Gambia
Bijilo

Lemon Creek- Banjul

November 13, 2022 in Gambia ⋅ ⛅ 27 °C

Een vroege start, om 6.45u koffie (die er niet was) en 7.00u in bootje de kreek op om de mangrove te bekijken. Het werd 7.30u voordat we vertrokken. All the African way (wel bijzonder omdat dit resort van een Nederlandse is). Het wordt snel eb, de wortels van de mangroves worden snel zichtbaar. Verder een aantal vogels en springende vissen. We komen op een ander punt weer aan wal en lopen in een kwartiertje terug. De Gambiaanse echtgenoot van de eigenaresse is geïnteresseerd in de daktent, voor de tours die hij organiseert. Een mooie bestemming. We hadden al vernomen dat een daktent geen meerwaarde heeft op de veiling en dat hij mogelijk als kippenhok zou eindigen.
      Rond 12.15u vertrekken we in konvooi en worden we begeleid door de politie. Veel enthousiast zwaaiende kinderen onderweg naar Banjul en bij de politie checkpoints kunnen we uiteraard doorrijden. De tocht neemt 2u in beslag. Bij hotel Lemon Creek is de officiële finish, met trommelaars en een drankje. Iedereen hugt elkaar, ook diegene die je liever niet wil huggen, met daarbij de felicitaties dat je ‘het gehaald hebt’. We kunnen er eigenlijk wel erg om lachen. We hebben ècht een fantastische reis achter de rug dat staat buiten kijf. Maar om gefeliciteerd te worden om van camping naar hotel, van lunch naar dinerbuffet te rijden, zo’n hardship was dit echt niet. De offroad pistes waren geweldig maar ook niet extreem ingewikkeld. Wel waren we erg onder de indruk van de kwaliteit van onze auto die ons avontuur zeer zeker makkelijker heeft gemaakt!! Ondertussen doen we mee in de feestvreugde hoor😉. Tjeerd zijn snor wordt eraf geschoren voor een extra €1100,- (ter plekke door de teams ingezameld) in de pot voor het goede doel.
      Het hotel heeft besloten dat het eindfeest met bbq niet door gaat, er is onvoldoende bier verkrijgbaar en in sommige kamers geen water (bij ons geen fan of airco). Ook nu gaat het weer ‘the African way’. De groep valt uiteen en ieder gaat zijn weegs. We tikken het strand nog even aan en uiteindelijk gaan we met een groep van ca 35p eten onder de palmbomen bij een hotel verderop. We zijn we onder de indruk hoe het ook kan; de kwaliteit is goed en al het eten kwam op hetzelfde moment en zelfs de wijn was lekker (na Mauritanië was alleen bier verkrijgbaar).
      De hotelkamer is super warm, het zweet gutst in straaltjes van je af. Robert probeert de schakelkast nog te manipuleren om de airco werkzaam te krijgen, maar helaas lukt het niet. Om 4.30u zit Tonny heerlijk een uurtje buiten op het balkon. Het besluit wordt genomen de volgende dag een ander hotel te zoeken.

Erste Sightseeing Tour mit Steven

January 9, 2022 in Gambia ⋅ ☁️ 27 °C

Steven ist unser Driver für die nächsten zwei Wochen. Christoph und Brigitte kennen ihn schon von vorherigen Besuchen. Während Linda Geld getauscht hat habe ich die Fleischlieferung am Nebeneingang dokumentiert. In der Straße Senegambia befindet sich die Party Meile von Banjul.Read more

Watching a wedding 💒

January 10, 2022 in Gambia ⋅ ☁️ 27 °C

Als wir am Nachmittag von unserem ersten Besuch bei Ndey zurück kamen, entspannten sich die Männer auf der Terrasse. Im Hotel war auch eine ältere Dame, die sich bei einem Sturz eine Schürfwunde zugezogen hatte. Sie benötigte etwas vom Verbandsmaterial, das eigentlch für Ndey bestimmt war. Der Abendkoch hatte day-off, daher für wir mit anderen Gästen (Yvonne und Steve) ins Poco Loco.Read more

Was isst man in Gambia?

January 17, 2022 in Gambia ⋅ ☀️ 26 °C

Nun wirklich...alle Vorurteile über den Haufen!
      Wir haben die Gambische Küche und ihre Geschmacksnoten schnell lieben gelernt.
      🍚Ist das Hauptgrundnahrungsmittel in Gambia. Dazu kombiniert werden Fisch oder Hühnchenfleisch in würziger Marinade mit Zwiebeln, Knoblauch und exotischen Gewürzen. Außerdem kommen Bohnen, Paprika sowie Kohl und 🍅🍅 dazu.
      Chicken domoda gefolgt von fish benachin sind die Anführer auf unserer Playlist.
      Mit der Hand isst man so: Man nimmt ein wenig von dem Reis, formt es in der Hand zu einer Kugel, die man dann nach vorne zu den Fingern rollt und mit den Fingern in den Mund steckt. In Ndey's Haus haben wir nun schon zwei Mal zusammen auf dem Fliesenboden um eine große, sehr appetitlich frisch angerichtete silberne Schüssel gesessen und gegessen. Uns allen hat es wunderbar geschmeckt. Täglich genießen wir die sehr aromatischen Bananen und Orangen die hier an den Straßenständen für wenig Dalasi zu bekommen sind.
      Unser Hotelfrühstück ist dafür recht europäisch gehalten, Cornflakes, Omlette und Baconsandwich. Der tägliche Joghurt ,zusammen mit der Tablette zur Malaria-Prophylaxe, ist schon Usus. Fazit: Die Reiseapotheke können wir ungeöffnet wieder mit in die Heimat nehmen...

Schwäne im Zimmer

January 18, 2022 in Gambia ⋅ ⛅ 29 °C

Als wir heute nach dem Ausflug ins Zimmer gingen, erwarteten uns zwei Schwäne ♥️. Erst dachten wir, die Reinigungskraft wäre kreativ gewesen und gaben ihr spontan ein fürstliches Trinkgeld. Sie bedankte sich vielmals, wusste aber nicht, wofür wir dankten. Das erzählten wir Linda und Matze, die schelmisch grinzten. Danke ihr Zwei für eure Freundschaft und die lustige Zeit.

Bei der Gelegenheit fotografierten wir weitere "Kunst" im Hotel.

Bijilo