Iran

Top 10 Travel Destinations Ostān-e Chahār Maḩāl va Bakhtīārī
Show all

De nomadische familie gevonden

September 12, 2022 in Iran ⋅ ☀️ 25 °C

Na een stuk rijden en goed luisteren hoorde ik bellen van de geiten rinkelen. Eindelijk. Naseh en ik pakken onze tassen en stoppen er zo veel mogelijk groeten, fruit, bonen en rijst in als mogelijk is.

Ik ben wel een beetje gespannen, er is nu echt geen weg terug meer, maar ik heb er vooral enorm veel zin in.

Naseh en Mohammed maken zich vooral nog zorgen over mijn schoen keuze. Zelf heb ik wel vertrouwen in mijn keuze en dat zal ik ze laten zien :).

Ik werd meteen aan het werk gezet en moest met de zoon van de familie mee lopen om de geiten te verzamelen. Na het verzamelen gingen we naar een spreng, zodat de geiten konden drinken. Zelf heb ik ook het water uit de spreng geproefd. Vers uit de grond en afgebakend met stenen, dus dat durfde ik wel aan.

Brood

September 14, 2022 in Iran ⋅ 🌙 25 °C

De cultuurverschillen zijn groot. Dat is ook te zien aan het brood bakken. Dit wordt alleen gedaan door de vrouwen. Ze zitten eigenlijk altijd apart van de mannen, niet alleen tijdens het koken.

Het brood bestaat uit meel, soms gemaakt van eikels, water, geitenmelk en wat zout.

Na lang kneden wordt het deeg opgedeeld in bollen, net alsof er pizza van gemaakt gaat worden. Het deeg is erg elastisch en rekt niet graag uit. Door gebruik te maken van een deegroller en het deeg rond te gooien wordt het net een grote pannenkoek. Het deeg wordt op een groot kussen gegooid, waarna het op de pan boven het vuur gedaan wordt. Het brood bakt dat in een minuutje af.

Brug oversteken

September 14, 2022 in Iran ⋅ ☀️ 15 °C

De rivier die we volgen stroomt te snel om doorheen te lopen. Gelukkig is er een oude, vervallen en zeer roestige brug die we kunnen gebruiken. Eén ezel had daar geen zin in en moest met drie personen naar de overkant geduwd worden. Zodra de eerste geit de weg had gevonden volgende ze allemaal en kwamen zonder problemen aan de overkant.

Deze oversteek ging een stuk beter dan een oversteek die Mohammed en zijn familie vier jaar geleden meemaakten. Naseh vertelde mij dat ze een vergelijkbare brug met een grotere rivier probeerden over te steken. Niks bijzonders voor de familie, maar dit keer besloot hun paard, dat voorop liep op de brug, dat hij er toch geen zin in heeft. Hij keerde om en de ezels volgden het paard terug naar de oever. Eenmaal bij de oever probeerde Mohammed met geluiden en stenen de dieren naar de overkant te krijgen. Het paard besloot dat het wel door het water kon lopen. En dat kan hij, maar de ezels die volgenden waren kleiner, zwaar bepakt en konden niet tegen de stroming op. De familie zag hun hele huishouden in een paar seconden wegstromen. De dagen daaropvolgend hadden ze niet eens kleden om op te slapen en moesten op de grond liggen. Enkel wat ze op zich droegen en de geiten is wat erover bleef.

Ondanks deze enorm tegenslag hebben ze weer een huishouden op kunnen bouwen en gaan door met hun nomadische levensstijl.

Wandeldag 3 - of toch niet?

September 15, 2022 in Iran ⋅ ☀️ 28 °C

Omdat de familie erg van deze plek houdt blijven we hier de hele dag. Dan hebben mijn kuiten ook tijd om bij te komen. Deze dag bestond uit geiten zoeken, thee, eten, meer thee, leren over de nomaden en specifiek de familie dynamiek in deze familie, fotograferen en boter-kaas-en-eieren.

Omdat we niet gaan lopen vandaag kon ik iets langer slapen. Niet te lang, want er moet wel op de geiten gelet worden. Mojtaba, wie de taak heeft overdag op de geiten te letten dacht daar anders over. Hij sliep te lang en stond niet op wanneer zijn vader hem riep. Ook wanneer zijn vader riep dat de geiten wegliepen kwam hij niet overeind. Dit had als resultaat dat een aantal geiten kwijt raakten. Mojtaba was de hele dag bezig met het zoeken naar de 30!!! missende geiten. Hij heeft ze niet allemaal kunnen vinden. Wat doe je dan om je geiten te vinden? De nomaden schieten met hun geweer om de geiten te laten schrikken. Ze gaan dan rennen, waardoor je hun bellen kan horen rinkelen. Laat in de avond hadden ze de meeste gevonden. Om het zeker te weten moeten we de geiten tellen. Wat een chaos is dat zeg.

Over de familiedynamiek in deze familie had Naseh mij wat te vertellen. Hij merkt dat de kinderen van deze familie opstandiger zijn en de vader tegenspreken. Ik vroeg Naseh of dit goed of slecht was in zijn ogen. Het is volgens hem niet goed. De vader is ouder en heeft meer ervaring dan de kinderen. Hij weet wat er gedaan moet worden en wanneer daar niet naar geluisterd wordt zullen de kinderen ook niet leren wat juist is. Zo beveel hij in de avond dat de kippen in hun kratten gezet moesten worden. Dit hadden ze niet gedaan, waardoor er de volgende ochtend, in het donker, gezocht moest worden naar de kippen. Hiervoor vertrokken we later. Naseh weet niet hoe dit komt, maar heeft wel een vermoeden. Vier jaar geleden probeerde Mohammed, de vader, een boom op te tillen. Dit ging fout en Mohammed verongelukte. Hij moest 6 maanden revalideren in het ziekenhuis, omdat hij geen gevoel meer had onder de borst. In deze tijd heeft de familie het moeten doen zonder de vader. Hij was even niet meer de baas en nu hij weer terug is, is hij nog steeds een stukje autoriteit kwijt. Of dit ook echt klopt zullen we nooit achter komen. Het is een nogal gevoelig onderwerp.

Thee. Ik heb het al eerder benoemd. Elke maaltijd en elke pauze gaat gepaard met thee. Dat was echter niet altijd zo. Volgens mijn gids zit het als volgt. Koffie was het populairste drankje tot de Britten thee brachten met hun invasie in 1941. Handelaren brachten thee met zich mee en verkochten het aan de lokale bevolking. En zoals bij de Britten moest er ook suiker in de thee. Op een gegeven moment waren de religieuze leiders het niet eens met Engeland en verboden daarom suiker. Dit was slecht nieuws voor de handelaren. Ze klopten aan bij de religieuze leiders en na onderhandelingen (lees: omkoping) werd deze beslissing teruggedraaid. Dat was alleen niet zo simpel gedaan, omdat je niet kan zeggen x is slecht en de volgende dag x is toch goed. Daarom hadden ze verzonnen dat je een suikerklontje in de thee moet dopen en vervolgens in je mond stoppen. Dan is de suiker gewassen en schoon. Dat is waarom de Iraniërs een klontje suiker in hun thee dopen en vervolgens niet in de thee laten vallen, maar opeten of weg drinken met thee. De naam voor thee wordt overigens uitgesproken als Easteacan. Dit is afkomstig van East Tea Can. Oftewel een blik thee uit het oosten (Europa).

Deze plek was zeker mooi en daarom waren er ook andere nomadische families gestopt. Eén van die families heeft dicht bij een schaap verloren. De vader van de familie kwam zijn excuses aanbieden voor de stank, want man man man, wat ruikt een rottend schaap sterk. Het hielp ook niet dat hij hoger lag waardoor de wind de geur makkelijk kon verspreiden.

Wandeldag 2 - Oase

September 14, 2022 in Iran ⋅ ☀️ 28 °C

De plek waar we nu heen gaan is de favoriete plek van de nomaden om te verblijven tijdens hun trektocht. Er is daar genoeg ruimte voor de geiten, vers water en een rivier om in te wassen.

Maar voordat we kunnen uitrusten op deze mooie plek moet er zout verzameld worden. Zout is belangrijk voor de geiten om gezond te blijven. Het zout stroomt hier op sommige plekken opgelost in water uit de grond en kristalliseert in ondiepe poelen. De nomaden verzamelen dit, breken het in kleine stukken door er met stenen op te slaan en geven het dan aan de geiten.

Omdat het leven van nomaden zo simpel is, is er ook niet veel vermaak (is ook niet veel tijd voor). Wanneer er dan een vreemdeling met je mee loopt die niet kan fluiten is dat best grappig. Maar als hij dan ineens op het hoedje van een eikel begint te fluiten kan je niet geloven wat er gebeurt. Mojtaba probeerde vervolgens ook op mijn manier te fluiten, maar dat ging hem niet zo makkelijk af. Hij gaf niet op en bleef het de hele dag proberen en werd steeds beter. Aan het einde van de dag wilde hij heel graag zijn ouders laten zien wat hij geleerd had. Het was zo mooi om te zien hoe iemand zo blij kan worden van zo iets simpels als fluiten met een eikelhoedje.

Wandeldag 2 - Verwondering en pijn

September 14, 2022 in Iran ⋅ ☀️ 15 °C

We kwamen gisteren in het donker aan op onze slaapplek. Nu het licht wordt kan ik eindelijk zien waar we beland zijn. Het enige teken van beschaving zijn de paden die we gevolgd hebben, verder zijn we helemaal alleen. Wanneer ik mijn slaapzak wil verlaten wordt ik met geweld herinnerd aan de avonturen van de voorgaande dag. Mijn kuiten hebben nog nooit zo beurs gevoeld. Normaal gesproken zou ik dan besluiten om niet te gaan sporten of het rustig aan te doen. Dat is hier natuurlijk geen optie. Dus snel even masseren, ontbijten en weer wandelen. Langzaam aan worden mijn kuiten weer soepel en kan ik meer genieten van het uitzicht. We volgen een rivier die ons uiteindelijk naar een groen grasveld moet leiden. Hier mogen de geiten eigenlijk niet grazen, omdat het eigendom is van een dorpeling. Maar omdat de geiten een voedselgebrek hebben besluit de familie toch om er even te stoppen.

Onderweg vindt Mojtaba een paar bomen met granaatappels. Ze zijn nog niet helemaal rijp en dus nog een beetje zuur. Toch heb ik er een aantal op, want ze smaakte zoooooo ontzettend goed. Dat zulk lekker fruit kan groeien in zo’n droog klimaat.

Wandeldag 1 - Drinkpauze

September 13, 2022 in Iran ⋅ ☀️ 25 °C

Lopen er geiten rond deze bron? Ja. Is dit water schoon? Geen idee. Heb ik dorst? Enorm. Heb ik direct uit de bron gedronken? Ja.

Het is stoffig. We zijn net een enorme helling afgedaald. Deze helling was in slechte staat door de regen van een paar weken eerder. Een paar keer ben ik bijna uitgegleden over een paar rollende stenen. Ik moet nog even wennen aan het wandelen in de bergen met een grote rugzak, maar het uitzicht is altijd prachtig. De paden die we volgen zijn in de loop der jaren ontstaan door de honderden geiten die deze bergpassen trotseren. Dat is in ieder geval een meevaller.Read more

Wandeldag 1 - De eerste echte stappen

September 13, 2022 in Iran ⋅ ☀️ 13 °C

Daar gaan we dan. We stonden rond half 6 op. Het wordt namelijk een lange dag. Nog voor zonsopkomst hebben we ons ontbijt, brood, op. Terwijl de ouders en dochters de spullen inpakken gaat de zoon alvast vooruit met de geiten. Ik en mijn gids lopen met hem mee, om te helpen. Ten minste, dat is wat mijn gids mij vertelde, maar eigenlijk ben ik niet snel genoeg en heb ik wat voorsprong nodig. Dat is niet erg, ik heb immers minder ervaring in deze bergen dan de mensen die er al generaties lang wonen.

De zon begint al snel te branden in mijn nek en dan wordt het echt een stuk zwaarder. Het is zo droog, hoog en heet. Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt. Op deze hoogte zijn alle struiken ook heel gemeen. Ze hebben allemaal doornen van minstens 3 centimeter. De geiten eten deze zo op, maar ik raak ze het liefst niet eens aan.

Eerste avond maal met de familie

September 12, 2022 in Iran ⋅ 🌙 23 °C

Ik was niet verrast toen er brood neergelegd werd. Het zal mij niet verbazen als bij elke maaltijd brood zit. De familie werkt de hele dag hard en hebben dus ook veel koolhydraten nodig.

Het is nog onwennig eten, tot vermaakt van de kinderen. Die zijn natuurlijk niet gewend dat iemand niet weet wat hij zonder bestek aan moet.

Ik vroeg mij meteen af hoe het komt dat de geiten niet weglopen. Naseh vertelde mij dat geiten bang worden in het donker en daarom samen op één plek blijven. Overdag moet er wel iemand ze in de gaten houden, want dan gaan de geiten op zoek naar eten.

Traditioneel kleed in de maak

September 12, 2022 in Iran ⋅ ☀️ 13 °C

In het dorpje waar wij overnacht hebben maken de bewoners heel veel zelf. Zo ook kleden. Mohammed, de man rechts in beeld en tevens de man die (hopelijk) weet waar de nomaden zijn, bracht mij naar dit meisje dat bezig is met het maken van een kleed. Dit kleed wordt dus helemaal met de hand geweven. Ook het patroon wordt zonder voorbeeld gemaakt. Het kleed wordt zo gemaakt dat er geen begin en einde is. Het loopt rond. Ik schat de lengte in op zo’n 12 tot 15 meter. Hier doet ze maximaal 2 weken over. Het filmen mocht ik alleen vanuit deze hoek doen, zodat het gezicht van het meisje niet zichtbaar zou zijn.

Wanneer het kleed af is kan het verder verwerkt worden als kleed, kussen of tapijt. Voor een kleed worden meerdere banen aan elkaar gemaakt. Vervolgens vouwen ze het dubbel om er vulling in te kunnen doen. Het resultaat is een warm en enorm stevig kleed. Ik vond het patroon zo mooi dat ik er graag een stuk van mee naar huis neem. De prijs voor 2 meter was 20 euro, maar ik vond het meer waard. We hebben afgesproken dat Mohammed de stof voor mij gaat ophalen wanneer het klaar is en dan aan mij geeft voordat ik weer naar huis ga. Hopelijk komt dat goed.

Ostān-e Chahār Maḩāl va Bakhtīārī, Ostan-e Chahar Mahal va Bakhtiari, اُستانِ چَهار مَحالّ وَ بَختياری