Indonesia
Pujinan

Munduk en Lovina

February 16, 2023 in Indonesia

Ik ben alleen op pad momenteel in het noorden van Bali. Vlak voor m'n vertrek ben ik nog gaan duiken bij Nusa Penida. In 3 duiken heb ik veel moois gezien waaronder roggen (manta rays), schildpadden en moray eels. Ik wilde ook graag de drukke toeristische stad uit en het liefst ook even ontsnappen van de benauwdheid van Zuid-Oost Azië. Vandaar dat ik hierna naar Munduk ben gegaan; een klein dorpje hoog in de bergen waar het een stuk koeler is. Er komen hier nauwelijks toeristen, en dat merk je zowel in hoe vriendelijk de lokale mensen hier zijn alsook aan de weinig aanwezige infrastructuur voor toeristen (zoals gebrek aan vervoer, supermarkten, westerse eettentjes of borden/menukaarten in het Engels). Het busje die ik vanuit Ubung nam zette me nog een uur lopen van mijn hotel af, maar gelukkig was er een vriendelijke meneer die mij en m'n zware tassen op zijn scooter naar een plek bracht waar ik een scooter kon huren. Ik heb de afgelopen dagen dan ook heerlijk overal zelf heengetoefd, alhoewel ik vandaag ook door een fikse bui heb gereden waarbij het water over de steile bergwegen stroomde.

Omdat het hier zo rustig is heb ik de afgelopen dagen een groot hotel met zwembad en mooi uitzicht voor mezelf gehad voor de prijs van iets meer dan een groot biertje per nacht. Er is hier weinig te doen maar wel prachtige uitzichten en ik zit midden in de natuur. Ik heb een aantal watervallen bezocht en ben vanochtend om half 4 opgestaan om naar Lovina te rijden. Dit is een kustplaatsje in het noorden waar veel mensen naar toe gaan om dolfijnen te spotten. Ik heb er veel gezien toen ze boven kwamen voor lucht en zelfs één een paar sprongen uit het water zien maken. Ook kon ik met een scubamasker aan de boot hangen om ze onder water te zien, maar omdat het water erg troebel was heb ik slechts een groepje van vijf gezien die snel uit het zicht richting de bodem verdween.

Ik heb bij het hotel ook vrienden gemaakt met wat straathonden die me graag opzoeken voor een aai (en de leverworst die ik ze geef). Morgen ga ik richting Gilimanuk om daarna met de boot de oversteek te maken naar Java. Ik heb momenteel nog geen concrete plannen wat ik bij aankomst daar zal doen, maar ik houd jullie op de hoogte!

- Jochem

Pujinan