Mongolia

June 2017
A 19-day adventure by Ida travels Read more

Ulaanbaatar

June 3, 2017 in Mongolia ⋅ ☀️ 23 °C

Waarom Ulaanbaatar zo tof is: Heerlijk weer, een fijn schoon en ruim hostel, met ontzettend lief personeel, terrasjes, een mooi museum over de Mongoolse geschiedenis, een prachtig boeddhistisch klooster en een gigantische zwarte markt waar je werkelijk alles kan kopen. En wij zouden ons niet zijn als we niet heel veel lekkere eettentjes hadden uitgeprobeerd! Mongools, Koreans en verrassend veel veganistisch eten, voor hele lage prijzen. Top! Deze stad heeft ten onrechte zo'n slechte naam. Wij vonden het hier echt leuk en gezellig en hebben ons prima vermaakt.

Morgenvroeg vertrekken we voor een 15-daagse tour door zuid- en centraal Mongolië. Geen douche, w.c. of stroom, maar wel woestijn, fluitende duinen, hot springs, meren, paardrijden en slapen in gers. Spannônd..

Gobi Woestijn

June 4, 2017 in Mongolia ⋅ 🌙 19 °C

Onze eerste nacht in de woestijn gaat de Chenggis Khan wodka rond en stappen we uit onze ger naar buiten toe. Alleen de maan en de sterren geven licht. Candice, een Amerikaans meisje uit onze tourgroep haalt twee lampen met lange elastieken eraan tevoorschijn. Het heet 'poi', de lampen veranderen van kleur en ze draait ze kunstig rond. Zij en een Australisch meisje maken er een prachtige show van. Er komt een Mongools jongetje aangelopen, het zeven jarige zoontje van de eigenaresse van het kamp. Hij vindt de lichten prachtig en Candice leert hem hoe je ze rond moest draaien. "Wow, is geen groot genoeg woord!" roept hij verrukt. Onze guide Senna vertaalt het. Achter onze tent loopt een jonge kameel gezellig wat rond te scharrelen. Ik word er stil van, zo in deze gigantische donkere woestijn.

We eten op onze tour twee keer per dag warm. Het is steeds gedroogd schapenvlees (mutton) met aardappel en wat geschrapte wortel en dat gecombineerd met rijst, noedels of pasta.Erg vettig. Soms krijgen we hetzelfde, maar dan in een bouillon. De schapen en geiten worden in het najaar geslacht en het vlees wordt in de gers te drogen opgehangen. Dit eten ze dan heel de zomer. In de winter eten ze paard en koe. Die zijn groter en het vele vlees kan in de zomer niet goed worden gehouden want er is geen electriciteit in de kampen. Ook geen stromend water. Elk kamp heeft een houten hokje met of zonder deur, waar je boven een groot gat gehurkt 'naar de wc kan'. Onderweg ga je vaak gewoon wildplassen.

We rijden elke dag best een aantal uren over een slecht wegdek, en vaak gewoon over de steppe. Het zijn misselijkmakende ritten en bij aankomst op de volgende locatie is iedereen gebroken. We zijn met een groep van zeven touristen, Jens is de enige man, naast de guide Senna en de chauffeur George. We rijden op kamelen, we beklimmen een 200m. hoge zandduin (het laatste stuk bijna verticaal omhoog) waar we de zonsondergang bekijken en slapen bij nomaden families in hun ger kampen.

Het is even wennen om niet te kunnen douchen, naar een echte w.c. te gaan en zonder alle andere gemakken te reizen. Na twee maanden volledige vrijheid moeten wij er ook eventjes aan wennen om in een groep te reizen, waar alles geregeld en georganiseerd wordt. Maar als na de eerste vijf dagen we verder reizen met maar een andere meisje uit onze groep, missen we de rest meteen. Jens, ik, de Canadese Nash, George en onze nieuwe guide Oggie, gaan richting Orkhon Vally!

Orkhon Vally

June 11, 2017 in Mongolia ⋅ ⛅ 12 °C

Onze bestuurder George geeft ons allebei een fles water en gebaart dat we achter de voor ons onbekende bijrijder aan moeten lopen. Hij verruilde net zijn blauwe jas voor een lange rode en een rood/geel mutsje. Een monnik, bedenk ik me nu.
    We lopen achter hem aan het bos in, niet wetend waar we heen gaan. De enige persoon die Engels sprak is met onze reisgenoot een paar dagen paardrijden. Het is hier prachtig. Alles is groen, er staan veel bloemen in bloei en overal hoor ik vogels en zoemende insecten. We lopen bergopwaarts over boomstronken en uitstekende boomwortels en het wordt langzaam steeds modderiger. Ik vind het knap dat de monnik er zo de pas in heeft, gezien zijn leeftijd. Al is hij misschien veel jonger dan hij eruitziet, zoals zoveel van de nomaden hier. Hij zweet behoorlijk en wij krijgen het ook heet. Hij moet steeds vaker even rusten.

We klimmen verder en de grond is nu bezaaid met dennennaalden. Ik loop vlak achter de monnik en af en toe laat hij een scheetje.
    Bovenop de berg staat een grote shrine gemaakt van heel veel takken en versierd met blauwe linten. De monnik bid, loopt eromheen en strooit een soort zaadjes over de takken heen. We lopen nu verder bergafwaarts, dieper het bos in. We hebben al zeker 1.5 uur gelopen als we op een open plek aankomen. Er staan gebedsmolens waar de monnik langsloopt terwijl hij ze draait en er staat een ger waarin hij verdwijnt. We lezen op een bord dat we bij het boeddhistische Thuvkun klooster zijn. Een plek voor meditatie en bezinning. Het klooster en het gebied eromheen zijn beschermd.

De monnik wenkt ons naar binnen en we krijgen van het jonge gezinnetje dat er woont een kommetje hete melkthee en een chocolaatje. Dan klimmen we buiten de trap op naar het klooster. De monnik verdwijnt in een gebedshuis en wij klimmen op een rots die uitkijkt over de prachtige vallei. Als de monnik terug is klimmen we met hem langs een blauw lint omhoog de rotspartij op. Het is een route naar boven langs kleine meditatiegrotten en het wordt steeds stijler en moeilijker. Met een 60-jarige voor ons en een gezin met twee kleine kinderen achter ons kunnen we natuurlijk niet achterblijven dus klimmen we door. Het is de route die 'de magische monnik' ooit afgelegd zou hebben, waarna hij naar beneden sprong en vloog.
    Het volgende stuk is een paar meter recht omhoog. Ik durf eigenlijk niet. Als ik naar beneden kijk en me realiseer dat Jens ook kan vallen vind ik het nog enger. Als we boven staan klimt er een man achter ons aan met zijn drie-jarige zoontje om zijn nek. Als het jongetje los zou laten stort hij te pletter. Dood eng.

Dan staat er een bordje dat vrouwen niet meer verder mogen. Jens klimt door met de monnik en de mannen bidden bovenop de top. Ik zit in het zonnetje en geniet van het uitzicht.

Reizen is overgave. En het is het waard.

White Lake en de terugweg

June 14, 2017 in Mongolia ⋅ 🌬 24 °C

Nash is terug van haar vier dagen paardrijden en we vertrekken richting de hotsprings. Ik dacht dat we de ergste autorit wel hadden gehad, but I was wrong.. Het autorijden hier is slopend. We zitten in een touristenkamp, met douche en echte wc's. Wat een luxe! Er zijn hotsprings die gevuld zijn met heet zwavelwater uit de bergen. Overdag zitten er grote steekvliegen dus houden we het zo'n 10 minuten vol, maar na zonsondergang is het heerlijk.
    Als we 's ochtends onze ger open zetten, zien we alleen maar bergen, bos en paarden.

We zouden twee dagen naar The White Lake gaan, maar hebben onze guide ervan overtuigd om na 1 nacht al weg te gaan. 1 maand in het jaar stikt het hier van de vliegen die eruitzien en klinken als muggen. Je kan je niet voorstellen hoeveel het er waren! Ze blijven ook maar tegen je mond, je neus, oren en ogen aanvliegen. Het zag overal zwart, ook op en in de gers. Het geluid was bizar. Alsof je in een bijenkort stond.
    Na een miserabele middag, en ijskoude nacht, overtuigen we onze guide ervan om vandaag al te vertrekken. Nash is met een andere groep meegegaan om nog vijf dagen extra te reizen in het noorden. Wij zijn een 9000 jaar oude vulkaankrater gaan bezichtigen en toen doorgereden. We kwamen om 21:00 uur aan in de semi-gobi, voor onze laatste nacht en Mongoolse bbq!

Onze bestuurder George zette een enorme pan op de kachel (aangemaakt met gedroogde kamelenpoep), waar grote stukken schaap en winterpeen in gingen, hele aardappels en hete kolen. Dat stooft dan een uur en was erg lekker.
    George en Oggie hadden een fles wodka gehaald en wij hadden ook een kleine cadeautjes voor hen.

Op onze laatste dag hebben we vooral gereden. We stopten in Hustai National Parc, waar we de enige wilde paarden die er nog zijn op de wereld gezien: Het przewalski paard.

We zijn inmiddels terug in Ulaanbaatar en al drie dagen aan het bijkomen van de reis. Vermoeiend, pittig, uitdagend, mooi en leuk :)

Gorkhi Terelj National Park

June 21, 2017 in Mongolia ⋅ 🌧 21 °C

Weet jij hoe het is om met een motor door een rivier te moeten waden? Wij wel.. Misschien dat mijn ouders en opa's en oma's deze footprint even over willen slaan ;)

We wilden graag naar Terelj National parc, vanwege de mooie bergen en rivieren en Candice uit onze Gobi-tourgroep vertelde ons dat zij een motor ging huren om erheen te gaan. Ze wil graag voor haar non-profit organisatie Trek Relief een trek uitzetten in Mongolië en onze oud-gids Senna wil haar helpen als vertaler en ondersteuner in het contact leggen met ger camps. Te beginnen in Terelj. Zij huren de motor voor één dag, wij voor vier. De vrijheid van het zelf ergens heen gaan voelt heerlijk!

Geen van ons heeft een motorrijbewijs, maar dat hindert de verhuurder niet, en Jens en Candice hebben het rijden zo onder de knie. Het is rustig op de weg, af en toe moet je uitwijken voor overstekende geiten, schapen, koeien of paarden. Onderweg lunchen we bij een Koreaans eettentje. Dan komt Candice en Senna met een lekke band te staan.. Omdat het al het einde van de middag is gaan zij proberen ergens de band te fixen en terug naar de hoofdstad terwijl wij doorrijden. We overnachten in een ger kamp en gaan de volgende ochtend weer op weg.

We zijn inmiddels van de geasfalteerde weg afgegaan, want er is maar één echte weg, dus als je ergens wil komen moet je daarvan af. Het rijden is meteen een stuk spannender en als we een stijl bergje op willen rijden verliezen we onze balans en valt eerst Jens op de grond en ik vlieg bovenop hem. Snel krabbelen we overeind, de pijn in onze benen negerend om de motor zo vlug mogelijk weer recht te zetten. Spiegeltje kapot. Oeps.. We zijn letterlijk een ger kamp binnen gevallen en de eigenaresse biedt ons een kopje melkthee aan voor de schrik. We kijken vanaf haar terrein uit over de rivier en het is een prachtig uitzicht. We besluiten hier onze tweede nacht door te brengen en hebben lekker aan het water liggen lezen. We komen Senna en Candice nog tegen. Hun band was geplakt, maar ze zijn ook een keer flink onderuit gegaan en hebben een boete gekregen van de politie omdat ze reden zonder een geldig motorrijbewijs. Oei.

Op de derde dag willen we naar Bert's Eco Camp. Een kamp gerund door een Nederlander die hier met zijn Mongoolse vrouw en kinderen en ger kamp runt. Het addertje onder het gras is dat we dan de rivier over moeten steken. Er is geen brug, maar alle auto's steken over op een wat ondieper stuk. Four-wheel drive auto's ja. Als we ook een motor erdoor zien rijden besluiten we om de veer-pond-auto te laten voor wat hij is en er zelf doorheen te rijden. Ik neem de backpack en de rugzak te voet door het water en Jens rijdt. Maar hij komt al na een paar meter vast te zitten. Samen duwen we de motor met veel moeite naar de overkant. HIj doet het nog.. Een klein stukje verder komen we bij een enorme modderpoel aan. Het begint te regenen en er is geen mogelijkheid er anders overheen te komen. We rijden erin en zinken weg.. Ik spring eraf en duw zo hard ik kan terwijl mijn voeten weggezogen worden dieper de modder in. Gelukkig komen we snel los. Door de regen rijden we verder en we komen steeds meer modderpoelen en weggezakte stukken weg tegen. Wat een drama. Bij een volgend riviertje durven we het niet meer aan. We zouden er bijna moeten zijn dus laten de motor achter en lopen verder. Ondertussen onweert het.

Eindelijk vinden we het kamp. Bert zelf is er niet, maar Jens haalt de motor op met twee zoons en een buurman nadat we de ergste regenbui aan ons voorbij hebben laten gaan. De zon straalt en we krijgen een heerlijke lunch voor gezet van de vrouw van Bert. Ook het avondeten en het ontbijt zijn super lekker. Een combinatie van Mongools en Nederlands. Het voelt zo lekker om mijn tanden in een boterham met oude kaas, mosterd en komkommer te zetten! Ze maken hun eigen komijnkaas en yak-yoghurt. Wij eten tot we knappen.

Op onze laatste dag is het zonnig en 30 graden. Jens rijdt soepel door de eerste rivier heen, maar in de tweede valt hij om. We duwen de motor omhoog, maar Jens is zijknat. We komen bij een brug aan waar we overheen dachten te kunnen, maar er is een trap omhoog. Ik voel me zo boos en moe van dit gedoe. We rijden een stuk verder een kiezelstrand op en zien de overkant waar we naartoe moeten, maar dan moeten we eerst een breed stuk met redelijk sterke stroming oversteken. Ik besluit een groep picknickende Mongolen aan te spreken en hoewel ze geen Engels spreken steekt een van de mannen met me over en rijdt hij onze motor zo naar de overkant. Ervaring baart kunst zullen we maar zeggen. Ik ben zo ontzettend opgelucht! Eindelijk.
    Dan blijkt de man Nederlands te spreken omdat hij vijf jaar in Amsterdam heeft gewoond. Ik verzin dit niet haha.

We rijden terug via een omweg zodat we het 40 meter hoge Chenggis Khan standbeeld nog kunnen zien en komen na een paar uur veilig terug in Ulaanbaatar :)