Russia

May 2017
A 27-day adventure by Ida travels Read more

Sint Petersburg

May 2, 2017 in Russia ⋅ ☀️ 11 °C

We begonnen vandaag bij de Opstandingskerk van de verlosser, een ontzettend mooie kerk zowel van buiten als van binnen met de typische koepel torens. In de Russische kerken werken ze heel erg met mozaïek over de hele wanden heen, wat het licht heel mooi vangt. Daarna bezochten we de Isaakskathedraal en beklommen we de 562 treden voor een prachtig uitzicht over Sint Petersburg. Wat een mooie stad is dit! We liepen voorbij de prachtige licht groene Hermitage (waar we morgen heen gaan) naar de Petrus en Paulusvesting en gelijknamige kathedraal. We waaiden bijna van de Trotsky brug af, maar hebben verder een heerlijk zonnig dagje gehad.Read more

Moskou

May 12, 2017 in Russia ⋅ ⛅ 4 °C

Oh Moskou, je hebt het ons niet makkelijk gemaakt! We konden het Rode Plein en al haar moois een paar dagen niet bereiken vanwege de 9 mei viering (Soort bevrijdingsfestival hier), we raakten zo'n twee à drie keer per dag doorweekt door regen en sneeuw en bij de metro hebben ze net een ander systeem dan normaal en zijn alle haltes alleen in het Russisch te lezen.. Maar die metro is is wel een leuke beleving! Het is een enorm diep metrostelsel en om een perron te bereiken sta je soms wel vijf minuten op een roltrap de diepte in. Een kaartje kost echt niets en de stations zijn echt heel erg mooi. Op het Rode plein zagen we de prachtige Saint Basil Cathedral. Toch wel hèt plaatje dat ik altijd voor ogen had als ik aan Rusland dacht. In deze kathedraal gingen de tsaren en tsarina's uit mijn boek 'The Romanovs' naar de mis en het was heel bijzonder daar even binnen rond te lopen. Moskou staat vol met imposante gebouwen en kerken met gouden en fel gekleurde koepels. En nu de zon wat meer gaat schijnen kunnen we daar nog meer van genieten! Vrijdag gingen we naar de Danilovsky food market, met stalletjes vol groenten, fruit, grote vissen, geurende broden en de lekkerste eetstalletjes waar jens een gigantische kom Pho voorgeschoteld kreeg. Op naar het weekend; op naar de wodka bar 😉Read more

Trans Mongolian Railway + Perm

May 15, 2017 in Russia ⋅ ⛅ 8 °C

Daar gingen we dan! Om 3.35 's ochtends de Trans Mongolië Expres in voor onze eerste etappe van 26 uur van Moskou naar Perm. De trein is eigenlijk alles wat je je hierbij voorstelt: een kleine coupé met twee stapelbedjes (waar jens in de lengte net inpaste, dus het was vrij krap), een klein tafeltje en een kanten gordijntje voor het raam. Op de gang was een w.c., een ketel heet water en één stopcontact. We deelde de coupé met twee Russische mannen die enthousiast hun lunchtrommel vol met vlees en worst met ons deelden en uiteraard twee flessen vodka; die behoorlijk snel op waren.. Één van de twee mannen kon een klein beetje Engels, wat het net wat makkelijker maakte om te communiceren en hij vroeg ook of hij ons op instagram mocht volgen. Super lief. De ander wilde proosten op "my friend, Poetin". De Russen hebben volgens ons sowieso een onjuiste reputatie want we hebben tot nu toe alleen nog maar ontzettend vriendelijke mensen onmoet, die het heel spannend vinden om Engels te spreken, maar ons ook in het Russisch altijd proberen te helpen :)

De klok ging onderweg twee uur vooruit en om half 6 kwamen we slaperig aan in Perm. Passend, want Perm is een slaperig en stoffig stadje waar onze hotelkamer in een kelder bleek te liggen waar het dus stikdonker was.. We gingen de dag erna naar een ijsgrot in een nabijgelegen gehucht waar we bijna 1.5 uur werden rondgeleid volledig in het Russisch. Onze tourguide deed op een gegeven moment het licht uit en toen stonden we een hele tijd in het donker te wachten. Er gebeurde niets en we weten nog steeds niet echt wat hier het nut van was haha.
    Verder was er niet erg veel spannends te doen en ging onze wekker om 4 uur 's nachts alweer af om in de trein te stappen naar het vlakbij gelegen Ekaterinenburg!

Yekaterinburg

May 18, 2017 in Russia ⋅ ⛅ 16 °C

De stad die je op vijf verschillende manieren kan schrijven, de stad waar de laatste tsarenfamilie is geëxecuteerd en waar wij eindelijk lekker weer kregen! Na zoveel weken sneeuwstormen en regenbuien zijn wij extatisch met onze 18 à 20 graden :)

Yekaterinburg is een mooie moderne stad en staat volgens mij toch wel het meest bekend om haar grensovergang van Europa naar Azië. We zijn officieel in Siberië, maar deze stad doet erg westers aan met standbeelden van The Beatles, Michael Jackson, een Amerikaanse TGI Friday en grote winkelcentra.

We keken naar de zonsondergang vanaf het hoogste punt van de stad, wandelden langs het water en lagen lekker in het park boekjes te lezen. Morgen gaan we nog even flink wat boodschappen doen en eten inpakken want..
    We beginnen zondagavond aan ons langste stuk in de trein van 58 uur (3 nachten) naar voor ons de laatste stop in Rusland: Irkutsk, waar we naar het Baikal meer gaan! Het is daar nu 30 graden dus de winterjas kan onderin de backpack hoera!

Trans mongolian railway

May 23, 2017 in Russia ⋅ 🌙 5 °C

Door deze etappe weten we weer hoe goed de keuze was om onze hele reis over land te maken. Als je vliegt merk je niet wat voor een gigantische afstand je aflegt, hoe enorm uitgestrekt een land als Rusland is en hoe het landschap gelijdelijk verandert. Van schijnbaar eindeloze dorre, lege vlaktes naar een dorp dat in zijn geheel onder water staat door de heftige regenval tot fris groene velden waarboven roofvogels zweven en mooie bergketens.

Deze trein, die ons naar Irkutsk brengt, is wat luxueuzer dan de vorige treinen. De bedbanken zijn wat langer, er zit zowaar een knop op de kraan bij de wc, we kregen de eerste ochtend pannenkoekjes als ontbijt en 's middags verkochten ze worstenbroodjes. We zitten 58 uur in de trein, slapen hier drie nachten en hebben de eerste nacht en een groot deel van de eerste dag de coupe voor ons zelf. Er is helaas geen raampje dat open kan, maar er is in de middag airco nu het buiten 26+ graden is. Geen douche, geen wifi, maar om de zoveel tijd een station waar we even naar buiten het zonnetje in kunnen lopen. De klok gaat langzaam drie uur vooruit waardor we op onze eindbestemming op zes uur later dan Amsterdam zullen zitten.

Er komen twee Russische mannen bij in de coupe waar we niet echt contact mee hebben, maar er zit toevallig een Nederlands stel twee coupes verder en een paar jonge Russische militairen, waarvan 'The boss' ons steeds komt vertellen dat we een station naderen en wat daar te koop of te zien is. Hij komt bij ons zitten, laat foto's zien van zijn kinderen, vertelt over zijn reizen door Rusland en Mongolië en waarschuwt ons niets te kopen van de baboesjka's (omaatjes) op de perrons want de kans is groot dat je daar ziek van wordt. Zijn mede soldaat laat ons filmpjes zien van de dingen die hij heeft opgeblazen en hoe ze speelden in de meters sneeuw van de afgelopen winter.

Het is nu ergens a middernacht terwijl ik dit typ. Ik ben volledig de tijd kwijt door alle verschuivingen en heb het snikheet op mijn kei harde bed. Er is net op het station een andere man in onze coupe getrokken en nadat hij zijn bed had opgemaakt klom hij naar boven terwijl zijn oude zweetlucht naar beneden richting mijn bed trok. Nee, voor het comfort moet je niet met de trans Mongolië expres reizen. Voor al het andere wel.

Baikal meer, Listvyanka | Irkutsk

May 28, 2017 in Russia ⋅ ☀️ 4 °C

Drie dagen aan het magische Baikal meer in het kleine dorpje Listvyanka. Aan de overkant van het meer zag je de besneeuwde bergtoppen en je voelt de kou die over het meer naar het land waait. Boven op de berg, waar ons hostel uitkeek over de bossen, was het een stuk warmer! Aan groente en fruit deden ze niet in het dorpje (zelfs niet in de supermarkt), maar ze hadden wel behoorlijk lekkere ijsjes :) We zijn twee keer gaan hiken, hebben lekker aan het water liggen zonnen en op terrasjes van de bbq genoten. Eindelijk een beetje zomer!

We zitten nu in het stadje Irkutsk, waar we vanavond aan ons laatste stuk Trans Mongolië expres beginnen en afreizen naar Ulaanbaatar. Op naar onze derde maand reizen in (het oh zo spannende) Mongolië! Ik doe het een beetje in mijn broek voor dit land, mag u best weten.