Jorden runt med Hytt'n'Magz

August 2016 - January 2017
A 150-day adventure by Hytt'n'Magz Read more

Förberedelser hemma

August 29, 2016 in Sweden ⋅ 🌧 11 °C

Välkomna till vår resedagbok som vi kommer uppdatera under vår jorden-runt-resa som startar om bara två veckor! Här kommer vi lägga upp text och bilder om upplevelser under resans gång.

Vi är nu i sluttampen av allt som ska fixas i förväg, till exempel reseförsäkringar, bokning av flyg och hyrbil, vaccinationer, vandringsskor, backpackingryggsäckar, visum och införskaffning av andra viktiga saker. På vår inköpslista är det drygt 20 saker som ska köpas, allt mellan funktionella kläder, första-hjälpen-kit och förvaringsfickor. Vi har dock insett att vi måste skippa vissa saker med tanke på att vi ska orka bära allt på ryggen också! Det har varit guld värt med alla tips från nära och kära om vad som behövs både innan och under resan. Vi har även fått många rekommendationer om platser vi borde besöka och med hjälp av dessa har vi kommit fram till en resrutt.

Så här ser vår aktuella (och preliminära) resrutt ut:
    Lima, Peru --> Cusco, Peru --> San Fransisco, USA --> Beijing, Kina --> Xián, Kina --> Shanghai, Kina --> Tokyo, Japan --> Hongkong --> Hanoi, Vietnam --> andra delar av Asien om tid och pengar finns.
    Resrutten är absolut inte satt i sten (särskilt inte de sista resmålen) utan kommer kunna ändras allt eftersom.

Nu har vi bara några få arbetspass och en handfull punkter på att-göra-listan kvar.
    Den 13 september bär det av!

/Magdalena & Fredrik

Farväl-turné och nervositet

September 13, 2016 in Sweden ⋅ ⛅ 19 °C

Dagen med stort D är här.
    I skrivande stund sitter vi på Starbucks på Arlanda och ska boarda om 20 minuter. Vi kommer mellanlanda i Amsterdam och sedan Madrid innan vi når Lima kl 05 imorgon.

Vår farväl-turné startade för två veckor sedan då Fredrik avtackades på Södersjukhuset för sin insats där under sommaren. Därefter bar det iväg till Dalarna för några farväldagar med familj och släkt. Sen har vi varvat vänner och familj här i Uppsala och Magdalena har tackats av på Ica. Supermysiga dagar har det varit med andra ord!

Vi har även storstädat lägenheten i etapper, med lite sista-minuten-hets-skurning nu på morgonen. Den har nog aldrig varit så ren som nu :) därför är den nog i väldigt bra skick för en hemkomstfest som heter duga :):)

Nervositeten har varit på låg nivå länge, mest för att alla andra varit oroliga och insett vad vi ska göra medan den inte slagit oss förens nu i helgen vad som kommer hända. Nervositeten har uttryckt sig i både illamående, pirrighet och virrighet. Till exempel har Fredrik använt kylskåpet som ett diverseskåp istället och råkat ställa elvispen där och försökt micra vatten för snabbkaffe, vilket inte gav önskat resultat.

Vi ska även introducera vår resekompis Justus som vi fått av Moa. Det är ett litet får som hänger på Magdalenas ryggsäck. Han kommer följa med under resans gång och kommer förhoppningsvis inte vara lika vit när vi kommer hem igen :)

/M&F (och Justus)

Dinner deluxe in Amsterdam

September 13, 2016 in the Netherlands ⋅ ☀️ 31 °C

Mamma update: Ja mamma (or) vi tar hand om oss, ja vi har landat säkert, ja vi har ätit/druckit/ordnat toalett och inga fula gubbar har vi sett.

Efter att ha traskat runt på hela (!) flygplatsen efter ett schysst matställe så blev det ändå det första vi kikade på😅 Snart blir det fiesta del noche i Madrid ..Read more

Laddar batterierna

September 13, 2016 in Spain ⋅ ⛅ 17 °C

Nu har vi mellanlandat i Madrid. Flygresan hit var både trång, obekväm och turbulent men huvudsaken är att vi kom fram iallafall.

Nu sitter vi och laddar både våra egna och mobilernas batterier och vädrar fötterna i förebyggande syfte inför nattflyget till Lima.

Egentligen skriver vi bara ett inlägg för att Fredrik vill ha en till plutt på kartan 😁 det är tydligen coolt att ha varit på många ställen!

/Magda

¡Hola Peru!

September 14, 2016 in Peru ⋅ ☁️ 17 °C

Efter en lite mer bekväm men lång flygresa på 11 timmar (!) är vi äntligen framme i Lima.

Enligt Fredriks beräkning behövde vi absolut inte köpa vatten på flaska att ha mellan madrid-lima (vilket han argumenterade starkt för), för att på planet skulle vi ju ändå bara sova och det skulle endast ta 5 timmar (dep 23.55-arr. 05.10). En ganska stor felbedömning då F 8 timmar senare vaknade törstig och undrade varför vi inte var framme ännu ;)

Väl på planet blev vi ganska direkt ombedda att byta plats då det blivit felbokat. Dock fick vi nödutgångsplats och bättre benutrymme 👍. Dock fick Magdalena inte en plats med vinklat nackstöd, vilket gjorde det lite svårare att sova bekvämt. Väl vid framkomst och en stel nacke kom dock M på att det gick att vinkla nackstödet för hand :) tokigheter som gav oss ett gott skratt.

Immigration och väskhämtning gick smärtfritt.

Båda hade spekulerat att buss borde vara rimligt färdsätt till hostlet. "Peligroso" och "dificil" tyckte vår taxichaufför som övertalade oss till en rafflande bilfärd i rusningstrafik utan trafiklagar till synes. Vi upplevde bilfärden som "peligroso"! Jämfört med Sverige så krävdes en liten bön till högre makter för att komma fram med skinnet i behåll, eller så är vi bara bortskämda med hur laglydiga bilister och trafikanter är hemma. Kulturkrock #1. Nu, 60 solas (150kr) och 50 minuter senare andas vi ut på hostlet.

Klockan är endast 10.08 här men vi börjat redan bli sugna på middag. Våra magar undrar var lunchen tog vägen. Snart ska vi gå på upptäcksfärd!

/M&F

Dragonfly hostel

September 14, 2016 in Peru ⋅ ☁️ 19 °C

Här är lite bilder från vårt hostel. Vi bor i ett lugnare och säkrare område i Lima som heter Miraflores. Det ligger cirka 30 minuter med buss från centrum och är rekomenderat att bo i pga att områdena närmare centrum inte är så säkra att bo i som turist. Rummen är rymliga10-bäddsrum och man delar på ett kök och ett par badrum. Det finns en liten takterass med hängmattor, bar och spel som blir som en oas från all trafik utanför. Hela hostlet känns lite ungdomligt med målningar på väggarna och färgglad inredning :)Read more

Dag 1: promenad i Miraflores

September 14, 2016 in Peru ⋅ ⛅ 20 °C

Vi började vår upptäcksfärd med att promenera runt hostlet. I Miraflores finns några riktigt fina parker med överflöd av blommor (mamma Kerstin skulle trivas 😙) och nästan lika många katter. Miraflores har även en högt belägen kustpromenad där man kan kika på folk som surfar nedanför och det verkar populärt att flyga skärmflyg ut över den branta slänten som skiljer stranden från kustpromenaden.

Förresten så är vi både lite chockade över vädret. Ingen solsemester här inte.. 15 grader varmt, fuktigt och molnigt. Vi ska kolla med någon lokalinvånare imorgon om det är normalt att det är så här kallt. Vi befinner ju oss på södra delen av halvklotet och hade väntat oss "vårväder". Tur att vi har packat med varma kläder också!

Inlägg pågår!

September 17, 2016 in Peru ⋅ ☁️ 16 °C

Vi ligger lite efter med uppdateringar. Men räds icke, de kommer! Vi har fullt upp med saker om dagarna och kvällarna så vi har inte hunnit/orkat:)

Det kommer saker om plaza de armas, metropolitano, parque del agua, Museo Rafael Larco, larcomar, rooftop party, subte club och huaca pucllana bland annat. Vi funderar även på att fixa ett Facebook album med fler bilder:)

M&F

Dag 2: Centrala Lima

September 18, 2016 in Peru ⋅ ⛅ 19 °C

Vi vågade oss på att åka kollektivt från Miraflores till centrum via en snabbuss som åker från norra till södra Lima. Linjen kallas "El Metropolitano" och är egentligen det enda snabba färdsättet för alla de 10 miljoner invånarna i Lima. Bussen har en egen fil och man kliver på via plattformar som liknar tunnelbaneperronger. Det finns andra bussystem med massa privatbussar men lättast är att ta taxi eller Metropolitano. Bussarna blir lätt överfulla och varje på/avstigning sker relativt kaotiskt pga av tidsbegränsning, genom att folk som ska av vrålar "bajo" (ner/av) och pressar sig fram till utgången samtidigt som folk vill stiga på och pressar sig in i bussen. För Fredrik är det inget problem dock, då hans mäktiga 183cm tornar upp som en gigant över de små peruanerna (medel män: 164cm, kvinnor: 151cm) som förövrigt får höra "oye, mira el muchacho" nu och då (oj, kolla killen) utan att tro att vi inte förstår en del spanska.

Väl inne i centrala Lima besökte vi plaza de armas ("stora torget") och gick runt. Helt plötsligt blev det ett spektakel med en militärorkester liknande högvakt som pompade och spelade på en slottsgård (?). Enligt en dam har de ett uppträdande varje dag vid kl 12. Efter en lunch på en lokal restaurang begav vi oss på en (lång) promenad till parque de las aguas, en fontänpark. Fredrik lyckades roa en bilkö när han osmidigt sprang över vägen och försökte ta sig över ett "kedjestaket" och snubblade på kedjan och gjorde en fin vurpa :)! Fontänparken var stor med 10+ av diverse stora fontäner. Vi var där på dagen men på kvällen har de tydligen en spektakulär ljusshow där också. Trötta tog vi oss hemåt och lyckades utslagna somna innan kl 20 (!), vi skyller på jetlag.

Dag 3: museum och nattklubb

September 18, 2016 in Peru ⋅ ⛅ 17 °C

Vi delade taxi med en amerikan från Seattle som bor på samma hostel till Museum Rafael Larco Herrera. Museets samling består av arkeologiska fynd som Rafael tillsammans med sin pappa grävt upp från Perus tidiga historia, allt från första bosättningen till efter att spanjorerna kom dit. Det var en enorm samling!
    Precis när vi trodde att vi var klara så hittade vi istället en erotisk samling. Som tur var hade den pryde amerikanen gett upp och åkt hem. Väldigt kul att kolla på pornografi i form av lerkrukor hehe.

Vi åt därefter på museets restaurang som har väldigt bra recensioner. Vi provade flera peruanska rätter, bland annat en potatisförrätt, peruanskt ris med kött och till efterrätt dulche the leche (karamelliserad mjölk) med portvinsmaräng. Kommer inte ihåg nån av namnen på rätterna tyvärr. Provade även Chicha morada som är en dryck gjord på lila majs som är väldigt läskande :) vår kypare gjorde sitt yttersta för att få oss att må väl.

Vi promenerade mot havet och kom då till "Larcomar", ett exklusivt köpcentrum som ligger i stupet mot stranden.

På kvällen var det rooftop party på hostlet med beer pong och egenbryggt öl som hostlet gör själv . Vi avslutade med att besöka en nattklubb i området, "Subte" som hade tunnelbanetema. Såklart spelades bara sydamerikansk musik och det blev mycket dans a la vifta på höfterna!