Lys, mennesker og flyvende julemand

December 2, 2017 in Germany ⋅ ⛅ 0 °C

Det er blevet aften og endelig... NU skulle vi ned til rådhuset og se om det nu også passede, når mange mennesker siger at Hamborg julemarked virkelig er så fantastisk.

JA DET ER... Når man kommer gående ind gennem Hamborg by og skal gøre sig umage for at se en lille smule juleudsmykning, falder man nærmest på halen, når man drejer ind på selve rådhuspladsen, for HER er der jul, nærmest i overdreven forstand.

Men dete r VILDT smukt og uanset om man bryder sig om jul eller ej, er jeg sikker på du vil blive ret overrasket. Det kan de altså, de Tyskere...

Men, der er et stort men. Her er ikke bare MANGE mennesker. Faktisk er det det vildeste vi nogensinde har prøvet. Du bliver MAST og kan kun følge strømmen. Mange har naturligvis små børn med, men jeg synes faktisk det er rigtig synd. De små stakler sidder nede i deres klapvogne og ser ikke skyggen af jul, kun en masse ben som står stille foran dem.

Lyt til et godt råd; Har du små børn, så tag istedet til f.eks. Budapest. Her er lige så meget jul, og selv om her selvfølgelig også er mange mennesker, er der alligevel LANGT BEDRE plads til de små mennesker.

Men ellers, så er Hamburg julemarked bestemt imponerende. De har gjort seriøst meget ud af det og selv julemanden, kan man opleve komme svævende bag sit rensdyr, hen over pladsen, flere gange i timer.

Vi var her ikke meget mere end en lille times tid. Det skyldtes nu ikke KUN de (alt for) mange mennesker, men i særdeleshed, at jeg nu var blevet ramt af en voldsom mavediare, og SÅ er der altså ingen fornøjelse ved at stå stille sammen med det som føltes som "millioner" af andre mennesker.

Vi kunne ikke finde toiletter og når man endelig fandt nogle, var der mere end 30 minutters kø og venten.

Men bortset fra at vi måtte afkorte vores julerejse p.g.a. sygdom, så er det ganske rigtigt, at julemarkedet i Hamborg CENTRUM er smukt, endda i særklasse smukt. Men resten af byen er ryddet for jul og her er voldsomt mange for mange mennesker. Så for vores vedkommende, blev det til to besøg; første og sidste.