France
Argentière

Annecy nach Argentière

October 1, 2023 in France ⋅ ☀️ 23 °C

Weiter ging es nach Argentière in den französischen Alpen.

Auf dem Weg dahin einen Zwischenstopp in Saint-Gervais-les-Bains gemacht und mit der Bergbahn Tramway du Mont-Blanc gefahren. Zitat Wikipedia: "Die Bahn führt über eine Länge von 12,4 Kilometern von Le Fayet (580 Meter), dem Endpunkt der Bahnstrecken La Roche-sur-Foron–Saint-Gervais-Le Fayet und Saint-Gervais-Le Fayet–Vallorcine, über den Kurort Saint-Gervais-les-Bains (900 m) auf den Nid d’Aigle (Adlernest) auf 2.386 Meter Seehöhe am Mont Blanc. Sie ist die höchste Eisenbahnstrecke in Frankreich, die Station Nid d’Aigle der höchstgelegene Bahnhof."

Leider war letzte Streckenabschnitt zum Bahnhof Nid d’Aigle wegen Bauarbeiten gesperrt, so dass ich bis Bellevue gefahren bin und von dort zur Station Mont-Lachat auf 2.073 m Höhe gewandert bin, von wo es wieder mit der Bahn bergab ging.

Auf der Höhe von 2.000 m habe ich Anfang Oktober recht kalte Temperaturen erwartet, es war aber T-Shirt Wetter.

Argentière

October 3, 2023 in France ⋅ ☁️ 22 °C

Heute kurze Wanderung von Les Tines zurück nach Argentière entlang der Promenade de Lioutraz.

Dabei kurz im Fluss abgekühlt. Fälschlicherweise bin ich davon ausgegangen, dass dieser auch schön warm ist, da ich vorher eine Frau gesehen habe, die entspannt im Fluss stand und telefoniert hat. Es war eiskalt! Was auch logisch ist, da der Fluss aus den Gletschern gespeist wird ...Read more

Day 1 Grand Montet Ref Argentiere

March 28, 2014 in France ⋅ ⛅ 7 °C

A short first day from the top of Grand Montet cable car to the Argentiere Refuge. Of all the refuges along the route this was the most crowded and with the by far the worst food and... the only one in France. Otherwise fantastic day and good to be on the road.Read more

Camping Glacier d'Argentière

June 29, 2019 in France ⋅ ⛅ 31 °C

Na een uiterst vlotte rit komen we iets na 5 aan in Chamonix. Voor mij is het de eerste keer dat ik in dit befaamde bergdorp kom. Als we met de auto door de straatjes rijden valt me meteen het lokale karakter op, het is geen authentiek Frans dorpje meer, maar het is ook niet het typisch skidorp met hoge appartementsgebouwen zoals ik het me had voorgesteld. Van achter het stuur probeer ik wat van de omgeving op te nemen, maar dat is niet zo gemakkelijk. We passeren de beroemde lift Aiguille du Midi die je op enkele minuten vanuit het dorp (1100m) naar 3800m brengt.

We rijden verder naar Argentière, Dimitri weet er een leuke camping zijn die als onze uitvalsbasis zal dienen voor de komende dagen. Het plan is om enkele dagen te sportklimmen in de Aiguille Rouges en wat later in de week een meer alpiene tocht te doen in het Mont Blanc massief. Misschien de Arête de Rocherfort, we zien wel nog.
      We checken ons vlug in, niet wetende hoe lang we precies gaan blijven en krijgen een "vlak" plekje toegewezen op de camping. Vlak is relatief hier.... in Chamonix is namelijk niks vlak, de volledige camping ligt op een helling. In de broeierige hitte zetten we onze tent op. Dimitri heeft zijn dure Hilleberg expeditietent mee, een prachtexemplaar!

's Avonds gaan we pizza eten in het dorp en zien de zon ondergaan op de Bossons gletsjer die steil richting Chamonix loopt. De kleuren op het ijs zijn fantastisch! Alleen jammer om te zien dat de gletsjer vroeger tot in het dorp kwam en nu honderden meters hoger al stopt. We worden er stil van.

We gaan vroeg slapen. In de verte horen we nog een kudde koeien met bellen om de hals, hopelijk gaan die binnenkort ook slapen....

Aiguillette d'Argentière

July 2, 2019 in France ⋅ ⛅ 20 °C

Wanneer we ’s ochtends wakker worden schijnt de zon weer. De eerste groepjes wandelaars passeren voorbij onze tent terwijl we thee drinken in de ochtendzon. Eén voor één stoppen ze om te vragen of alles OK is, en of we de storm van afgelopen nacht wel overleefd hebben. Het is best grappig, ze aanzien ons een beetje als helden.

Na het ontbijt breken we onze tent af en pakken we de rugzakken, vandaag keren we terug richting het dal. Onderweg plannen we nog ergens te klimmen. Opnieuw stevig gepakt lopen we langs de hut en genieten we nog een laatste keer van het enorme zicht aan Lac Blanc. Aan een stevig tempo lopen we omlaag, eerst door de sneeuw, dan langs smalle bergpaadjes en uiteindelijk via tal van ladders. Het is prachtig!

Tegen de middag arriveren we aan de Aiguillette d'Argentière. Een imposante rotspijler met enkele eenvoudige routes. We beginnen met een heel eenvoudige 5a die via een prachtige diagonale barst tot ongeveer halverwege de pijler loopt. Vervolgens klimmen we de hoekversnijding (5b) tot op het plateau van de aiguillette. Na de lunch lopen we naar de achterkant om een poging te wagen op een goed behaakte 6b. Ik verwacht me aan een stevige route, maar op een paar passen na valt die eigenlijk best mee. Dimitri volgt uitstekend en heeft slechts met één pas een beetje moeite. Knappe prestatie! Hogerop verzeilen we ongewild in een 6a met héél oude haken en besluiten we terug te keren. Als afsluiter klimmen we beiden nog een mooie 6a+ voor.

Daarna wandelen we verder naar de vallei en bereiken we de auto. Het doet deugd om de rugzak af te zetten. M’n t-shirt staat vol zoutstrepen… morgen moet ik eens een wasje doen, maar het waren twee prachtige dagen!
      Wanneer we terug aankomen op camping is iedereen benieuwd naar hoe we dat onweer in de bergen hebben doorstaan. Blijkbaar heeft de wind, hier in het dal, tenten kapotgescheurd en tentstokken gebroken. We besluiten dat we een uitstekende tent meehadden en gaan een plekje zoeken om ons te installeren. Nog een pintje op het terras en vanavond steak in de vallei? Klinkt goed!

Russen en tochtvoorbereidingen

July 3, 2019 in France ⋅ 🌧 21 °C

Vandaag houden we een rustdag. Donderdag en vooral vrijdag beloven schitterende dagen te worden en dan willen we het hooggebergte in trekken.

In de voormiddag wassen we onze kleren en daarna gaan we richting Chamonix om enkele bergsport winkels te bezoeken. Dimitri wil nieuwe klimschoenen en wat extra prussik touw kopen, ik ga me twee ijsvijzen aanschaffen. De winkel is gigantisch! Drie verdiepen aan materiaal, echt alles wat je kan bedenken. Uiteindelijk vinden we wat we nodig hebben en gaan we ergens eten op een terrasje. Terwijl we wachten, oefenen we alvast enkele knopen. De “paalsteek” is wat moeilijker en om goed te oefenen leggen we die rond ons glas wijn. Niemand hier die daar vreemd van opkijkt, ze begrijpen dat ;-).

Terug op de camping zijn we getuige van een bijzonder fenomeen. Er staat een old-school Russisch busje in het gras waaruit 6 beren van kerels stappen. Het busje staat vol met Russische opschriften en op het dak is er plaats voor de bagage. Het is oud, maar gaat waarschijnlijk nooit stuk. Binnenin, metalen banken met een kussentje erboven. Geen luxe! Later merken we op dat de mannen t-shirts dragen van een wodka merk. Meer stereotype kan het niet worden!

We slaan ze even gade, maar daarna gaat onze voornaamste tijd naar tochtvoorbereiding. Als alles goed gaat, gaan we morgen met de eerste lift naar de top van de Aiguille du Midi en wandelen we daarna over de gletsjer naar Pointe de Lachenal voor een uitdagende rotsroute. Op vrijdag hopen we de bekende arête des Cosmiques te doen tot op het terras van de Aiguille du Midi waar we vervolgens weer afdalen tot in het dal. We zien het zitten!

Om niks aan het toeval over te laten herhalen we ook nog eens al onze touwtechnieken en doen we bijhorende oefeningen op de camping. De tijd vliegt voorbij! Later selecteren we uiterst nauwkeurig al ons materiaal voor de komende dagen en pakken onze rugzak. Tot slot kruipen we vroeg in bed want morgen belooft een lange dag te worden.

Op weg naar Lac Blanc

June 30, 2019 in France ⋅ ⛅ 23 °C

Op het terras van de camping komen we er al snel achter dat de Flégère lift naar Lac Blanc gesloten is wegens renovatie werken. Een serieuze streep door onze rekening. We bespreken alle mogelijke alternatieven… Aangezien we beiden niet veel zin hebben om dagelijks dikke euro’s uit te geven aan liften naar hoger gelegen gebieden, komen we al snel tot de conclusie dat naar boven wandelen onze beste optie is. Geen van beiden heeft daar eigenlijk zin in, we hebben net geklommen en het is meer dan 30°C in de vallei. Uiteindelijk overtuig ik Dimitri om bij valavond te vertrekken. Eerst nog eens fris douchen, goed te eten in het dorp en dan zijn we er klaar voor. Het belooft een zware tocht te worden met 900 hoogte meters en een zware rugzak.

We rijden naar Col des Montets waar we de auto achterlaten en vertrekken voor onze klim naar 2300m. We zijn beiden zwaar beladen, maar de tocht gaat vlot. De avond biedt wat koelte en we maken mooie progressie. De wandeling is prachtig, we starten in de begroeiing, zien de bomen verdwijnen om uiteindelijk tussen de sneeuwvelden uit te komen. Onderweg passeren we enkele steenbokken die rustig naast het pad grazen. Wat later zien we in het Mont Blanc massief een hevig onweer losbarsten dat stilaan onze kant lijkt uit te komen. Gelukkig blijven we op een paar druppels na gespaard. Enkele minuten later kleurt de lucht en het landschap prachtig oranje rood. We staan enkele minuten stil om te genieten van dit prachtige fenomeen.

Het wordt snel donker… In de verte zien we de lichtjes van de Refuge de Lac Blanc branden. We passeren Les Lac de Chéserys waar al enkele tentjes opstaan en waar iedereen al klaar lijkt om te gaan slapen. Wij moeten nog een kleine klim doen door de sneeuw. Na ongeveer 3u stappen komen we uiteindelijk in het donker aan en zetten we onze tent op. Het is even zoeken naar een vlak plekje met wat gras, maar uiteindelijk vinden we wel iets. De wind steekt op en het is tijd om te gaan slapen. Uitgeput van een zware dag vallen we onmiddellijk in slaap.

Skiing at Courmeyer in Italy and Skyway

April 15, 2022 in France ⋅ ⛅ 10 °C

Got stuck queuing for the Mont Blanc tunnel for 2 hours so delayed start on the mountain. Lovely afternoon visiting the 'top of Italy' via Skyway!

Argentière, Argentiere