France
Capvern

Teruel en Bardenas Reales

May 12, 2023 in France ⋅ 🌧 9 °C

Teruel is een wat grotere stad en mijn ervaring heeft me inmiddels geleerd dat het in een oude stad, met smalle straatjes die ook nog eens behoorlijk omhoog gaan, niet handig is om met Octobus te rijden. Dus op een camperplaats op 2,5 km van de stad gaan staan. Gelukkig heb ik Veni Vidi Fietsie mee en ik ga op pad. Het fietsen is best wel spannend want je rijdt gewoon op de weg waar de autos met 90 km langs je heen scheuren, geen fietspaden te bekennen. Het gaat behoorlijk omhoog en soms moet ik afstappen en gaan lopen. Bij de stad aangekomen ben ik over het trottoir gaan rijden. Mijn navigatie zei dat ik links af moest slaan, maar daar was helemaal geen weg. Wel een heel hoge toren, toch maar even kijken. Het is een toren met trap en gelukkig ook een lift waarmee een behoorlijk hoogteverschil opgelost wordt. Je gaat zeker 20 meter omhoog aan de ene kant en als je het overdekte voetgangerspad over bent dan sta je aan de andere kant gewoon op straatniveau.
      Als je uit de lift stapt kun je naar de hoek lopen waar je mooi over de stad uit kunt kijken, maar dan moet je wel ook over een glazen vloer gelopen. Ik merk dat mijn hoogtevrees zoveel minder is geworden sinds de vorige reis, waar ik steeds de uitdaging aangegaan ben. Ik stap na enige aarzeling toch op de glazen vloer.
      Teruel is tot nu toe de stad met de meeste Moorse invloeden die ik gezien heb, erg mooi! Prachtige pleinen met veel terrasjes, leuk om doorheen te wandelen.
      Ik kom terecht bij een museum over hoe ze in de oudheid de watertoevoer regelden. Het zit in een oude waterverzamelplaats, die loopt onder de grond, dat maakt goed inzichtelijk hoe het in zn werk ging.
      Daarna naar de Muralla, het aquaduct van Teruel. Het water werd middels een rad omhoog gebracht, liep door een goot over het aquaduct en vervolgens door ondergrondse gangen kwam het uit in de verschillende fonteinen van de stad waar de mensen water konden halen.
      Interessant hoe ze dat allemaal voor elkaar gekregen hebben in die tijd.
      Na Teruel een heel stuk rijden naar Bardenas Reales, een prachtig semi-woestijngebied waar verschillende films opgenomen zijn.
      De dag na het rijden ga ik er heen. Ik weet niet hoe het komt dat ik alles zo mooi vind, je zou denken dat ik na al de mooie dingen die ik al gezien heb murw geworden zou zijn. Maar ik kan niet anders zeggen dan dat dit een spectaculair mooi landschap is.
      Je kunt een route rijden over een onverharde weg van 34 km. Je mag gewoon overal stoppen en foto's maken. Ik heb nog nooit zo lang over 34 km gedaan, ben daar de hele dag mee zoet geweest. Wat een heerlijke, fijne dag.
      Aan het eind van de dag nog even een stuk gereden richting de Pyreneeën. En vandaag ben ik door de Pyreneeën gereden, wie had dat aan het begin van de reis kunnen denken? Wat ben ik gewend geraakt aan het in de bergen rijden, dat merk ik heel goed. Vandaag 4 seasons in one day, weg gegaan met zon, daarna een beetje regen en de laatste 55 km mist en natte sneeuw. Nu zit ik in Lannemezan, Frankrijk waar ik in de regen op een camping sta 😃

Capvern, Capvèrn, Капверн, 卡普韦尔恩