April 2018

Naar het vliegveld in Lissabon

April 22, 2018 in Portugal ⋅ 🌧 19 °C

We nemen de route over de rode brug en door de stad naar het centrum. In een bakkerij met lunchroom eten we een broodje en nemen nog een gebakje. Die is weer erg lekker. We rijden naar het vliegveld. Leveren de auto in, checken de koffer in en gaan door de douane. We eten nog een broodje en gaan dan aan boord.Read more

Kasteel van Évora Monte

April 22, 2018 in Portugal ⋅ ☀️ 13 °C

De tas moet weer ingepakt worden. Vandaag vliegen we weer terug naar Eindhoven. Maar dat is pas op het einde van de dag, dus nog wat tijd om naar Évora Monte te gaan. Dit is een dorpje in de buurt van Évora, dat op een berghelling ligt en een kasteel heeft.

Je rijd eerst door een landelijk gebied met heel veel kurkeiken. Het laatste stuk ga je met een slingerweggetje, tot je boven bij het dorp bent. Het is een klein en rustig dorpje dat nog helemaal ommuurd is en waar ook niet veel te doen is. We wandelen wat rond langs de muren en lopen zo naar het kasteel. Het blijkt dat je het kunt bezichtigen, dus gaan we dat ook doen. Het kasteel ziet er nog goed uit, binnen zie je alleen lege ruimtes. Boven op het dak van een toren heb je een mooi uitzicht op de omgeving. Om 13:30 rijden we richting Lissabon.

Wandelend Évora verkennen

April 21, 2018 in Portugal ⋅ 🌧 14 °C

Geen goed begin van de dag: het ontbijt valt wat tegen en het regent best hard vandaag. Maar we besluiten om toch maar de stad in te gaan. Met regenjas aan en de paraplu mee is het wel te doen.

We lopen weer door de oude straatjes met kinderkopjes. We komen langs een paleis, we komen weer bij het aquaduct dat heel bijzonder blijft. Uiteindelijk komen we uit bij de Romeinse tempel. Daar in de buurt gaan we lunchen bij Le Boudoir, een klein restaurantje waar ik een heerlijke quiche met salade eet. Als toetje nemen we een brownie.

Gelukkig wordt het weer steeds beter en nu kan de jas uit. Het is droog en soms komt het zonnetje erdoor. We lopen verder door het stadje, komen langs de kathedraal en bekijken ook wat winkeltjes. Uiteindelijk worden we best moe van het lopen en gaan terug naar het hotel om wat uit te rusten.

Na even een paar uur rusten lopen we weer de stad in om wat te eten. Vandaag eten we gewoon een pizza. We zitten niet echt gezellig, maar de pizza is best lekker.

Het binnenland in naar Évora

April 20, 2018 in Portugal ⋅ ☀️ 22 °C

Na ruim 3 uur rijden zijn we in Évora. Onderweg hebben we broodjes in de auto gegeten. Het hotel, Dom Fernando, ligt net buiten het centrum. Het is een mooi gebouw met een kamer met uitzicht op een binnenplaats met zwembad. We zitten even op het terrasje en lopen dan de stad in.

Het stadje is erg mooi. Oude stenen weggetjes en bijna alle huizen en gebouwen hebben gele accenten. We lopen wat rond en kijken of we ergens kunnen eten. Het wordt restaurant Piparoza. Daar neem ik een heerlijke risotto met inktvis. Als toetje neem ik iets van eigeel en suiker, maar dat valt wat tegen.

Na het eten lopen we nog door het stadje. Er is genoeg te zien, veel oude gebouwen en leuke straatjes. Elk hoekje van een straatje heeft een mooi uitzicht of doorkijkje. Ook zien we het Romeins aquaduct, wat in de stad laag begint en naar buiten toe steeds hoger wordt. Nu zijn er huizen onder en tegen aan gebouwd. Het wordt ondertussen donker en we lopen door het stadje terug naar het hotel.

Zwemmen in de oceaan

April 20, 2018 in Portugal ⋅ ☀️ 15 °C

We hebben nog steeds niet in de oceaan gezwommen, en vandaag is onze laatste kans. Hoewel het weer niet echt goed is en het water nog erg koud is, gaan we toch een poging wagen. Zodra we uit bed zijn, gaan we naar het strand.

Het is er natuurlijk erg rustig. Het strand ligt mooi afgeschermd tussen de rotsen. Nicole neemt als eerste een duik in het water. Daarna volg ik. Het water is inderdaad koud maar ook erg wild. De golven zijn behoorlijk hoog. Ik probeer nog wat foto’s en filmpjes te maken, maar verlies bijna mijn telefoon als ik in het water val. Maar we hebben veel plezier en zijn blij dat we het gedaan hebben. Na een paar uurtjes gaan we weer snel terug naar het appartement om te douchen en spullen in te pakken.

Daarna hoogste tijd voor ons ontbijtje. Het wordt weer muesli en koffie bij Little Breakfast. Dat gaat er wel in, ook omdat het al best laat is. Ook gaan we nog koffie drinken bij Pastelaria Gombá. Daar hebben we gisteren een tosti gegeten. Die viel wel wat tegen, maar het gebak zag er heerlijk uit.

Ik neem een enorm groot stuk mokka bladerdeeg gebak die heel erg lekker is. We kopen ook nog twee stukken gebak voor onderweg. Hier hebben ze de lekkerste, en ook nog goedkoopste, gebakjes die we in Portugal zullen tegenkomen. We lopen nog even over de boulevard en rijden dan het binnenland in, richting Évora.

Het einde van de wereld

April 19, 2018 in Portugal ⋅ ☀️ 19 °C

We lopen weer naar het centrum om te ontbijten. Het wordt deze keer een klein cafétje, waar je tosti’s en brood kunt eten, maar die ook heel veel lekker gebak heeft. We beginnen met een tosti, maar die is helaas te vet gebakken is. Dus daarna hebben we geen zin meer in gebak.

In de middag rijden we naar Sagres, wat ligt in het meest zuidwestelijk stuk van Portugal. Het gebied waar we door rijden, wordt ook steeds meer verlaten. Er zijn nog maar weinig huizen en dorpjes, alleen nog wat woeste natuur. Bij Sagres ligt Ponta de Sagres, een landhoofd met steile kliffen waar overblijfselen van een fort te vinden zijn. Het fort stelt niet veel meer voor, er staat nog een kapel en een verdedigingsmuur. Maar je kunt er wel een mooi rondje wandelen langs de kliffen, met mooie uitzichten over de oceaan. We lopen daar ruim een uur rond, eten wat broodjes en rijden weer verder.

De weg eindigt bij Cabo de São Vicente. Dit is dan ook het meest zuidwestelijke punt van Europa. Vroeger dachten ze dat hier het einde van de wereld was. Het is er wel toeristisch en het waait er hard. Wel mooie uitzichten over de kliffen en de oceaan. We lopen wat rond en eten een ijsje. Er staat niets aangegeven, maar het lijkt erop dat je de vuurtoren, uit 1846, kunt bezoeken. Na even wachten bij een deur mogen we ook mee. We krijgen uitleg en lopen naar boven, waar je ook weer een prachtig uitzicht hebt. Je loopt ook langs de enorme lampen, wat best indrukwekkend is. Een erg leuke ervaring.

Aan het eind van de middag rijden we weer terug. Vlak bij Cabo de São Vicente bekijken we nog het Forte de Beliche, of wat daar van over is. Terug in Lagos rusten we wat uit lopen weer naar het stadje. Omdat het gisteren zo lekker was bij Casa do Prego gaan we daar weer eten. Ik eet weer hetzelfde als gisteren en het smaakt nog steeds goed. Na het eten lopen we nog even door het stadje en lopen langs de zee terug.

Wandeling naar Ponta Da Piedade

April 18, 2018 in Portugal ⋅ ☀️ 20 °C

We lopen naar het centrum van Lagos, waar we op zoek gaan naar een ontbijtje. We komen terecht bij een klein restaurantje, Little Breakfast. Daar hebben ze heerlijke zelfgemaakte muesli en, heel belangrijk, goede koffie. Het smaakt heel goed en na het ontbijt lopen we weer terug naar ons appartement.

In de middag wandelen we naar Ponta Da Piedade. Het is ongeveer een half uurtje lopen, en de route is niet echt bijzonder. Maar bij de kust is het wel heel mooi. Er zijn daar overal kleine strandjes tussen de rotsen. Via trappen gaan we omlaag naar de kust waar een uitkijkpunt is. Het is een prachtig gezicht, de grillige rotsen in het water waar de golven tegen aan beuken. Het is mooi weer, maar de oceaan is wel heel wild. We blijven daar een tijdje zitten, kijken wat rond en eten een meegenomen broodje.

In de buurt moeten nog meer strandjes zitten en van bovenaf zijn die ook goed te zien. Maar door de hoge kliffen zijn deze vanaf het land nauwelijks te bereiken. We hebben ook niet onze wandelschoenen aan, dus dan is het helemaal onbegonnen werk. We lopen terug naar het appartement en gaan even aan het zwembad liggen.

Het is etenstijd, dus we lopen weer naar het centrum om een restaurant te zoeken. Eerst nog even wat winkeltjes bekijken. We zien een leuk restaurantje waar we buiten kunnen zitten, maar toch wel lekker beschut. Ik heb een heerlijke Iberico Porc met chourizo en aardappelschijfjes en salade. Het vlees is heel erg lekker. Alles ziet er goed verzorgd en vers uit. Ook het toetje, een cheesecake met karamel is erg lekker. We lopen nog even naar de haven en daarna weer terug naar het appartement.

Naar de Algarve

April 17, 2018 in Portugal ⋅ ☀️ 18 °C

We laten de stad achter ons en rijden in 3 uur naar Lagos aan de zuidkust van Portugal. Onderweg eten we broodjes die we bij de supermarkt hebben gekocht. Het appartement, Vila Branca, is behoorlijk groot. Er ligt een gezamenlijk zwembad voor het appartement en door de zon ziet alles er erg zomers uit. Nadat we even wat uitgerust hebben in het zonnetje op het balkon, lopen we het stadje Lagos in.

Het centrum ziet er gezellig uit met een haventje en oude straatjes met veel restaurants. We willen graag vis eten, dus we zoeken iets uit waar je veel keus hebt. Ik eet gegrilde zwaardvis die lekker is. Na het eten lopen we door het stadje en langs de boulevard terug naar ons appartement.

Bélem

April 17, 2018 in Portugal ⋅ ⛅ 15 °C

Vandaag vertrekken we naar de Algarve. Maar eerst willen we nog wat in de buurt van Lissabon verkennen. De bedoeling is om langs de Taag richting de kust te rijden. Bij Bélem parkeren we de auto en gaan we rondlopen. Daar vind je het klooster Mosteiro dos Jerónimos. Het is hier weer erg druk en we wandelen wat rond het klooster.

Daarna lopen we naar de Taag. Eerst komen we bij het Padrão dos Descobrimentos, een enorm groot monument om de ontdekkingsreizen van Portugal, die hier vanuit Bélem vroeger vertrokken, te eren. Iets verder is de Torre De Belém, een verdedigingstoren. Via het dorpje Belém, waar we nog koffie met een heerlijk gebakje eten, komen we weer bij de auto. We rijden langs het water verder, maar de omgeving valt wat tegen. Dus we besluiten om naar Lagos te rijden.