Israel
Qiryat Tiv‘on

Drijven op de Dode Zee

February 24, 2023 in Israel ⋅ 🌙 13 °C

Vroeg uit de veren want vandaag was het de dag om een bezoek te brengen aan de Dode Zee. Een rit van meer dan twee uur, maar het steeds veranderende landschap doet je dat snel vergeten.

We beginnen met een ontbijt op de top van Mount Shaul, dat onderdeel uitmaakt van het Gilboa gebergte. Dit werd verzorgd door twee hele lieve gastouders, welke ook onze chauffeurs en gids waren van vandaag. Het uitzicht nog wat mistig, maar naarmate de lucht steeds meer opklaart, adembenemend!

We arriveren bij een eerste checkpoint en daarmee treden we de oostkant van de Westelijke Jordaanoever binnen, Palestijns grondgebied. De weg loopt parallel aan de Jordaan, aan de overkant van de rivier hebben we goed zicht op Jordanië. Hier vind je veel nederzettingen, begrijpelijk want het is de enige bron die het land van water voorziet.
      Vanuit het hooggebergte in Libanon en de Golan wordt het meer van Galilea aangevuld. Via een stuwdam controleren de Israëlí hier de waterstand van de Jordaan, waardoor Jordanië zeer afhankelijk is van haar buurland. In het vredesverdrag tussen beide landen is vastgelegd dat Israël verantwoordelijk is voor het vullen van de Jordaan.
      De Jordaan waar Jezus is gedoopt door Johannes de Doper, helaas komen we net te laat aan om een blik te werpen op deze bedevaartsplek. Nog steeds worden er Christenen gedoopt in de Jordaan. Het gebied voelt als een grote overhoring levensbeschouwing, maar in de praktijk lijk ik de verhalen uit de Bijbel beter te kunnen plaatsen.

De plek waar Jezus is gedoopt is nu op papier Palestijns grondgebied, maar in de praktijk is de kustroute een plek waar beide partijen elkaar ontmoeten.
      De groenwitte nummerborden behoren toe tot de Palestijnen de geelzwarte tot de Israëlí. Gecompliceerd wordt het bij het passeren van enkele plaatsen in 'The Westbank', zo is de oeroude stad Jericho verboden voor Israëlí. Als toerist kun je er wel komen, maar voor nu laten we deze tevens Bijbelse plek achter ons.

Naarmate het landschap van een groene oase verandert in een woestijnachtig gebied weten we dat de Dode Zee niet ver weg is. Onderweg zien we brede paden in het gebergte als gevolg van geulerosie dat is veroorzaakt door hevige regenval. Dit jaar kwamen nog elf schoolkinderen om door de hevige modderstromen die met een gigantisch kracht de berg afdenderen en zij werden verrast.

De Dode Zee was een leuke ervaring en je blijft daadwerkelijk drijven. Het is het diepste punt van de aarde op een continentale plaat, zo'n 400 meter diep.
      Daarnaast is het een beetje een vies modderbad gevuld met heel zout water. Eenmaal in je ogen of in een open wondje doorsta je helse pijnen. Je lijf trekt zich zeker nog twee uur strak nadat je het water bent uitgegaan. Een duik in een zoetwaterbad was dan ook best lekker. Helaas horen we ook dat de Dode Zee wordt bedreigd door grote bedrijven die steeds vaker een beroep doen op de mineralen. Dit heeft grote gevolgen voor het gebied, zo daalt de bodem steeds vaker.
      Al met al een top dag! Tot morgen!

Mountainbiken en strand Haifa

February 26, 2023 in Israel ⋅ 🌙 14 °C

Om 7.30 uur word ik opgehaald voor een mountainbike tour. Noam is mijn contactpersoon en hij brengt mij naar zijn woonplaats Shinshit, een kwartiertje rijden van mijn verblijf.

Ik krijg een fiets en een helm en we vertrekken. De overheid heeft onlangs flink geïnvesteerd in wandel en fietspaden, het ziet er allemaal gelikt uit.
      Volgens Noam is dit de mooiste tijd van het jaar om te fietsen, want de omgeving is groen en de temperatuur laat het toe.

We rijden door een glooiend landschap dat werkelijk prachtig is. Het doet mij denken aan de Ardennen.
      Onderweg rijden we langs dorpen waar bedoeïenen leven. Dit zijn oorspronkelijke nomaden, maar steeds vaker hebben ze een vast verblijf en houden ze vee. Ze leven volgens Noam een teruggetrokken bestaan in Israël.

Onderweg bespreken Noam en ik de wereldpolitiek. Ik verontschuldig mij op voorhand voor mijn directe aanpak, iets waar ik me als Nederlander bewust van wil zijn. Noam lijkt mijn vragenvuur wel te waarderen.

Noam geeft aan dat hij na 30 jaar tijd weer de straten op is gegaan om te protesteren, dit om de democratie in zijn land te bewaken. De geschiedenis heeft geleerd dat het steeds weer mis kan gaan, aldus Noam. Toen hij op 4 november 1995 een vredesmanifistatie in Tel Aviv bijwoonde leek vrede dichterbij dan ooit. Maar juist op dat moment werd hun leider en premier Yitzhak Rabin vermoord.

Noam is net als alle Israelí die ik spreek geïnteresseerd in mijn reis naar Libanon en vraagt mij hoe het daar is. Het is voor hem onmogelijk dit buurland te bezoeken, net als de andere omliggende Arabische landen (met uitzondering van Jordanië). Met het Franse paspoort dat hij tevens bezit denkt hij erover na om ooit een bezoek aan Egypte te brengen, maar hij weet niet of dat veilig is.

Opeens bedenk ik mij hoe treurig deze situatie in Israël kan zijn. Noam heeft een kast van een huis, maar heeft een beperkte vrijheid zich in de regio te bewegen. De Palestijnen in de Westelijke Jordaanoever hebben binnen Israël een mogelijk nog beperktere bewegingsvrijheid, waar zij gebonden zijn aan de toegewezen gebieden.
      Het conflict zie ik nu als een grote matroesjka, waarin iedereen wordt beperkt in zn vrijheid. De een wat meer dan de ander. En binnen dit beeld zijn er ook weer duizend uitzonderingen en is de situatie zeer complex.
      Ik besluit het te hebben over Caroline van der Plas, nu we toch de wereldproblematiek aan de kaak stellen.

Ik heb een topochtend gehad met Noam, maar was wel redelijk kapot van al dat klimmen met de fiets. Mijn verkoudheid hielp hierin niet mee, maar deze trip kan ik weer afstrepen van mijn lijstje.

In de middag gaf ik Haifa een tweede kans en ben naar het strand gegaan. Dit was ok, maar haalt het niet bij de boulevard van Tel Aviv. Ik vind het maar een aparte stad.

Voor nu, doei!

De vrijeschool in Tiv'on

February 27, 2023 in Israel ⋅ 🌙 15 °C

Shaked High School is de vrijeschool waarmee we de uitwisseling doen.
      Het is een kleinere school dat gevestigd is op het terrein van Oranim Academic College in Tiv'on.

Wanneer ik aankom zie ik onze Rotterdamse studenten een balletje trappen. Ik kan het niet laten en sluit mij aan. Niet veel later worden we uitgedaagd door de studenten uit Israël die zeer goed kunnen voetballen. We moeten ons verlies nemen.

Blijkbaar zie ik er heel erg jong uit, want iedereen ziet mij aan voor student. Je kunt je afvragen of dit aan mijn jong uitziende gezicht ligt of aan de volwassen gezichten van deze tieners, die vrijwel allemaal een baard hebben.

Ik bezoek een les houtbewerking en ben onder de indruk van de creaties van de leerlingen.
      Na deze les bekijk ik de werkstukken van onze leerlingen, die een print aan het maken zijn. De docent is vriendelijk en inspirerend. Op de achtergrond klinkt een lekker muziekje, deze lijkt de leerlingen in trance te brengen.

We sluiten af met een muziekles. Dit wordt gedaan in een prachtige theater met een machtig uitzicht over Tiv'on. De les ziet er zo ontspannen uit, er wordt gekletst en een leerling klimt in een boom. Niet veel later besluit laatstgenoemde zijn basgitaar te pakken en gooit er een heerlijke solo uit. Er ontstaat een jamsessie onder leerlingen, andere leerling gaan dansen. Over activerend onderwijs gesproken: wat is dit voor een droomschool?!

Niet veel later vertrekt de groep voor een lunch bij een van de Israëlische studenten. Ik neem een late lunch en besluit bij de paarden te kijken van Miri en Dorand. Hier is hun dochter hard aan het werk om ze te voeren. Wat is het hier gemoedelijk en mooi, je waant je hier in een vreedzaam paradijs.
      Helaas is de werkelijk van dit land anders en dat heeft ons doen besluiten het bezoek aan Jeruzalem te schrappen. Akko we komen eraan!

Aankomst Kiryat Tivon

February 23, 2023 in Israel ⋅ 🌙 12 °C

Na een klein half uur lopen door Tel Aviv bereik ik het centraal station van de stad en vanuit hier vertrek ik naar Haifa.
      Ik vertrek om 8.30 uur en zie de stad ontwaken, heerlijk vind ik dat. Een nieuwe dag is begonnen, welke ietwat bewolkt is.
      Voor omgerekend €7 pak ik de trein naar Haifa. Een prima trein welke Tel Aviv verbindt met het noorden.
      Ik weet hoelaat mijn trein komt en dat is maar goed ook, want van het matrixbord word ik niet veel wijzer.

In Haifa word ik opgehaald door Sharon, mijn contactpersoon in Israël en docent van de 'Shaked High School', de vrijeschool in Tivon.
      We vertrekken per kabelbaan richting het hoogste punt van Haifa, hier heb je prachtig uitzicht over de noordelijke regio. In de verte zie ik de bergtoppen van Golan en het grensgebied met Libanon, daartussen een groene strook van de Israël Vallei die zo de Middellandse Zee in lijkt te verdwijnen.
      Een aantal jaar geleden was ik in Libanon waar ik de meest vriendelijke mensen heb ontmoet, nu sta ik met Sharon aan de andere kant van de grens en ook zij is uiterst vriendelijk. Toch heerst er spanning tussen beide landen wat soms leidt tot hevige beschieten. Sharon spreekt over de vijand en ik besluit niet door te vragen.

In de auto spreken we over de huidige politieke onrust in het land. Volgens Sharon veroorzaakt door een drietal zaken. Allereerst de Orthodoxe Joden die in haar woorden vooral profiteren van de staat en zelf een kleine bijdrage leveren aan de economie van Israël. Ze hebben veel invloed en willen een radicaal beleid voeren, waarin vrouwen weinig rechten hebben. Ze wijst naar Iran, " dat moeten we als vrij land niet willen".
      Een tweede probleem zijn volgens haar de zionisten uit Afrika met hun eigen ideeën, die sterk afwijken van een groot deel van de bewoners. Een land gevormd door mensen uit alle windstreken zal vaker te maken hebben met interne conflicten. De dienstplicht moet volgens haar tevens leiden tot meer nationale eenheid. Als laatste benoemt ze de grootschalige corruptie in het land, het vertrouwen bij mensen is weg.

Ik word afgezet bij mij airbnb waar ik vriendelijk ben ontvangen door Dorand en Miri. Het is een mooi appartement en in de tuin lopen veel dieren, waaronder een paard en een ezel. Hier kom ik denk ik wel tot rust.

In de avond word ik uitgenodigd voor een etentje bij Yaal een collega van Sharon. Wat een lieve mensen en erg gastvrij! Ze zijn geïnteresseerd in mijn verhaal, delen reisverhalen en bekijken de kaarten van beide landen. Het eten is verrukkelijk en ook nog eens plantaardig. Wat een gezellig avond!
      Vroeg naar bed, want om 7.00 uur zullen we vertrekken naar de Dode Zee. Zin in!

Akko

February 28, 2023 in Israel ⋅ 🌙 19 °C

Doordat we vandaag uit veiligheidsoverwegingen niet naar Jeruzalem gaan hebben we besloten naar het Arabische kustplaatsje Akko te gaan.

Al in de Kanaänitische tijd, zo'n 2000 jaar voor Christus leefde er mensen in de stad Akko. Vervolgens is de stad overgenomen door de Feniciërs, Grieken, Romeinen, Kruisvaarders en Ottomanen. In de stad zijn de invloeden hiervan goed terug te zien. Zo is de stad opgebouwd in verschillende lagen en is op sommige plekken een hele nieuwe stad op een oudere stad gebouwd.
      De strategische ligging van de stad is altijd belangrijk geweest voor de handel met het achterland, zo heeft de stad een gouden periode gekend met economische voorspoed.

Door de stad slenteren kan hier heel goed, want in de oude vesting is genoeg te zien. Zo vind je er een typische Arabische markt en zijn de straten aangekleed met heel veel kunst. Daarnaast kun je lekker aan het water zitten en langs het haventje lopen. Op de oude stadsmuur zijn punten te vinden die een mooi uitzicht bieden op de Middellandse Zee.

Een aanrader is om voor 50 Shekel een museumkaart te kopen, omgerekend €12,50. Dit geeft je toegang tot een interssant museum over historie van de stad, dat tevens oudere delen van de stad blootlegt. Daarnaast kun je naar een oud badhuis, waarin je op een interactieve manier uitleg krijgt over de ontstaansgeschiedenis. Ook kun je naar een oude Synagoge, een moskee en een stadstuin. De musea zijn zeer uitgebreid en netjes onderhouden.

Voor degene die dat wil kan zijn dag afsluiten op het strand. Vandaag was het 27 graden dus enkele van ons kozen voor deze optie.
      Al met al een top dagje!

School, Haifa en afscheid

March 1, 2023 in Israel ⋅ 🌙 19 °C

Vandaag begon ik mijn dag met een hardloopsessie. Slechts 3 km, maar met genoeg hoogtemeters een prima start van de dag.

Vervolgens ben ik naar school gegaan, hier maakte onze leerlingen hun kleine project af waaraan ze deze dagen aan hebben gewerkt. Ze hebben een stempel gemaakt doormiddel van gutsen. De eindresultaten waren gaaf! Een leuke afronding van hun periode op de school en tevens een mooi aandenken aan de school.

Vervolgens zijn de leerlingen naar Haifa gegaan om te shoppen. Ik ben met Yolande en Ido tevens naar Haifa gegaan voor een museumbezoek. Er was een expositie over ademhaling die de moeite waard was. Vervolgens hebben we door het Arabische gedeelte van Haifa gelopen en falafel gegeten. De beste die ik tot nu toe op heb. Het was een leuk en authentieke zaak gerund door een familie en een begrip in de stad.

In Kyriat Tiv'on begon mijn afscheidstournee. Zo ben ik eerst naar mijn contactpersoon Sharon gegaan wie mij enorm heeft geholpen gedurende mijn verblijf in Tiv'on. Zij bracht mij in contact met tal van lieve mensen die mijn verblijf zeer aangenaam hebben gemaakt.
      Vervolgens ben ik naar mijn favoriete sushitent gegaan, een afscheid aan het heerlijke eten. Als stamgast krijg ik naast mijn sushi ook een shotje van het huis. Lechajim!

Afsluiten doe ik bij mijn airbnb bij Doran en Miri. Zij waren zo ontzettend lief voor mij gedurende mijn verblijf.
      Yolande, Ido,Yaal, Noam, Hadassah, Miri, Doran, Sharon, de vader van Noam, stuk voor stuk toppers! Mijn vriendenkring is weer wat groter en mijn rugzak weer wat voller! Thank you!

Israel, Galilee

February 1, 2015 in Israel ⋅ ☀️ 18 °C

Diane Bar-Giora
      The painting itself represents the concept of your project - of sharing and generosity of spirit - which is high uplifting and hopeful. The shapes and colors used in this painting are almost child-like, evoking feelings of hope. Thank you.Read more

Qiryat Tiv‘on, Qiryat Tiv`on, Kiryat Tiv‘on