France
Limans

Veynes - Lavendelruten - Forcalquier

September 20, 2020 in France ⋅ ☀️ 23 °C

Vi kører fra Veynes med lidt blå himmel, men snart samler skyerne sig sammen, og det trækker op til regn. Vi tager de mindre veje, og kører væk fra de højere bjerge mod lavere, hvor det også bliver mere tørt og stenet. Det er ikke de frodige sæterlandskaber mere, men snart strækker synet af bølgende lavendelmarker og frugttræer som kirsebær, blomme og abrikos sig ud over landskabet. Vi er på grænsen til Provence, og landsbyerne skifter også karakter. Husene er ikke længere i Alpestil (chalet), men mere sydlandske med pudsede facader i sarte farver og farvestrålende skodder. Her er sikkert flot om foråret med blomstrende frugttræer, og senere på sommeren med blå lavendelmarker. I dag får vi regnbyger hver gang vi krydser over et lille pas, til den næste dal, men sidst på dagen klarer det op, og vi ender i den lille landsby Limans, hvor vi holder lige uden for byen ved kirkegården. Limans er meget hyggelig, med mange fine, gamle istandsatte stenhuse, og en lille bar og boules-bane, som enhver anden Sydfransk landsby med respekt for sig selv, har!Read more

Limans, Лиман, Ліман, 利芒