I like travel and photography

Weer naar huis

July 26 in Austria ⋅ ☁️ 11 °C

De wekker gezet en op tijd uit bed. Vandaag vertrekken we helaas weer naar huis. Ik ga eerst naar de bakker en daarna ontbijten we nog een laatste keer bij de tent. Dan breken we de tenten af en proberen alles zo goed als het kan in de auto te krijgen. Het begint te regenen al we bijna klaar zijn, maar gelukkig hebben we dan het meeste al ingepakt.

Vooral in het begin hebben we veel regen onderweg. Ook is het veel drukker dan ik verwacht had. We hebben regelmatig file of moeten wat omrijden. We stoppen een aantal keer onderweg, onder andere om een keer bratwurst te eten. Uiteindelijk zijn we om 22:30 thuis.

Eten bij de pizzeria

July 25 in Austria ⋅ ⛅ 17 °C

Iedereen is weer terug op de camping en ze hebben het allemaal leuk gehad. Pleun heeft een mountainbike gehuurd en is de hele dag gaan fietsen. Tijn en Lieke zijn bovenop de Stubaier Gletcher geweest en naar de ijsgrot.

Na het douchen gaan we naar het dorp om te eten. We komen toch weer uit bij de pizzeria waar we ook de eerste dag hebben gegeten, maar dat vinden we wel een geschikte afsluiter. Ik neem nu risotto. Die is wel wat nat, maar het smaakt toch wel goed. We drinken koffie bij de tent en ik pak alvast mijn tas in.

Op de top van de Elferspitze

July 25 in Austria ⋅ ☀️ 11 °C

Na deze korte pauze loop ik weer verder. Het pad gaat verder aan de andere kant van de rotsen. Het is een mooi smal pad, wat eerst wat daalt en later weer stijgt. Op een gegeven moment wordt het steeds rotsiger, het paadje wordt smaller en je moet wat meer klimwerk doen. Omdat er ook bewolking is, loop je soms door de wolken. Maar even later schijnt de zon weer volop. Er staat een gipfelkreuz net onder de top. En om die te bereiken moet ik een stukje klimmen met behulp van staalkabels en ijzeren steunen die aan de rotsen vastzitten. Uiteindelijk lukt het me om het kruis aan te raken. Het afdalen van de rots gaat wat moeilijk omdat je niet altijd ziet waar je je voet moet neerzetten.

Ik eet nog een boterham en loop verder naar beneden. Eerst door het rotsige landschap, later komt er weer meer begroeiing. Uiteindelijk kom ik bij de Elfer Hütte. Dit is een grote hut met zelfbediening. Ik vind het er niet zo gezellig uitzien en besluit om door te lopen tot het Elfer kabelbaan station. Daar blijf ik even kijken naar de paragliders die vanaf dat punt vertrekken. Ik twijfel of ik nog naar de Auteralm ga en van daaruit weer naar beneden, of dat ik het brede pad vanaf de kabelbaan naar beneden loop. Ik kies voor het laatste. Wel wat saai, maar een makkelijk pad om te dalen. Ik heb uiteindelijk ook al bijna 20 km gelopen en veel hoogtemeters gemaakt, dus het wordt tijd om naar de camping te gaan.

Op pad naar de Elferspitze via Auteralm

July 25 in Austria ⋅ ☀️ 9 °C

Het is vandaag de laatste dag van de vakantie en iedereen gaat zijn eigen ding doen. Tijn en Lieke gaan naar ijsgrotten bij de Stubaier Gletcher. Pleun wil graag een dagje gaan mountainbiken en ik wil nog een wandeling maken. We hebben vanuit de tent al de hele week een uitzicht op Elferspitze en ik vind het wel leuk om deze te beklimmen. Ik sta op tijd op en rond 8:45 vertrek ik vanaf de camping. Al vrij snel begint een lange beklimming naar de Auterhalm, een pad wat vooral door de bossen gaat. De Auterhalm zit op een prachtige locatie, met mooi uitzicht op het dal en de bergen. Het ziet er ook heel vrolijk uit met veel bloemen op het terras. Ik ben er iets over tienen en ze zijn net open, dus mooi op tijd om weer eens een koffie met een apfelstroedel te nemen.

Daarna gaat er een steile klim naar Zwölfennieder, een pas tussen de Elferspitze en de Zwölferspitze. Ik passeer wat koeien, die midden op het pad staan, en kom uiteindelijk boven de boomgrens. Met veel zigzag paden door een open, stenen landschap kom ik bij Zwölfennieder. Ik pauzeer even en eet wat brood. Ik geniet weer van het mooie uitzicht over beide kanten van de kam.

Rustig dagje op de camping

July 24 in Austria ⋅ ☁️ 13 °C

Het heeft vannacht geregend en als we wakker worden regent het nog steeds. Dus in de morgen doen we niet veel. Rond 11:00 wordt het gelukkig weer droog en begint het zonnetje weer een beetje te schijnen. Na de lunch ga ik met Pleun naar het dorp. Er zijn hier veel outdoor winkels, dus we vinden het wel leuk om wat rond te kijken. Ik koop een mooie wandelbroek in de opruiming. De rest van de middag blijven we bij de tent. We eten chili con carne en doen nog een kaartspelletje.Read more

Wandeling naar de Franz Senn Hütte

July 23 in Austria ⋅ ⛅ 12 °C

De voorspellingen zijn ook voor vandaag niet zo goed, maar als we wakker worden schijnt het zonnetje. Ik wil wel weer een wandeling gaan maken. Pleun gaat ook mee, Tijn en Lieke blijven bij de tent. Ik heb een wandeling uitgezocht naar de Alpein Alm, die eventueel verlengt kan worden tot de Franz Senn Hütte. We rijden met de auto door een prachtige vallei naar Oberissalm. Onderweg mogen we rustig achter de koeien rijden, die op hun gemakje over de weg lopen. Bij de alm parkeren we de auto en begint de wandeling.

Natuurlijk begint het pad al vrij snel te klimmen, maar het gaat niet heel steil. Met veel haardspeldbochten gaan we gestaag naar boven. Wel is het behoorlijk warm. Onderweg zien we twee slangen, wat een prachtig gezicht is. Als we later opzoeken wat voor slangen het zijn, blijken het giftige zandadders te zijn.

Boven bij de Alpein Alm is het vlakker en het landschap is erg mooi. Het gaat nog goed, we zijn nog niet moe en dus lopen we verder naar de Franz Senn Hütte. Onderweg zijn er weer veel riviertjes en prachtige watervallen. Na anderhalf uur lopen komen we bij de hut. Op een steen bij de hut eten we eerst wat brood en daarna gaan we bij de hut koffie drinken met een apfelstrudel erbij. Dat smaakt weer goed. Het is weer optimaal genieten, in het zonnetje met een prachtig uitzicht op de bergen.

Dan is het weer tijd om terug te gaan. Onderweg horen we de bergmarmotten, maar we zien ze in eerste instantie niet. Pas later in het dal zien we eindelijk een paar bergmarmotten. We rijden terug naar de camping, rusten wat uit en ik ga eten koken. Tijdens het eten begint het te regenen en dat blijft het de hele avond doen. We gaan dus maar op tijd naar bed.

Toch nog een wandeling

July 22 in Austria ⋅ 🌧 15 °C

Vandaag doen we het rustig aan. De voorspellingen voor het weer waren niet zo goed vandaag, maar dat lijkt toch mee te vallen, de zon schijnt nog volop als we wakker worden. Ik doe een wasje. Tijn en Lieke gaan zwemmen in het zwembad bij het dorp. Omdat het weer goed blijft, ga ik in de middag toch nog een stukje wandelen. Ik parkeer de auto bij Ranalt en loop dan naar Bsuchalm. Het is een makkelijke route, een groot gedeelte gaat over een onverharde weg. Ik vind de alm minder mooi, er staan nog vrij veel huisjes. Bij Bsuchalm drink ik koffie en neem er een notentaart bij. De taart is erg lekker, helaas komt de slagroom uit een spuitbus. Ik loop nog even door het dal, waar een mooi riviertje stroomt, en ga dan terug naar beneden. Toch nog even fijn gewandeld. Vandaag maak ik chili con carne en de rest van de avond zitten we bij de tent.Read more

Via de Muttersee terug naar de alm

July 21 in Austria ⋅ ⛅ 11 °C

Daarna lopen we verder naar beneden. Eerst over een stenen helling met ijsvlaktes en veel kleine stroompjes. Je ziet hier duidelijk hoe de riviertjes ontstaan uit het smeltende ijs. Het begint nu wel meer bewolkt te worden, dus we houden het weer goed in de gaten. Mocht het weer te slecht worden, dan gaan we met een kabelbaan terug naar het dal. Maar voorlopig blijven we nog lopen. We gaan niet helemaal terug naar de Dresdner Hütte, maar maken nog een grote omweg naar de Mutterberger See. De tocht is prachtig en de omgeving is erg afwisselend. Ook moeten we regelmatig een stukje klimmen. Het weer is veranderlijk. Soms zwaar bewolkt met lichte regen, soms schijnt het zonnetje en dan is het al snel warm.

We rusten even uit in een mooi dal bij een riviertje wat door het dal stroomt. Daarna moet nog de laatste klim gemaakt worden zodat we uiteindelijk bij de Muttersee uitkomen. Terwijl straks de zon nog scheen, is het nu weer zwaar bewolkt. Dat is jammer. We blijven even bij het meer en eten nog wat, maar het is er behoorlijk fris door de wind. We beginnen aan de lange afdeling naar Mutterbergalm. Dat blijkt dan nog twee uur lopen te zijn en dat valt mij ook wat tegen. Ik merk aan Pleun en Tijn dat ze ook moe worden. Iets na 16:00 uur zijn we weer bij de auto en rijden we terug naar de camping. Ik maak hamburgers met rösti, maar dat gaat niet zo goed.

Top of Tyrol (3210m)

July 21 in Austria ⋅ ☀️ 8 °C

Vandaag wordt het mooi weer en omdat de komende dagen de voorspellingen niet zo goed zijn, lijkt het me verstandig om vandaag naar de Stubaier Gletcher te gaan en van daaruit te gaan wandelen. De kinderen twijfelen nog even, maar uiteindelijk besluiten Pleun en Tijn om mee te gaan. Lieke blijft op de camping. We vertrekken al vroeg zodat we om 8:00 uur bij de Mutterbergalm te zijn, aan het einde van het Stubaital. Het is nog erg rustig bij het kabelbaan station. Met drie kabelbanen gaan we omhoog. Van Mutterbergalm naar Mittelstation Gamsgarten gaat het met een kleine gondel. Daarna met een grote gondel naar Gamsgarten. Omdat het nog zo rustig is, zijn we de hele tijd als enige in de gondels. Als laatste een kabelbaan naar de Schaufeljoch. Daar is een uitzichtpunt, Top of Tyrol, op 3210 meter hoogte. We moeten eerst nog een trap op klimmen en dat kost meer moeite dan we gewend zijn. Je merkt dat je op deze hoogte minder zuurstof hebt.

Op het plateau heb je een prachtig uitzicht. Aan alle kanten zie je besneeuwde toppen van bergen. Het is koud op het plateau en we doen de regenjassen aan. Een tijdje blijven we genieten van het prachtige uitzicht en dan gaan we wandelen. We willen het Gletcherpad naar beneden lopen. Dit is een pad van ijs en sneeuw die over de gletsjer terug naar Gamsgarten gaat. We gaan eerst een stukje proberen of het lukt. Het pad gaat soms best steil omlaag, maar het is wel te doen. Erg leuk en bijzonder om over de gletsjer te lopen. Na ongeveer drie kwartier komen we bij Gamsgarten. Daar drinken we koffie en eten we wat.

Innsbruck

July 20 in Austria ⋅ ☀️ 25 °C

Omdat ik mijn gasfles moet vervangen, rijden we vandaag naar Innsbruck. Ik heb een winkel gevonden waar ik de fles kan inwisselen, maar die blijken ze helemaal niet te hebben. Er is wel een Mediamarkt in de buurt, dus koop ik maar een elektrisch kookstel. We parkeren de auto in het centrum en lopen richting de oude stad. Het is erg warm vandaag en de zon schijnt volop. Bij een parkje aan het water gaan we even lunchen. Tijn en Lieke willen zelf wat rondlopen, dus ik ga met Pleun de stad bekijken.

Het centrum is heel mooi, maar helaas zijn ze bezig met werkzaamheden aan het riool. Daardoor ligt de hele oude stad open. Dat is erg jammer. De gekleurde huizen langs het water met op de achtergrond de bergen zijn erg mooi. Ook in het centrum geven de gekleurde gebouwen de stad een vrolijke sfeer. Ik drink met Pleun koffie op een plein en daarna lopen we weer terug naar de auto. Als Tijn en Lieke ook weer terug zijn, rijden we naar de camping. Deze avond kan ik gelukkig weer eten koken en koffie zetten.

Never miss updates of gloop with our app: