June - July 2017

Vores sidste aften i Lissabon

July 3, 2017 in Portugal ⋅ ☀️ 27 °C

Vi var nået frem til vores sidste aften i den smukke Lissabon og aftenen blev fortrinsvis brugt oppe i området i nærheden af f.eks. Park Lake. Masser af åben plads og højt til himlen og ikke mindst, en smuk udsigt over byen vi nu snart skulle forlade.

Vi bestemte os for at gå ud til broen "Aqueduto das Águas Livres". Her var vi dog ikke særligt imponerede. Det er ikke let at se broen ordentligt, nede fra den sti hvor vi stod. Men vi havde gået væsentligt længere end vi havde regnet med, så tilbagevejen tog vi i bus.

På vejen ud til broen, kom vi iøvrigt forbi det store fængsel "Estabelecimento Prisional de Lisboa". Når man sådan gik langs murerne og kiggede på de mange vagttårne o.s.v., fik man en lidt underlig fornemmelse i maven. Jeg tror bestemt ikke man kan sammenligne dette fængsel og dets forhold, med et fængsel hjemme i Danmark...

Museu Nacional do Azulejo

July 2, 2017 in Portugal ⋅ ☀️ 29 °C

Ikke langt fra den smukke kirkegård, fandt vi National Museet Museu Nacional do Azulejo. Det var meget billigt at komme ind og vi vidste egentligt ikke rigtigt hvad vi forventede os, men uanset hvad, så blev vi meget positivt overrasket.

Indenfor fandt vi bl.a. en virkelig smuk og meget spændende "kirke" med både døningehoveder, guldbelægninger i lange baner o.s.v. o.s.v.

Man vil også se en masse kæmpestore mosaik udsmykninger, (som Lissabon jo også er kendt for). Inde midt i det hele, finder man en slags cafeteria som måske i sig selv ikke er noget særligt. Men deres gårdhave er simpelthen så skøn og på trods af mange besøgende, føltes det dejligt at sidde her. Der var faktisk plads nok.

Cemitério do Alto de São João

July 2, 2017 in Portugal ⋅ ☀️ 23 °C

Uden at virke morbid, er kirkegården "Cemitério do Alto de São João" utvivlsomt den kirkegård som har gjort størst indtryk på både Jette og jeg nogensinde.

Den er kæmpestor og fantastisk smukt belligende. Cemitério do Alto de São João er rent faktisk en selvstændig bydel i Lissabon og har sit eget postnummer, tror det eller ej. Alle gravsteder har sit eget "husnummer" o.s.v.

Da vi besøgte kirkegården var der gang i en ny "indflytning", altså en begravelse. Da vi blev opmærksom på dette, skyndte vi naturligvis at fortrække til en anden del af kirkegården. Det virkede nærmest "vulgært" at vi sjoskede rundt som to tossede turister, ivrigt optaget af at tage billeder og være imponeret, på samme tid som en familie var igang med et sidste farvel til en af deres kære.

Området ved Belém

July 1, 2017 in Portugal ⋅ ☀️ 22 °C

Igen havde vi lyst til at komme lidt væk fra alle "de der turister"... Vi tog ud til det smukke smukke Belém område som er et meget særegent område.

Der ligger mange smukke og spændende seværdigheder, nærmest side om side, bl.a. naturligvis "Belémtårnet", eller "sandslottet".

Men det er (for os) en underlig oplevelse, for selv om vi selvfølgelig godt ved, at attraktionerne virkelig ER gamle, så er hele området derude meget moderne på en eller anden måde. Umiddelbart kunne det se ud som om, at det kun er kulisser som er bygget op på meget kort tid.

Men her ER smukt (og dyrt). Turen herud, (i bus), var bestemt det hele værd og vi fik en dejlig dag til at gå i området.

Væk fra midtbyen til de små hygge gader

July 1, 2017 in Portugal ⋅ ☀️ 17 °C

For at komme lidt væk fra de mange andre turister inde i midtbyen, valgte vi nu at drage lidt ud på "egen hånd". Vi havde ikke noget bestemt mål, men tog en af de mange sporvogne væk fra centrum, og begyndte derefter vores "alternative" by-vandring.

Solen bagte ned over os nu og gaderne var, ikke overraskende, MEGET stejle, så det var måske lidt hårdt, men samtidigt fantastisk dejligt. Her var der plads og rum til at bemærke alle de små detaljer og den afslappede atmosfære.

Vi endte bl.a. ude ved den smukke "National Pantheon", men gik dog ikke indenfor. Vi syntes ganske enkelt entre-prisen var for høj

Sightseeing, nu med varmen tændt

June 30, 2017 in Portugal ⋅ ⛅ 20 °C

Efter de første par døgn i blæst og kulde, kom sommeren endelig tilbage på vores ferie og derfor var det hele pludselig ekstra skønt. På denne byvandring gik vi bare rundt, lidt på må og få og hold da helt op, hvor er Lissabon smuk med solen højt på himlen.

Bare gå og slentre rundt, sætte os ned, få et koldt glas hvidvin og skøn tapas og i det hele taget bare nyde den smukke by og dejlige stemning.

Det er MANGE mennesker i midtbyen, også flere end vi bryder os om, men alligevel nød vi turen rundt i byen, specielt i området nede ved stranden, nær f.eks. den smukke byport "Arco da Rua Augusta".

São Jorge-borgen

June 30, 2017 in Portugal ⋅ ☀️ 19 °C

Vi elsker at se gamle borge, slotte og kirker, når vi er på tur og borgen São Jorge er én af de smukkeste oplevelser man kan give sig selv, når man besøger Lissabon.

Der var mange mennesker, men når først man kom indenfor, var der forbløffende meget plads. Borgen er stor, den er hyggelig og helt igennem fantastisk smuk. Det er også her du sikkert vil opleve at se de mange farvestrålende påfugle, som går helt frit omkring.Read more

De skønne gamle sporvogne

June 30, 2017 in Portugal ⋅ ⛅ 17 °C

Lissabon er bl.a. kendt som "byen på de syv høje", sine mange smukke og spændende attraktioner og seværdigheder, men bestemt også for sine smukke, skønne og fantastiske gamle sporvogne og tro mig, når først dine ben er godt ømme at at trave op og ned af de mange stejle gader, vil du NYDE at kunne sætte dig ind i en af disse sporvogne, som faktisk i sig selv er en "attraktion".Read more

Turim Almeda Hotel Lisboa

June 29, 2017 in Portugal ⋅ ⛅ 16 °C

Vores hotel var på alle måde superdejligt, både værelserne, maden og ikke mindst betjeningen. Vi nød virkelig vores ophold her, også selv om der dog var noget rejsetid hvis man ville ned til midtbyen, og det ville vi selvfølgelig ofte.

Men man skal ikke gå mange hundrede meter for at komme hen til metroen og så er der forbindelse til "det hele".

Cirka 5-10 minutters gang fra hotellet finder du det smukke "Fonte Luminosa" (springvand/fontæne).

Første kig på Lissabon

June 29, 2017 in Portugal ⋅ ⛅ 19 °C

Endelig, vi er ankommet til Lissabon og vi havde glædet os SÅ meget. men må indrømme at vi var skuffede over det vejr som byen modtog os med. Vi skulle selvfølgelig skynde os ned og se byen lidt an, men på trods af at kalenderen stod lige omkring 1. Juli, var det faktisk RET koldt. Allerværst var dog de mange kastevinde, som vi iøvrigt snart skulle få oplyst, er noget man ofte døjer med i Lissabon.

Vi sad udenfor og lyttede til spændende lokalmusik og fik os også et par øl, men det er bare ikke særligt hyggeligt, når man samtidigt sidder og fryser.

Så vi rejste os snart og begyndte at gå rundt, lidt på må og få, og nok var der koldt, men man glemmer det heldigvis lidt, når først man starter på oplevelserne. Lissabon er en virkelig smuk og meget spændende by.

På denne første aften, koncentrerede vi os mest om bydelen hvor man bl.a. ser "Elvador De Santa Justa", som man slet ikke kan overse. Men dette område er i det hele taget rigtig hyggeligt og ofte også meget smukt.