoekversnijding (5b) tot op het plateau van de aiguillette. Na de lunch lopen we naar de achterkant om een poging te wagen op een goed behaakte 6b. Ik verwacht me aan een stevige route, maar op een paar passen na valt die eigenlijk best mee. Dimitri volgt uitstekend en heeft slechts met één pas een beetje moeite. Knappe prestatie! Hogerop verzeilen we ongewild in een 6a met héél oude haken en besluiten we terug te keren. Als afsluiter klimmen we beiden nog een mooie 6a+ voor.

Daarna wandelen we verder naar de vallei en bereiken we de auto. Het doet deugd om de rugzak af te zetten. M’n t-shirt staat vol zoutstrepen… morgen moet ik eens een wasje doen, maar het waren twee prachtige dagen!
      Wanneer we terug aankomen op camping is iedereen benieuwd naar hoe we dat onweer in de bergen hebben doorstaan. Blijkbaar heeft de wind, hier in het dal, tenten kapotgescheurd en tentstokken gebroken. We besluiten dat we een uitstekende tent meehadden en gaan een plekje zoeken om ons te installeren. Nog een pintje op het terras en vanavond steak in de vallei? Klinkt goed!

Day 1 Grand Montet Ref Argentiere

March 28, 2014 in France ⋅ ⛅ 7 °C

A short first day from the top of Grand Montet cable car to the Argentiere Refuge. Of all the refuges along the route this was the most crowded and with the by far the worst food and... the only one in France. Otherwise fantastic day and good to be on the road.Read more

Op weg naar Lac Blanc

June 30, 2019 in France ⋅ ⛅ 23 °C

Op het terras van de camping komen we er al snel achter dat de Flégère lift naar Lac Blanc gesloten is wegens renovatie werken. Een serieuze streep door onze rekening. We bespreken alle mogelijke alternatieven… Aangezien we beiden niet veel zin hebben om dagelijks dikke euro’s uit te geven aan liften naar hoger gelegen gebieden, komen we al snel tot de conclusie dat naar boven wandelen onze beste optie is. Geen van beiden heeft daar eigenlijk zin in, we hebben net geklommen en het is meer dan 30°C in de vallei. Uiteindelijk overtuig ik Dimitri om bij valavond te vertrekken. Eerst nog eens fris douchen, goed te eten in het dorp en dan zijn we er klaar voor. Het belooft een zware tocht te worden met 900 hoogte meters en een zware rugzak.

We rijden naar Col des Montets waar we de auto achterlaten en vertrekken voor onze klim naar 2300m. We zijn beiden zwaar beladen, maar de tocht gaat vlot. De avond biedt wat koelte en we maken mooie progressie. De wandeling is prachtig, we starten in de begroeiing, zien de bomen verdwijnen om uiteindelijk tussen de sneeuwvelden uit te komen. Onderweg passeren we enkele steenbokken die rustig naast het pad grazen. Wat later zien we in het Mont Blanc massief een hevig onweer losbarsten dat stilaan onze kant lijkt uit te komen. Gelukkig blijven we op een paar druppels na gespaard. Enkele minuten later kleurt de lucht en het landschap prachtig oranje rood. We staan enkele minuten stil om te genieten van dit prachtige fenomeen.

Het wordt snel donker… In de verte zien we de lichtjes van de Refuge de Lac Blanc branden. We passeren Les Lac de Chéserys waar al enkele tentjes opstaan en waar iedereen al klaar lijkt om te gaan slapen. Wij moeten nog een kleine klim doen door de sneeuw. Na ongeveer 3u stappen komen we uiteindelijk in het donker aan en zetten we onze tent op. Het is even zoeken naar een vlak plekje met wat gras, maar uiteindelijk vinden we wel iets. De wind steekt op en het is tijd om te gaan slapen. Uitgeput van een zware dag vallen we onmiddellijk in slaap.

Bureau de Poste de Chamonix Argentiere