Iran
Lāveh

Wandeldag 2 - Oase

September 14, 2022 in Iran ⋅ ☀️ 28 °C

De plek waar we nu heen gaan is de favoriete plek van de nomaden om te verblijven tijdens hun trektocht. Er is daar genoeg ruimte voor de geiten, vers water en een rivier om in te wassen.

Maar voordat we kunnen uitrusten op deze mooie plek moet er zout verzameld worden. Zout is belangrijk voor de geiten om gezond te blijven. Het zout stroomt hier op sommige plekken opgelost in water uit de grond en kristalliseert in ondiepe poelen. De nomaden verzamelen dit, breken het in kleine stukken door er met stenen op te slaan en geven het dan aan de geiten.

Omdat het leven van nomaden zo simpel is, is er ook niet veel vermaak (is ook niet veel tijd voor). Wanneer er dan een vreemdeling met je mee loopt die niet kan fluiten is dat best grappig. Maar als hij dan ineens op het hoedje van een eikel begint te fluiten kan je niet geloven wat er gebeurt. Mojtaba probeerde vervolgens ook op mijn manier te fluiten, maar dat ging hem niet zo makkelijk af. Hij gaf niet op en bleef het de hele dag proberen en werd steeds beter. Aan het einde van de dag wilde hij heel graag zijn ouders laten zien wat hij geleerd had. Het was zo mooi om te zien hoe iemand zo blij kan worden van zo iets simpels als fluiten met een eikelhoedje.

Lāveh, Laveh, لاوه