Trans mongolian railway

May 23, 2017 in Russia ⋅ 🌙 5 °C

Door deze etappe weten we weer hoe goed de keuze was om onze hele reis over land te maken. Als je vliegt merk je niet wat voor een gigantische afstand je aflegt, hoe enorm uitgestrekt een land als Rusland is en hoe het landschap gelijdelijk verandert. Van schijnbaar eindeloze dorre, lege vlaktes naar een dorp dat in zijn geheel onder water staat door de heftige regenval tot fris groene velden waarboven roofvogels zweven en mooie bergketens.

Deze trein, die ons naar Irkutsk brengt, is wat luxueuzer dan de vorige treinen. De bedbanken zijn wat langer, er zit zowaar een knop op de kraan bij de wc, we kregen de eerste ochtend pannenkoekjes als ontbijt en 's middags verkochten ze worstenbroodjes. We zitten 58 uur in de trein, slapen hier drie nachten en hebben de eerste nacht en een groot deel van de eerste dag de coupe voor ons zelf. Er is helaas geen raampje dat open kan, maar er is in de middag airco nu het buiten 26+ graden is. Geen douche, geen wifi, maar om de zoveel tijd een station waar we even naar buiten het zonnetje in kunnen lopen. De klok gaat langzaam drie uur vooruit waardor we op onze eindbestemming op zes uur later dan Amsterdam zullen zitten.

Er komen twee Russische mannen bij in de coupe waar we niet echt contact mee hebben, maar er zit toevallig een Nederlands stel twee coupes verder en een paar jonge Russische militairen, waarvan 'The boss' ons steeds komt vertellen dat we een station naderen en wat daar te koop of te zien is. Hij komt bij ons zitten, laat foto's zien van zijn kinderen, vertelt over zijn reizen door Rusland en Mongolië en waarschuwt ons niets te kopen van de baboesjka's (omaatjes) op de perrons want de kans is groot dat je daar ziek van wordt. Zijn mede soldaat laat ons filmpjes zien van de dingen die hij heeft opgeblazen en hoe ze speelden in de meters sneeuw van de afgelopen winter.

Het is nu ergens a middernacht terwijl ik dit typ. Ik ben volledig de tijd kwijt door alle verschuivingen en heb het snikheet op mijn kei harde bed. Er is net op het station een andere man in onze coupe getrokken en nadat hij zijn bed had opgemaakt klom hij naar boven terwijl zijn oude zweetlucht naar beneden richting mijn bed trok. Nee, voor het comfort moet je niet met de trans Mongolië expres reizen. Voor al het andere wel.