Hytt'n'Magz

Joined August 2016

Fem dagar i vackra Prag

June 12, 2017 in Czech Republic ⋅ ⛅ 27 °C

Det blev en överraskningsresa till Prag för att fira Fredrik som fyller 25 år den 8e juli. Sen i början på april har det varit tissel och trassel för att hålla resan hemlig och Fredrik visste bara att vi inte skulle vara hemma under dessa dagar och fram tills vi boardade det anslutande flyget i Köpenhamn lyckades jag hålla destinationen hemlig.

När jag frågade runt bland nära och kära för tips om Prag så verkar alla vara förtjusta i staden på ett eller annat sätt i och med den vackra och gamla arkitekturen, den rika öl- och husmanskostkulturen, alla söta parker och kullerstenstorg, den romantiska atmosfären eller bara att den är en optimal promenadstad. Staden var verkligen så fantastisk som alla beskrivit den! Vi lyckades dessutom pricka in strålande sol och 22-27 grader. Full pott!

Vi har under dessa dagar strosat runt bland de vackra byggnaderna, njutit av det vackra vädret i någon av alla parker eller torg, lärt oss om historien och upplevt det tjeckiska köket. Högsta betyg får ölhallen Lokál Dlouhááá. Tänk er en 50 meter lång sal med endast träbord och trästolar/bänkar som möblemang och öl i stora lass. Enligt tjeckisk tradition serveras ny öl så fort det tidigare glaset är uppdrucket utan att man själv behöver beställa. Till ölen åt vi tjeckisk husmanskost, dvs kött, potatis och sås. Enkelt men otroligt gott! Igår hittade vi en gratis stadsvandring med guide som vi passade på att följa med. I två och en halv timme promenerade vi runt staden och fick höra historier och kuriosa om staden. Visste ni till exempel att The Rolling Stones har sponsrat med lamporna som lyser upp Vituskatedralen i Pragborgen? Eller att defenestration, dvs att döda någon genom att kasta ut denne från fönstret, uppfanns i Prag? Så ha det tjeckiska talspråket "don't start a fight while the windows are open" i åtanke om du skulle hamna i dispyt när du besöker staden.

Nu sitter vi snart på flyget hem. Fem dagar i Prag kändes alldeles lagom för denna fina stad. På återseende!

Varmt väder, varmare omständigheter

January 8, 2017 in Cambodia ⋅ ☀️ 29 °C

Tillbaka på fastlandet!
    Vi välkomnades till hostlet "FootPrints" som ligger på Otres 2. Ja det finns alltså flera Otres.. Otres 1 ligger cirka två kilometer norr om Otres 2 om man går längs stranden. Otres Village ligger mitt emellan dem men en bit upp från stranden. Otres 2 är det minsta av dem och består av ett tiotal restauranger/hotell/hostel och mellan dem finns den enda vägen i hela byn. Vårt rum hade inga heltäckande väggar utan vi fick nöja oss med fläktar och myggnät vid sängarna. I det gemensamma rummet fanns tv och soffor och det spelandes filmer oavbrutet under hela dagarna. Väldigt mysigt om man varit ute en hel dag :)

Nyårsfirandet startades på eftermiddagen med att måla oss med ultraviolett färg. Fredrik trodde att någon hade glömt sin färg på ett bord så han lånade lite, men strax efteråt visade det sig tillhöra en professionell kroppsmålare. Hon hjälpte så snällt Fredrik att fortsätta sin målning och tillslut var han täckt både i färg och glitter och han passade perfekt in i kvällens firande. När klockan slog tolv stod vi alla på stranden och kollade på fyrverkerier och tände tomtebloss. Därefter var det dags för en tuktuk-resa ut i djungeln där en fest med namn "Kerfuffle" var igång. Vi möttes av ett område som såg ut som ett nöjesfält. Först fick vi gå ned i en grop med brinnande bilar på varsin sida för att komma upp på andra sidan. Där fanns både parisehjul och karusell som vi kunde åka. Dj'n stod i en kraschad lastbil och ovanför honom åkte en miniberg-och dalbana. Svårt att förklara men det var minst sagt en märklig syn! Festen höll på ända till kl 10 på morgonen dagen efter, men vi nöjde oss med att vara tillbaka på FootPrints lagom till kl 5 :)

På nyårsdagen firade vi vår 6årsdag med en trerätters middag på restaurangen Otres Sailing Club. Resterande vecka gick sedan i avslappningens tecken då vi varvade sol, bad och filmtittande med promenader och träningspass på stranden. Lugnet avbröts dock mitt i veckan av en smäll och en brand bröt ut cirka hundra meter från vårt hostel. Snabbt kom vi på fötter och sprang till platsen för att undersöka och såg till vår förskräckelse ett helt övertänt hus och ett annat delvis brinnande hus. Med tanke på att byn nästan endast består av trähus med palmbladstak och att det dessutom blåste ganska rejält den dagen vilket är optimalt för en spridande brand så blev det snabba puckar tillbaka till vårt hostel för att packa ihop våra saker och ställa dem längre bort på stranden. Medan Magda stod och vaktade våra värdesaker på stranden sprang Fredrik tillbaka till branden för att hjälpa till genom att springa in i hus och rädda folks tillhörigheter. När han hörde sirener sprang han ut på gatan. Det tog ett tag innan den Kambodjanska brandkåren kom dit och det verkade som att det inte fanns något direkt protokoll på hur släckningen skulle gå till. Det verkade som att de aldrig hade släckt en brand förut. Det fanns brandbilar, chaufförer och ledare, men inga faktiska brandmän, så det var modiga volontärer ur lokalbefolkningen och turister som fick springa in och runt brinnande hus med vattenslangen. Första brandbilen som kom gjorde misstaget att stanna för långt bort från branden och blockerade den lilla smala vägen för de andra brandbilarna. Dessutom när slangen hade kopplats och det var dags att släcka så brast slangen pga. felkoppling. Kaos, fastkörda och blockerade brandbilar förlångsammade släckandet, men efter mycket om och men så hade branden släckts. Resultatet - två helt nedbrända ägor (faktiskt de två största tomterna med mest hus i byn, varav en var den restaurang där vi ätit vår årsdagsmiddag) och en tredje som blev gravt påverkad. Tack och lov kunde det blivit mycket värre och endast ca 1/10 av byn brann upp och ingen skadades.

Dagen efter hjälpte vi till att rensa på den tomt där restaurangen vi ätit på några dagar tidigare hade stått. Kambodjanerna visade stor tacksamhet genom att bjuda på mat och dricka. Ryktet i byn var att branden kan ha varit anlagd, därav avspärrningarna, men vi kunde inte se några poliser på plats. Vi blev dock chockade över hur de flesta turisterna i byn fortsatte sin semester som att inget hade hänt medan andra var förtvivlade över de värdesaker som de förlorat dagen innan.

Näst sista kvällen firades på Otres Market, vilket är en kombinerad mat- hantverk- och musikmarknad. Kvällen efter var det dags för en 13 timmars nattbuss till Siem Reap.

Suns of Beaches

December 25, 2016 in Cambodia ⋅ ⛅ 17 °C

På juldagen åkte vi båt till ön Koh Rong med vår kompis från julfirandet, Noud. Vi blev avsläppta på en liten pir och vi fick promenera cirka tio min. Där på en helt egen strand låg vårt lilla hostel, Suns of Beaches. De fem nätterna spenderades i ett litet tält bara trettio meter från stranden. Hostlet försöker köra så ekovänligt som möjligt med begränsad elektricitet och de använder inga kemikalier för att rena grundvattnet från järn som de tar cirka femton meter under marken. Därför fick vi vänja oss med att duscha och spola i brunrött vatten, vilket gick alldeles utmärkt :) Ett riktigt relaxställe med hängmattor överallt och vissa dagar spenderades med att bara slappa, läsa bok, mysa med supersöta hundvalpar och bada. När solen gått ned kunde vi bada med fluorescerande plankton som gjorde att vattnet fylldes med små blixtar när vi rörde oss. Grädden på moset blev ett stjärnfall från den klara himlen. Magiskt! Eller "illidyliskt" som Fredrik säger :) Inget wifi fanns på hostlet men efter drygt en timmes promenad i djungeln, över vattendrag och på långa stränder tog vi oss till den "stora" byn för att äta lite billigare mat, shoppa på minimarkets och för att få lite kontakt med omvärlden. Den långa promenaden toppades sedan med ytterligare 45 minuters vandring/klättring i djungeln för att komma till öns längsta strand med den vitaste sanden. Lite spänning i vardagen blev det när vi sedan missbedömde hur snart solen skulle gå ned, vilket resulterade i att vi på tillbakavägen fick vandra de sista tjugo minuterna till hostlet i en kolsvart djungel och med vetskapen att det finns tiotals giftiga orm- och spindelarter på ön.. Fredriks frenetiska bankande med sin vandringspinne måste dock ha skrämt bort de flesta farliga djuren längs vägen!

Efter dessa dagar var vi ordentligt utvilade inför nyårsfirandet på fastlandet!

Julfirande i Sihanoukville

December 24, 2016 in Cambodia ⋅ ⛅ 21 °C

Julafton startades med en väldigt guppig bussresa till Sihanoukville där vi hade bokat platser på ett svenskt julbord! Ett imponerande julbord med tanke på att vi är i Kambodja. De svenska arrangörerna hade till och med tagit en liten tripp till Bangkok för att handla på Ikea. Glögg, julskinka, potatissallad, revbensspjäll, sill, köttbullar, rödbetssallad, janssons frestelse, mannagrynsgröt, pepparkakor, alladinask och pepparkakshus med mera fanns på bordet. Alla verkade väldigt nöjda, svensk som icke-svensk :) På kvällen blev det firande tillsammans med ett par vi träffade på buffén och en kille från hostlet. Vi spelade biljard och gick på "klubb" mitt ute på landsbygden :) en lyckad jul trots att vi saknade familjen där hemma!Read more

Söta Kampot

December 22, 2016 in Cambodia ⋅ ☀️ 30 °C

Några dagars mellanlandnig i staden Kampot, en liten söt stad vid en å. Promenader längs vattnet och på landsbygden kan sammanfatta våra dagar här. Trafiken är rätt lugn här så vi vågade oss på att hyra moped. Vi åkte tillsammans med en jättetrevlig kvinna från Island till den ännu mindre staden Kep som ligger vid havet. En dag på stranden, vilken resulterade i två röda svenskar, och sen en tur in djungeln. Kep kändes lite som en spökstad med stora gator men nästan bara övergivna hus och tomter. Mitt i djungeln hittade vi ett "gästhus"/resort som de precis har börjat bygga upp. Stället var övergivet i några år men nu har ett australiensiskt par börjar rensa och renovera. Vi blev varmt välkomna och Fredrik fick en ny kompis med namn Kiwi, en apa som blev ömhändertagen när hon var liten för att hennes mamma dog. Hon älskar att bli klappad av män så Fredrik fick sitta med henne i knät en lång stund. Hon är kedjad för att hon är så tam att om hon skulle tappa bort sig i djungeln skulle de vilda aporna högst sannolikt döda henne. Men hon brydde sig inte om kedjan så länge hon fick leka med hundvalpar eller riva tak på ett rivobjekt precis brevid.Read more

Huvudstaden i Kambodja

December 17, 2016 in Cambodia ⋅ ☀️ 27 °C

Gränsövergången med buss till Kambodja gick smärtfritt, med undantag för lite förvirring kring hur allt skulle ske :)

Första stoppet i Kambodja blev hvudstaden Phnom Penh. Här spenderade vi fyra nätter och hör och häpna; vi träffade det Kanadensiska paret igen! Vi åkte tillsammans till Toul Sleng/S-21-museumet. Ännu en gång blev vi tagna över hur hemska vi människor kan vara mot varandra. Byggnaden som museumet ligger i var från början en skola, men när Khamer Rouge tömde Phnom Penh 1975 och skickade alla till landsbygden för att jobba med jordbruk gjorde de om den till ett fängelse för alla som var "emot" revolutionen. Här torterades man tills man bekände sina brott mot Pol Pot, fick därefter sin dödsdom och skickades till "Killing Fields". Där klubbades man till döds och begravdes i massgravar. Dessa hemskheter pågick under tre år och resulterade i att tre miljoner kambodjaner dog antingen av svält eller på dödsfälten. För att ventilera allt vi hade sett på museumet så avslutade vi med att äta pizza från ett mobilt pizzakök och spela kort. Pizzaägaren blev överförtjust att få laga och sälja pizza till ett helt gäng blekfisar och bad om att få föreviga ögonblicket med några selfies som han sedan la upp på sin Facebook-sida för att visa världen om hans framgångsrika företag! Gott som tusan vad det iallafall :) man kanske ska fixa en rullande stenugn hemma sen :)

Vi promenerade längs floden i staden, kollade på all häftig arkitektur och besökte Wat Phnom, kullen där hela staden startades.

Ho Chi Minh

December 16, 2016 in Vietnam ⋅ ⛅ 26 °C

Nu har det redan gått två veckor i Vietnam och eftersom att vårt visum inte gäller längre så är det dags att åka in i Kambodja.

Vi avslutade i staden Ho Chi Minh (också kallad Saigon) som är Vietnams största stad med 7.2 miljoner invånare. Här har vi fått fint väder och bra ac på hostlet = perfekt kombo. Vi har promenerat runt mycket och bland annat sett deras Independence Palace och "notre dam"-kyrkan. Vi besökte Krigsminnesmuseet som är inriktat på Vietnamkriget. Riktigt ruskigt. Tänkt att vi människor kan vara så elaka mot varandra. Museet har en hel samling med krigsflygplan, kanoner och stridsvagnar som användes av amerikanerna i kriget. Vi fick även en inblick i vilka hemskheter som skedde i de fägelser som fanns på öarna utanför kusten. Taggtrådsburar, tortyr och minimala celler är bara en del av det. En av de jobbigaste avdelningarna på museet var den som visade konsekvenserna av det kemiska vapnet "Agent Orange" som användes av usa. Medlet användes i första hand för att minska vegetationen i landet för att hitta gömda vietnamesiska soldater och begränsa födotillgången, men det visade sig påverka flera generationer efteråt genom att orsaka missbildningar hos foster och höja risken för andra sjukdomar. Det är ämnet dioxin i Agent orange som påverkar människan så hårt. Vissa säger att så lite som 85g kan utplåna en hel stad på åtta miljoner människor...

På hostlet träffade vi på ett kanadensiskt par som vi delade rum med i Beijing för över en och en halv månad sedan. Så lustigt att mötas igen på ett litet hostel i Ho Chi Minh :)

Hoi An

December 13, 2016 in Vietnam ⋅ ⛅ 26 °C

Hoi An mötte oss med efterlängtat solsken. Vi slängde in sakerna på hostlet, hyrde cyklar och tog oss till stranden i rekordfart. Fin väg dit omgivet av vattendränkta fält och kor och det kändes som en varm sommardag på en landsväg i Sverige. Att bada och sola var gudomligt skönt och vi var fyllda med ny energi efter några timmar i solen. På kvällen åt vi middag med vår svenska rumskompis Dennis. Han var med om en mc-olycka för två veckor sedan och har varit näst intill sängliggandes sedan dess. Då det har regnat här också under två dagar så har vi tagit det lugnt och pratat om allt mellan himmel och jord.

M och Dennis gick igår en promenad i stadens gamla kvarter som F & M utforskat några dagar tidigare (medan Fredrik var kvar och läste den rysligt spännande boken Inferno). Kvarteret har många söta hus med caféer och butiker med lyktor som hänger från taken och träden. Vi provade två typer av kakor som de säljer på gatan och som ska vara specialiteter för Hoi An. En såg ut som en potatisbulle men var gjord på bönor, kokosnöt och sötpotatis och den andra hette "Mango-cake" men vi kunde dock inte detektera någon mangosmak. Kakan hade en kärna av krossade jordnötter blandat med socker och utanpå en risdeg. Spännande konsistens och god smak :)

Idag åker vi alla tre till staden Danang. Först ska vi äta en riktig god burgare på ett ställe som heter Burger Bros och sen ta oss till flygplatsen. Vi flyger till Ho Chi Minh medan Dennis ska till Hanoi för att möta upp sina vänner och fortsätta sin resa :)

Never miss updates of Hytt'n'Magz with our app: