Japan
Issaikyō San

Actieve vulkaan Issaikyō

August 13, 2023 in Japan ⋅ ☁️ 20 °C

De wekker stond weer iets vroeger vandaag, we hadden namelijk een wandeling in de planning staan. Het weer is iets onbestendiger geworden, in de middag zou het mogelijk stevig gaan regenen.

Na het ontbijt zijn we richting het Jododaira Visitor Center gereden, een anderhalf uur rijden vanaf het hotel en de start van de wandelroute. De rit er naartoe was ook al mooi, de route heeft de naam 'Bandai-Azuma Skyline' en heeft veel uitkijkpunten de bergen en valleien in.

We hebben eindelijk apen gezien en dit na talloze waarschuwingen langs de weg over beren, wasberen, bosgemzen en apen. Een groepje makaken stak de weg over voor de auto en ging in de bomen zitten.

De wandeling was een route naar de top van de berg Issaikyō, de meest actieve vulkaan van de Tohoku regio. Dat konden we bij aankomst direct zien door de rookpluimen die uit de zijkant van de berg kwamen. Er staat ook overal op de berg meetapparatuur en de berg is af en toe gesloten voor wandelaars, vandaag gelukkig niet het geval.

Het was een leuke wandeling door een wisselend landschap en af en toe door de rotte eieren geur van zwavel. De temperatuur op deze hoogte werkte ook goed mee, maar 20 graden i.p.v. 35 graden!

Op de top (1949m) hadden we een mooi uitzicht op een bergmeer, "The Witches' Eye", wederom een extreem blauwe kleur water. Daarna weer naar beneden en nog een stuk verder gelopen langs een ander bergmeer en een iets vochtiger landschap.

We waren precies op tijd terug bij de auto, de berg was inmiddels in de wolken verdwenen en de eerste regendruppels begonnen te vallen. Die veranderden al snel in een stortbui.

Tijdens de rit terug zijn we nog gestopt bij weer een gigantisch wit beeld, net zoals in Sendai. Blijkbaar zijn deze in de jaren '80 op diverse plaatsen in Japan neergezet. We zijn in het beeld omhoog gelopen, de trap omhoog kon er nog wel bij. Daarna nog een rustige wandeling door het park eromheen.

Issaikyō San, Issaikyo San, 一切経山, Q31473050