Ivan A. Fræer

Joined January 2017

Hygge og u-hygge i Mdina

April 26 in Malta

Vi havde også hørt meget godt om Mdina og derfor valgte vi på vores sidste dag, at tage bussen derop. Det skulle vi ikke fortryde. Mdina er ikke bare smuk, det er også et hyggeligt område og byen byder på mange og meget smalle gader.

Hoved attraktionen i Mdina er det smukke og meget store område omkring St. Paul's Cathedral. Området er hegnet inde af en smuk bymur og indenfor finder vi så bla. katedralen, men også f.eks. St Paul’s Catacombs og det specielle Mdina Dungeons Museum, (som også ses på nogle af nedenstående billeder).Read more

Den Blå Lagune

April 25 in Malta

Nu var turen kommet til besøg i Den Blå Lagune hvor vi fik et par timer på egen hånd. Nogle valgte at bade i det helt fantastisk smukke lyseblå vand, mens andre gik rundt på må og få og f.eks. "besteg" det forholdsvis høje "bjerg". Vi forsøgte også, men jeg måtte ca. halvvejs oppe, melde pas, (jeg har jo en dårlig fod, og dermed en god undskyldning ;-)

Men hold da op hvor er det vand smukt. Det er en oplevelse som jeg vil anbefale enhver som er på ferie på Malta at besøge.

Vi var også forbi øen Gozo hvor den tidligere så kendte klippe 'Det Blå Vindue' fandtes. Desværre styrtede klippen som bekendt sammen, tilbage i Marts 2017.

Besøget på øen Ghawdex

April 25 in Malta

Efter vores tur ind i De Blå Grotter, sejlede vi til øen Ghawdex som er en dejlig og yderst hyggelig ø. Her så vi, på egen hånd, nogle af de smukke seværdigheder, blandt andet det smukke Folklore Museum. Samme sted findes øens gamle fængsel, hvor vi dog ikke gik ind. Vi fik tid til en lille frokost på byens torv og i det hele taget nød vi bare opholdet på øen. Jeg mener vi havde ca. halvanden time på øen, inden bussen fragtede os tilbage til "vores" båd.Read more

Blue Grotto

April 25 in Malta

Til trediedagen, havde vi (aftenen før), købt billetter til en heldags bådtur hvor vi bl.a. skulle til øen Gozo, se de Blå Grotter og den lige så skønne Blue Lagune.

Turen kostede 35 Euro, men vi fik den "forhandlet" ned i kun 30 Euro og den blev hver en cent værd. Prisen indbefattede, ud over selve bådturen, diverse entre billetter, bustur rundt på Gozzo og fri bar på hele sejladsen.

Efter en lidt længere sejlads i strålende sol, lagde vi til og blev nu samlet op af en lille bus, (dem var der flere af), og det skulle vise sig, at vores chauffør på 75 år, var en utrolig underholdende mand, men som også var kanongod til at fortælle anekdoter og informationer undervejs til den lille båd som skulle sejle os ind i de Blå Grotter.

Grotterne er vildt smukke, eller måske nærmere, spændende. Vi var heldige med vejret. Ikke bare var der høj sol, men også forholdsvis vindstille. De sejler nemlig ikke ud til og ind i grotterne, på dage hvor det blæser.

Tas Sliema, Malta

April 24 in Malta

Vores anden aften på Malta var allerede kommet og denne gang bevægede vi os ned i en anden del af Valletta, Tas Sliema. Her fik vi, ud over god mad på én af de mange restauranter, også en superskøn aften med masser af smukke oplevelser. Bydelen byder på et helt fantastisk lys og midt i det hele, finder man en svømmepøl, som på en finurlig måde, er bygget ud i selve vigen. Den aften vi var der (første gang) var der vandpolo kamp i bassinet.

Bemærk også de små træhuse på billede nummer 4. Disse kreative huse er lavet til byens mange hjemløse katte og ud over husly, ligger folk mad til kattene og sørger for der altid er frisk vand. Denne slags "oaser" findes mange steder i byen og det er tydeligt at indbyggerne elsker disse katte og ofte ser man tilfældige mennesker, sidde lige så stille på f.eks. en bænk, og hygge med et par katte. Man bliver glad når man oplever denne omsorg <3

Upper Barakka Gardens

April 24 in Malta

Upper Barakka Gardens er egentlig ikke så stor som mange måske tror, men den er fantastisk hyggelig at slentre rundt i. Flotte udsigter, blomsterbede og naturligvis den kendte Saluting Battery, kanonerne som affyres hver dag klokken 12.00

Du kan gå op til haven, men kan også, (som vi gjorde), vælge at tage elevatoren "Barakke Lift". Det koster kun én Euro at køre op, og er helt gratis når du kører ned igen.Read more

Ingen planlægning, bare drive rundt og lade sig fange af den dejlige stemning som hersker i Valetta. Alt behøver ikke dreje sig om store flotte attraktioner og kendte bygninger. Sommetider er det mindst lige så hyggeligt at bevæge sig væk fra de kendte steder og bare slappe af, måske med et koldt glas hvidvin ind i mellem ;- )Read more

Never miss updates of Ivan A. Fræer with our app: